NUMAI „PRINCIPII” ŞI „VALORI” ARE ŢARA ASTA

Semi-mondenitate. VIP-uţoi şi VIP-uţoaice, chiar pe trei mii de euroi...

(dosarele presei autohtone)

Autor: Mihai CONŢIU

Pentru cei care nu ştiu notez faptul că „VIP” este abrevierea din limba engleză a formulării „Very Important Person” (persoană foarte importantă). Pentru foarte mulţi, sunt convins, abrevierea „VIP” a căpătat deja valoare substantivală, neavînd habar de unde vine, dar ştiind că „VIP-ul” este cineva mare, important.

Cînd a apărut, pentru prima dată, în R. Moldova, revista „VIP Magazin”, m-am strîmbat de rîs! „De unde, măi, frate, m-am întrebat, au fetişcanele acestea atîtea VIP-uri în R. Moldova, că le epuizează într-un singur număr, cel mult, urmînd, mai apoi, să umble pe la importuri?” Mai apoi, pe îndelete, mi s-a explicat că este tot un fel de golănie publicistică provincială, o învîrteală pe bani!

Cam ştiind binişor despre ce este vorba, dar şi constatînd multe, mă umflă rîsul doar periodic. Mi se întîmplă atunci cînd văd cum îşi face reclamă pe posturile de televiziune, cînd se afirmă că este „cea mai populară revistă din Moldova”, de parcă ţăranii nu se despart de ea nici cînd merg la prăşit, o chestie dezgolită urît de tot şi cam curveşte!

Trăind într-o lume a exprimării fireşti, logice şi nepervertite de dragul concesiilor semi-pudice sau provinciale, mă amuz teribil atunci cînd, făcîndu-şi reclamă la fiecare vedetă pe care o fotografiată cu cracii în... semi-sus, cu ţîţele conturate sugestiv sau cu bucile aranjate inginereşte, suntem invitaţi s-o vedem pe Marghioala Butic „dezgolită frumos”!

Cum vine asta, măi, copii ai ploii, „dezgolită frumos”? Păi dacă-i de bună voie, putea fi dezgolită urît? Dezgolită urît, eventual, poate fi atunci cînd este luată cu japca, i se rup hainele de pe ea şi este violată pînă-i sar plombele din gură şi începe să-i i se scurgă siliconul din ţîţe! Vezi, Doamne, VIP-uţele de la „VIP Magazin” menajează pudicitatea ancestrală a moldoveanului, iar pentru asta nu spun că Marghioala Butic s-a dezbrăcat pîn-a rămas fără nimic pe ea pentru „VIP Magazin”, ori că, pur şi simplu, a pozat nud!

...dar cine nu vrea să fie VIP-uţă şi VIP-uţoi în RM?

Cu excepţia celor care muncesc pe cîmp sau sunt lefteri pe viaţă, cam toate şi toţi se vor VIP-uţe şi VIP-uţoi, inclusiv popii! Culmea este că adevăratele VIP-uri din RM sunt tocmai ţăranii şi bieţii oameni care trag din greu prin puţinele fabrici sau uzine rămase încă „ne-vandalizate de democraţie”!

La modul real vorbind, aşa cum spuneam la început, adevăratele VIP-uri din RM, cu permisivitatea de rigoare, pot fi epuizate într-un singur număr de revistă. Fiind vorba despre RM, se înţelege că totul este de-a-ndoaselea! Oricine-i dispus să cotizeze ca să-l/s-o vadă nevasta, soţul, copiii, amanul, amanta, vecinii, colegii de serviciu etc. cît de mare VIP-ţoi sau VIP-uţă este!

...Şi, uite aşa, se duce dracului orice urmă de criteriu estetico-valoric selectiv!

...Şi, uite aşa, se duce dracului orice urmă de idee de jurnalism profesionist în domeniu!

...Şi, uite aşa, într-o ţară de amărîţi şi transfugi, am ajuns să avem VIP-uri pe cap de locuitori mai multe decît SUA!

Da, dar mai fac şi gale festive,

din alea luxoase, cu pretenţii elitiste, de-ţi vine să te îngrozeşti cînd vezi bălegarul ancestral pe care nu-l pot acoperi cu luxul vestimentar, discursul rudimentar şi decorul fastuos, care contrastează al dracului cu WC-ul din fundul curţii părinţilor lor cînd se duc în sat ca să-i întrebe dacă i-au văzut la televizor.

În marea lor majoritate, VIP-uţele şi VIP-uţoii sunt penibili fără să-şi dea seama. Ei nu ştiu şi n-au avut de unde afla ce înseamnă cu adevărat „lumea bună”, cum să se îmbrace cu ţinute din care să se vadă că fac parte din structura lor, că nu le poartă doar la ocazii... Sunt stridenţi/stridente sau vulgari, ca cei proaspăt intraţi pe poarta oraşului şi aflaţi la prima generaţie în pantofi. Nu au cum să stăpînească arta conversaţiei, nu ştiu ce şi cum să mănînce cu decenţă...

