MOLDOVENII TALENTAȚI ȘI DECENȚI ȘI CEI CU TUPEU

Valoroasa Geta Burlacu și imitatorul penibil Ardezianu
Autor: Mihai CONȚIU
De foarte mulți ani de zile, nu mă uit la televizor. Singura excepție o face emisiunea de divertisment ”Românii au talent” de la Pro Tv România, pe care, în fiecare zi de Vineri, o urmăresc prin intermediul internetului. La Pro Tv Chișinău începe cu o jumătate de oră mai tîrziu, dar nu o urmăresc acolo din principiu. Pe vremea cînd Vladimir Plahotniuc ”stăpînea Moldova”, una dintre televiziunile subordonate lui a încercat să preia acest format de emisiune de divertisment, sub titlul ”Moldova are talent”, dar s-a soldat cu eșec. Nu știu dacă din pricina audienței scăzute ori a banilor – pentru realizarea unei astfel de emisiuni este nevoie de surse financiare enorme, inclusiv de o echipă de realizatori de peste 120 de persoane! Cert este că, după sau înaintea acestui eșec, nu-mi mai amintesc bine, Pro Tv Chișinău a încetat să mai retransmită ”Românii au talent” pînă cînd Plahotniuc a fugit din Țară ca un iepure fricos. De ce? E un mister cunoscut doar de către acest post de televiziune și, probabil, de către atotputernicul Plahotniuc de odinioară.
Urmăresc această emisiune pentru emoțiile pînă la lacrimi pe care mi le transmit participanții, începînd cu copiii excepționali și talentați, continuînd cu multitudinea de talente uluitoare ale diferiților concurenți. Participanții moldoveni, pe care îi urmăresc cu o reală încîntare, în marea lor majoritate, sunt excepționali și demni de a fi prezenți pe marile scene ale lumii. Concurenții moldoveni de toate vîrstele pe care i-am urmărit, cu micile excepții de rigoare, sunt absolut fenomenali, demni de a fi asumați drept ”tezaur național” al Republicii Moldova. Aici mă refer la absolut toți cei care își demonstrează talentul prin dans, muzică, acrobație, dresaj, recitări, momente umoristice etc.
Din păcate, cei mai mulți dintre ei nu au parte să devină ”vedete în devenire” și în Republica Moldova, rareori întîmplîndu-se să intre în atenția autorităților, a unor sponsori generoși, televiziunilor etc. În ceea ce-i privește pe tinerii talentați în muzică, așa cum scriam cîndva, ei ”nu au loc” în audiența națională moldovenească din pricina celor din ”garda veteranilor”, care parcă se tem că tinerii le pot lua locul. Este o mentalitate de tip sovietic, iar asta pentru că, în realitate, loc este pentru toți. Toți cei afirmați mai de multă vreme vor rămîne în nișa creată de ei și cu spectatorii lor. Nimeni n-o să-i ia locul lui Suruceanu, Nelly Ciobanu, Lenuța Burghilă, Ricki Ardezianu, Ian Raiburg și mulți alții pe care nu-i cunosc deoarece nu-i urmăresc.
În ediția ”Românii au talent” de acum două săptămîni, printre altele, am asistat la un regal, la un număr muzical absolut excepțional oferit de către Geta Burlacu și grupul Voxmen Acapella. Aceștia au interpretat, într-un mod absolut unic, cunoscuta piesă ”Constantine”, producînd un delir în sală – spectatorii și jurații i-au aplaudat frenetic în picioare”.
În timp ce se prezentau în fața juriului și a spectatorilor, era clar că Geta Burlacu era o necunoscută pentru aceștia. Ca o mare artistă și doamnă de bun simț, Geta Burlacu a vorbit cu modestie și recunoștință față de entuziasmul cu care ea și grupul Voxmen Acapella au fost apreciați de către public și jurați, aceștia din urmă acordîndu-le patru de ”da”. Interpreta româncă Andra, ca membră a juriului, a și spus că și-ar cumpăra bilet ca să vadă un astfel de spectacol. Pentru unii a părut surprinzătoare participarea Getei Burlacu și grupul Voxmen Acapella la un ”concurs destinat descoperirii de noi talente”, ei fiind deja consacrați. Participarea lor a fost absolut necesară nu pentru a fi cîștigători ai acestei ediții, ci pentru a le arăta și românilor valoarea lor interpretativă absolut colosală, care trebuia arătată, iar publicul de toate vîrstele, după cum sugeram, a fost extrem de entuziasmat.
