MOTIVELE PENTRU CARE POPULAŢIA REACŢIONEAZĂ ACID LA APROPIEREA DE UE
Oamenii nu cunosc lucruri elementare şi adevăruri despre integrarea europeană. Populaţia este îndoctrinată şi „hrănită” cu informaţii eronate, iar aceasta duce la o reacţie de împotrivire procesului de apropiere de UE. Statisticile arată că, dacă în 2008 moldovenii în proporţie de 70% susţineau integrarea europeană, acum cifra s-a redus pînă la 45%. Constatările aparţin experţilor Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative sociale (IDIS) „Viitorul”, care a desfăşurat campania de informare „Moldova, Europa”.
Ghenadie Mocanu, coordonator de proiecte la IDIS „Viitorul”, a comunicat, într-o conferinţă de presă, că în 12 localităţi din ţară au fost expuse în stradă caricaturi care prezentau realităţile din Moldova, în comparaţie cu situaţia din Uniunea Europeană. Oamenii au fost informaţi despre nivelul de trai, despre pensii şi salarii, despre subvenţii în agricultură, dar şi despre starea ecologică sau practicarea sportului în statele UE.
Corneliu Ciurea, expert IDIS Viitorul, a remarcat că ideea de bază era să se prezinte oamenilor într-un limbaj accesibil ce înseamnă procesul de integrare europeană. Împreună cu experţii, în campanie s-au implicat şi diplomaţi europeni, care au răspuns la întrebările cetăţenilor interesaţi. Reacţii ostile nu s-au observat, însă lipsa de informare a populaţiei a fost evidentă şi se doreşte continuarea a astfel de campanii, care ar trebui să fie desfăşurate inclusiv de autorităţile centrale.
Directorul executiv al Centrului Contact, Sergiu Neicovcen, a comunicat că şi instituţia pe care o conduce s-a implicat în informarea populaţiei, dar s-a ciocnit de unele reacţii mai ostile în sudul ţării, unii oameni chiar refuzînd să ia materialele informative oferite de voluntari. De asemenea, Sergiu Neicovcen a subliniat că în mass-media locală din Găgăuzia informaţia despre integrarea europeană fie este lipsă, fie este prezentată eronat, de aceea ar trebui desfăşurate permanent campanii de informare a populaţiei.
Leonid Litra, expert la Institutul pentru Politică Mondială din Ucraina, a participat la campania desfăşurată de IDIS Viitorul şi a remarcat că deseori trebuia să infirme declaraţii precum că după integrarea europeană în cimitire nu vor mai fi cruci, iar şomerii vor primi de la stat cîte 800 de mii de euro, menţionînd că ambele sînt false. „Campania dată permite cetăţenilor să facă nişte concluzii, deoarece nu s-a axat doar pe beneficiile apropierii de UE, ci şi pe greutăţile cu care se va confrunta ţara în procesul de integrare europeană”, a spus Leonid Litra. Expertul a adăugat că informarea populaţiei a întîrziat, dar nu este prea tîrziu nici acum pentru a aduce la cunoştinţa societăţii acest proces.
Campania „Moldova, Europa” este apolitică şi nu susţine partide sau persoane politice. Aceasta a fost organizată de IDIS Viitorul în parteneriat cu Institutul pentru Politică Mondială, cu susţinerea financiară a Fundaţiilor pentru o Societate Deschisă.
Sursa: IPN