De la mic la mare, i-am văzut şi... m-au oripilat! Dacă nu te naşti sau nu eşti educat de mic spre a umbla prin astfel de cercuri, n-ai ce căuta în ele, numai că aici totul este improvizat în logica WC-ului din fundul curţii părinţilor lor! O „lume bună” nu se improvizează doar cu bani, căci pentru asta este nevoie de educaţie, de carte, de cultură...

Culmea este că, în virtutea „politicii editoriale” VIP-uţele „VIP Magazinului” mai fată, anual, şi, parcă, 50 sau 100 de personalităţi din RM! Vă daţi seama? Dac-ar fi aşa, la cîte personalităţi au fătat în toţi aceşti ani, nemţii şi americanii trebuiau să vină să împrumute bani de la RM!

Există VIP şi la Bucureşti,

dar măcar acolo ai de unde şi ce alege, iar revista „VIP” de acolo este făcută de jurnalişti profesionişti, nu de amatori sau afacerişti descurcăreţi cu o gazetărie de şopron sau sarai , iar VIP este abrevierea de la „Viaţa Invizibilă a Personalităţilor”. Acolo nu plăteşti ca să apari în revistă şi să se scrie bine despre tine. Acolo, vedetă fiind, eşti şi bine vînat, criticat şi arătat aşa cum eşti, nu lubrifiat, lins şi pupat ca-n „VIP-ul Magazin” moldovenesc.

O fi dat şi Ghimpu 3.000 de euro ca să apară-n „VIP-ul Magazin” moldovenesc?

Marţi, 21 Mai, într-o conferinţă de presă, Mihai Ghimpu, luîndu-i-o gura pe dinainte, pizmaş fiind pe ministrul Apărării, a spus cu ciudă că el a apărut în „VIP Magazin” doar o dată, pe cînd Vitalie Marinuţă de vreo trei ori, iar o apariţie în această revistă costă 3.000 de euro. Asta, nu-i aşa?, logic vorbind, înseamnă că tot atît l-a costat şi pe Ghimpu. Nu înţeleg de ce Ghimpu mai este şi revoltat, ştiindu-se cît de zgîrcit este! Ghimpu dă numai medalii şi ordine de pomană. Ale statului moldovenesc pe care nu-l recunoaşte! Ce-are el cu Marinuţă dacă-i mai generos?

Sincer să fiu, le felicit pe VIP-uţele de la „VIP Magazin”, dacă sunt atît de isteţe încît pot să sugă atîta de la aceşti VIP-uţoi,care se vor VIP într-o ţară atît de săracă-n VIP-uri! Mamă, mamă, şi-ncă cîte VIP-uţe şi VIP-uţoi se VIP-uieresc lunar în această revistă dezgolită pe bani! Bravo, nene, dac-aţi şi legalizat chestia...!

Sigur că sunt demni de milă,

indiferent de faptul că se bucură de oarece bunăstare de pe urma sugerii băţoşeniei unora care chiar se cred mari dacă apar într-o revistă lipsită total de pretenţii publicistice, estetice, deci valorice. Păi, într-un astfel de context, la modul real vorbind, revista „Playboy” din România, în care le arată tipelor care pozează „toate alea”, este o adevărată revistă de cultură şi civilizaţie, iar aici mă refer la valoarea materialelor publicistice.

Problema socială (limitîndu-ne doar la asta) a VIP-uţelor şi VIP-uţoilor de aici este destul de gravă în ceea ce-i priveşte. Ei chiar cred că sunt, şi unii, şi alţii, jurnalişti adevăraţi şi VIP-uri reale, motiv pentru care se uită de sus la de-alde noi, amărîţii ăştia, care am citit ca idioţii doar nişte biblioteci întregi, nu suntem capabili decît să scriem corect, să spunem adevărul aşa cum este el, „dezgolit brutal”, şi să ne mirăm. Atunci cum să nu se uite cu superioritate la noi toţi politicienii, VIP-uţele şi VIP-uţoii descurcăreţi!?

Se leagă al dracului de bine toate,

căci n-ar trebui să ne mire nimic! Politica editorială morală şi culturală a revistei „VIP Magazin” seamănă al dracului de bine cu „procesul literar” măscărit de acad. Mihai Cimpoi în cadrul Uniunii Scriitorilor, în cele aproape două decenii cît a „năşit” doar pseudo-literatură în RM. Aşadar, „VIP Magazin” este o consecinţă firească a tot ceea ce s-a întîmplat în cultura moldovenească în toţi aceşti ani!

„Dezgoliţi-vă frumos pînă la dos”, VIP-uţe şi VIP-ţoi, căci lumea reală nu-i pe lîngă voi!