Manipularea maselor si jocurile murdare din politica
Autor: Cristian Unteanu
Nu este ficţiune. Nu este senzaţional cu orice preţ. Vă invit să intrăm, fie şi pasager, într-o realitate subterană, cu siguranţă necunoscută multora dintre dumneavoastră, poate din această cauză greu de crezut şi chiar de imaginat. Este vorba despre companiile specializate într-un serviciu comercial simbolizat perfect de numele uneia dintre ele: „Crowds on demand“ (Mulţimi la cerere). Adică oferta de livrare, contra unor costuri deloc foarte piperate, a unei asistenţe complete pentru orice tip de eveniment public: de la nunţi şi botezuri sau înmormîntări cu „ştaif“ la public entuziast (care să aplaude sau, dimpotrivă, să huiduie conform scenariului) la evenimente sociale tip lansări de cărţi sau de filme, parade de modă şi, evident, la spectacolele cele mai de lux care sunt manifestaţiile politice.
Iată prezentarea generală a serviciilor oferite: „Doriţi să creaţi un eveniment care să atragă atenţia oriunde în SUA? Compania «Crowds on Demand» oferă clienţilor marşuri de protest, demonstraţii, «flash-mobs», evenimente paparazzi şi alte cascadorii de tip Public Relations. Serviciile sunt disponibile peste tot în SUA, în fiecare mare oraş, în orice zonă metropolitană din SUA şi chiar în oraşe mai mici. Asigurăm absolut tot ce este nevoie, inclusiv participanţii, materialele necesare şi chiar venim cu idei. Puteţi să veniţi cu un plan specific de acţiune şi noi îl punem în aplicare SAU veniţi dvs. cu ideea generală şi putem să vă ajutăm cu o strategie pentru a-l pune în aplicare. Am organizat campanii care au inclus sute de oameni şi au fost operaţionale în doar cîteva zile".
Primul nivel este şi cel mai simplu, uşor de imaginat într-o societate din ce în ce mai obsedată de „expunerea publică“ ca semn al succesului.
Nivelul I: oferta comercială
„Doriţi să fie remarcată fie compania dvs., fie cauza dvs. politică, cel mai bun client pe care-l aveţi sau cineva pe care-l iubiţi? Nu vă obosiţi să căutaţi în altă parte.Suntem experţi în sărbătorirea celui mai bun agent de vînzări al companiei dvs., al celui mai bun client al companiei sau al unui membru al familiei, printr-un eveniment memorabil şi vesel! Am fost prezentaţi în emisiunea Good Morning America, în revista GQ Magazine drept compania care vă «scoate din mulţime». Cum facem asta? Cu mulţimea care vă înconjoară! Da, ne va face plăcere să vă urmărim cu bliţuri şi cu grupuri de fani în cazul că doriţi să arătaţi ca un adevărat star“. După asta, însă, trecem la zona a doua, cea mai serioasă şi cu implicaţii pe care vă las să vi le închipuiţi singuri: organizarea de adunări publice şi manifestaţii - de susţinere sau de protest - în favoarea unui politician, a unui grup politic sau a unui grup mai mult sau mai puţin spontan de iniţiativă cetăţenească. Sau, cu se spune în ofertă, chiar la comanda unui guvern (străin, desigur).
Nivel II: oferta „proteste şi mitinguri“
„Fie că organizaţia dvs. face lobby pentru a promova o iniţiativă în domeniul sănătăţii, financiar sau oricare alt tip de iniţiativă socială, putem organiza manifestaţii şi atrage atenţia presei asupra cauzei şi candidaţilor dvs. Putem sprijini persoane, companii sau organizaţii politice cu campanii de protest sau de pichetare. Am protestat faţă de companiile sau guvernele sau orice organizaţie pe scara dintre acestea două. Am obţinut rezultate în orice domeniu, de la încheierea discriminării instituţionale într-o instituţie religioasă pînă la plata unor sume şi compensaţii pentru sute de proprietari de locuinţe care au cumpărat loturi de pămînt cu probleme de la o companie imobiliară, asta cu mult înainte ca alţii să fie despăgubiţi.
Cîţi sunt oare participanţi reali şi cîţi plătiţi cu ora?