Văzîndu-i și audiindu-i pe Geta Burlacu și grupul Voxmen Acapella, instantaneu mi-am amintit că, la polul opus, am fost telespectatorul participării unui alt cîntăreț din Republica Moldova, care s-a umplut de penibil. Este vorba despre participarea la ”Românii au talent”, ediția din 2020”, a cunoscutului cîntăreț, în Republica Moldova, Ricky Ardezianu, numele lui de scenă, cel real fiind Iurică Ciubotaru, după cum s-a și prezentat juriului, despre care aflu că este și ”artist al poporului” în Republica Moldova.
După ce l-am văzut și ascultat, i-am transmis un mesaj, prin Facebook, în care îi scriam că, dacă aș fi fost și eu în juriu, aș fi apăsat și eu pe butonul ”X” de respingere, la fel cum au procedat cei patru jurați ai emisiunii. Ricky, în schimb, în loc să-mi mulțumească pentru sinceritate și să să-și autoevalueze prestanța ridicolă, a preferat să-mi răspundă, indirect, printr-un atac la persoană. Îl cunosc pe Ricky de foarte mulți ani și am crezut că este un tip cordial, un tip deosebit care nu se supără niciodată din orice. M-am înșelat. Este și el contaminat de vedetism stupid ca mulți alții, este încîntat de propria-i persoană, se supraestimează ca unul dintre cei mai caraghioși interpreți care și-au clădit cariera exclusiv pe imitarea unor cîntăreți străini.
Știu bine că el este un cîntăreț relativ bine cunoscut în Republica Moldova, nu însă și în România, că este talentat pe ”culoarul lui interpretativ”, că este mai cu seamă un bunicel interpret al unor piese consacrate ale unor a cîntăreți internaționali și că are publicul lui. Cu toate acestea, dă și numeroase rateuri inevitabile în genul imitativ ales, dar nimeni nu i le impută în Republica Moldova deoarece, nu-i așa?, este ”un artist consacrat al poporului”. Practic, el ar trebui să se mulțumească din plin cu notorietatea pe care o are și să nu-și dorească mai mult decît poate da.
Participarea lui la ”Românii au talent” a fost extrem de penibilă, falsă și submediocră, dar pe care el, cu tupeu, și-a arogat-o, în fața juraților, ca fiind ”o reușită interpretativă care”, spunea el atunci, ”va deveni cea mai cîntată pe plaiurile mioritice”. Ei, bine, n-a devenit! Atunci, Ricky-Iurică a încercat să reproducă vocea grupului rock Mana, care cîntă în duet cu Carlos Santana piesa ”Corazon espinado”, o piesă lansată în 1999 care a cîștigat un premiu Grammy.
La vîrsta și experiența lui, Ricky a prezentat la ”Românii au talent”, rețineți, această piesă cîntată în play back voce și la chitara! A procedat exact așa cum fac acei copii care se scălîmbăie mimînd cîntatul din gură și imitînd acompaniamentul la chitară. Firește că a stîrnit zîmbete și rîsete depreciative în rîndul juraților, care au apăsat butonul ”X” în timp ce Ricky se maimuțărea penibil pe scenă, fără să-și etaleze vreun talent tocmai la ”Românii au talent”. Cunoscîndu-l, încă din clipa în care l-am auzit/văzut cîntînd, mi-a fost rușine de rușinea lui... care n-o avea. Doar el s-a făcut de rîs la ”Românii au talent”, nu și Moldova în care există talente cu carul, așa cum scriam mai sus!











