O HOTARIRE DE TIP KGB A CSM
Foto: Victor Micu, preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii
Condamnări secretizate mai ceva decît dosarele asasinării lui Kennedy
Autor: Mihai CONŢIU
Pe data de 21 Iunie 2016, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a emis următoarea Hotărîre: 1. Se aprobă Regulamentul privind modul de publicare a hotărîrilor judecătoreşti pe portalul unic al instanţelor judecătoreşti. 2. Se abrogă Regulamentul privind modul de publicare a hotărîrilor judecătoreşti pe pagina web, aprobat prin Hotărîrea Consiliului Superior al Magistraturii (CSN) nr. 472/21 din 18 decembrie 2008.
Ceea ce trebuie să reţină, în mod special, cititorii şi societatea civilă activă, este faptul că această Hotărîre este semnată de către Victor Micu, preşedintele şedinţei Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, şi că la baza Hotărîrii au stat audierile informaţiilor oferite de către Anatolie Ţurcan şi Dorel Mustaţă. Acum, cînd actuala guvernare se dă cu capul de toţi pereţii ca să convingă FMI şi UE pentru reluarea finanţării RM, cînd reluarea finanţărilor europene pentru reforma Justiţiei trebuie să fie concertată cu măsuri radicale de transparenţă şi independenţă, CSM adoptă un Regulament mai curînd pe placul lui Recep Tayyip Erdoğan, preşedintele de astăzi al Turciei, memoriei lui Stalin sau Beria. Să vă spunem şi de ce!
Fără a intra în toate detaliile, vă oferim doar cîteva măsuri obligatorii incluse în acest nou Regulament spre a înţelege şi mai bine afirmaţiile făcute mai adineauri şi cele ce vor urma. În consecinţă, acesta se referă la:
- Hotărîrile judecătoreşti pronunţate în cauzele examinate în şedinţe închise se plasează integral în Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor, dar nu se publică pe portalul unic al instanţelor de judecată;
- Încheierile judecătoreşti nu se publică pe portalul unic al instanţelor de judecată. Excepţie fac încheierile prin care se încheie cauza;
- pe portalul unic al instanţelor de judecată nu se publică hotărîrile judecătoreşti emise în cauzele în care sînt implicaţi minorii, în care se conţin informaţii ce constituie secret de stat, taină comercială sau informaţii a cărei divulgare este interzisă prin lege, hotărîrile privind adopţia, precum şi sentinţele privind infracţiunile sexuale;
- 20. Instanţa de judecată reieşind din caracterul informaţiei din textul hotărîrii ce vizează patrimoniul părţilor, dreptul succesoral, viaţa intima, familială, şi private, precum şi alte informaţii care necesită a fi protejate, dispune depersonalizarea hotărîrilor şi încheierilor la publicarea acestora pe portalul unic. În celelalte cazuri, depersonalizarea hotărîrii sau încheierii judecătoreşti va avea loc în baza cererii avizate de către judecător sau preşedintele instanţei;
- Pentru nerespectarea prevederilor prezentului Regulament, persoanele responsabile poartă răspundere disciplinară conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
Sînt sigur că v-am plictisit un pic cu aceste detalii, însă, credeţi-mă, sînt demne de reţinut. Dacă mai parcurgeţi încă o dată cele notate mai sus, veţi constata, ca şi mine, că, prin acest Regulament, CSM a legiferat practic „dreptul” instanţelor de judecată de a emite hotărîri judecătoreşti la fel ca deciziile secrete luate de fostul KGB de condamnare la moarte, la închisoare sau deportare a oponenţilor regimului totalitar comunist. Cu multă viclenie de tip totalitarist, printre măsurile oarecum fireşti de protejare a informaţiilor din Hotărîrile în care sînt implicaţi minorii, în care se conţin informaţii ce constituie secret de stat, taină comercială sau informaţii a cărei divulgare este interzisă prin lege, hotărîrile privind adopţia, precum şi sentinţele privind infracţiunile sexuale, prin acest Regulament devine obligatorie nepublicarea pe portalul unic al instanţelor de judecată a Hotărîrilor judecătoreşti în cauzele examinate în şedinţe închise, aşa cum, de exemplu, este şi cazul procesului intentat lu Vlad Filat.