Studiu de caz: ”Opinie publică în favoarea unui preşedinte Un guvern străin a închiriat serviciile companiei noastre, Crowds on Demand, pentru a ajuta la generarea unei primiri favorabile a unui lider de stat, nou ales în funcţie, în cadrul Adunării Generale a ONU. Problema era să ne asigurăm că liderul politic respectiv va fi bine primit de către o mulţime de oameni, americani, şi va fi încrezător în ce avea de făcut la ONU. În cadrul a diferite grupuri de oameni, am creat demonstraţii de sprijin. Am folosit şi mass-media, mai întîi cele locale şi apoi cele naţionale, pentru a atrage mai multă atenţie asupra acestor demonstraţii care au dus la o prezentare pozitivă. Mulţimile de oameni pe care noi le-am desfăşurat la faţa locului au adus şi mai mulţi sprijinitori, creînd o puternică prezenţă a acestui lider politic la ONU şi o percepţie mai bună a sa la nivelul opiniei publice americane“.
Foarte interesant. Te face chiar să nu mai crezi în nimeni şi în nimic. Dar întrebarea este dacă, dincolo de teoria jocului şi asemenea oferte comerciale, chiar au existat asemenea episoade. Sigur că da, iar un exemplu devenit faimos în domeniu este cel prezentat de un articol publicat de The Hollywood Reporter în care se afirma că organizatorii campaniei lui Donald Trump au folosit serviciile a două companii specializate pentru a închiria actori care să aplaude la momentul anunţării lansării sale în cursa pentru preşedinţia SUA, pe 16 Iunie 2015.
În primul moment, managerul său de campanie de atunci, Corey Lewandowski, a negat orice plată către companiile Extra Mile şi Gotham Government Relations. Numai că, afirmă într-un alt articol cei de la The Hollywood Reporter, cîteva luni mai tîrziu, organizaţia American Democracy Legal Fund adresează o plîngere privind violarea de către echipa de campanie a lui Trump a prevederilor Federal Election Campaign Act. Drept urmare, Donald J.Trump for President, Inc admite că a plătit companiei Gotham suma de 12.000$. Comisia Electorală Federală ia în discuţie situaţia, dar, printr-o decizie publicată în luna Martie 2016, decide că suma este prea mică pentru a reprezenta o problemă şi, ca atare, recomandă să nu se dea urmare plîngerii respective.
O mică pagină de istorie şi o bîrfă oarecare? Poate, numai că, brusc cineva şi-a reaminti de tipul acesta de practici oneste comercial, dar altfel complet ciudate la nivelul a ceea ce ar trebui să fie politica, cel puţin aşa cum ne învaţă de zor toată lumea, începînd cu organizaţiile americane specializate în lecţii de morala superioară a democraţiei. Astfel, imediat după tragedia de la Charlottesville, a apărut un imens scandal public, provocat de întrebarea: nu cumva, pentru a ieşi la luptă împotriva marşului „supremaţiei albe“ şi neonaziştilor, au fost cumva folosite mase de oameni angajate tocmai de compania „Crowds on Demand“?
Confuzia, repet, nu ştiu dacă voită sau nu, adică parte sau nu a unei campanii de contraatac bazată pe dezinformare, a fost generată pe baza mesajului din imagine.
Cei de la Snopes lansează imediat o anchetă ale cărei rezultate le puteţi accesa aici. Dar suspiciunea, odată lansată, a intrat deja ca argument în bătălia politică internă din ce în ce mai nemiloasă din SUA între taberele pro şi anti-Trump.
Dacă vreţi, chestiunea este însă una de fond şi depăşeşte ca gravitate, cu mult, un episod factual sau altul. Vedem, fără nici un fel de dubiu posibil, cum campanii politice, momente esenţiale din viaţa publică, dezbateri esenţiale asupra unui proiect de lege, pot să fie, dacă nu definitiv viciate, oricum serios influenţate prin tehnici profesioniste de manipulare a opiniei publice.
M-am gîndit că poate vă interesează, ştiind că multe dintre aceste companii produc „soluţii“ precum cele prezentate şi pentru clienţi din toată lumea, inclusiv în Europa. Avem şi noi comanditari de acest gen? Nu ştiu. Dar, de fapt, ştie cineva? Şi dacă ştie, spune?
Articol preluat de pe Blogul lui Cristian Unteanu din Adevărul.ro
P. s. din partea Redacției MS: Americanii n-au inventat roata. Acest tip de tehnologie electorală este utilizat în Republica Moldova încă din 2009. E drept că într-un mod mai primitiv și brutal, dar la fel de eficient.