Nu numai noi o spunem, căci au semnalat acest lucru şi europenii, dar procesul lui Filat este unul de interes public. A fost acuzat că este implicat în furtul miliardului, bani din buzunarele întregului popor, popor care, în plus, este obligat să-l şi restiuie. Totodată, devine şi mai transparent faptul că Filat nu este condamnat pentru miliardul furat, ci pentru alte infracţiuni, numai că procesul s-a desfăşurat cu uşile închise tocmai pentru ca moldovenii să fie manipulaţi ca să creadă că Filat a furat miliardul, nu Ilan Shor, Plahotniuc, Leancă, Drăguţanu, Valeri Lazăr etc.
Acest Regulament, în esenţa lui, este cea mai diabolică armă juridică legalizată prin care guvernarea poate teroriza şi reduce la tăcere absolut orice oponent. Poate fabrica orice dosar penal oricui şi trimis în instanţă spre a fi judecat cu uşile închise, fără ca moldoveanul să ştie concret de ce i-a fost condamnat la ani grei de temniţă vecinul, fratele, nevasta sau părinţii. Demn de reţinut este şi faptul că pentru nerespectarea prevederilor acestui Regulament,persoanele responsabile poartă răspundere disciplinară conform prevederilor legislaţiei în vigoare. Cu alte cuvinte, indiferent de cît de strigătoare la cer vor fi falsurile prin care cineva a fost condamnat cu uşile închise, nici avocaţii şi nimeni altcineva nu are dreptul să divulge abuzurile judiciare întrucît riscă pedepse drastice.
Moldovenii neinformaţi habar nu au la ce au fost condamnaţi pentru că nimeni nu se oboseşte să le explice – nici amorfa societate civilă şi nici partidele politice. Ca să fiu mai bine înţeles, voi detalia şi astfel: Se ştie că în RM orice politician sau mafiot cu bani poate cumpăra aproape orice instanţă de judecată dacă are protecţie politică de SUS, inclusiv în raioane. Să luăm, de exemplu, satul X, în care primarul este de la PSRM sau PLDM şi nu vrea să treacă la PDM. I se intentează cu uşurinţă un dosar penal şi se decide că judecare lui va fi cu uşile închise. Este condamnat. Sentinţa nu poate fi publicată, conform Regulamentului, iar consătenii lui vor crede că, oricum, n-a fost condamnat chiar degeaba, chiar dacă toate capetele de acuzare sînt falsificate de la un cap la altul.
Asistăm, astfel, ca şi în cazul lui Filat, la nişte măsuri de secretizare ca cele din cazul dosarului asasinării preşedintelui american Kennedy, în 1963. Deosebirea, însă, constă în aceea că aici este vorba despre un Regulament care legitimează adevărate viitoare terori declanşate de către guvernanţi împotriva moldovenilor, a societăţii civile, în general, dar care şi sfidează normele şi principiile de drept ale UE. Şi mai spun că sînt pentru integrarea europeană…! Acest Regulament, demn de Coreea de Nord, ar trebui, în spirit european, în conformitate cu prevederile CEDO şi cele privind drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, să fie contestat prin ample manifestări populare, iniţiate de societatea civilă şi partidele politice, nu neapărat proeuropene, ci, pur şi simplu, apărătoare ale democraţiei şi libertăţii civile a moldovenilor!
Ne îndreptăm spre un alt tip de dictatură, numai că una extrem de feroce, chiar în inima unei Europe tulburi şi mult prea îngăduitoare cu o guvernare moldovenească ale cărei crime umanitare i le menajează din caza stupidului pretext numit „pericolul rusesc”.