INCREDIBILA TEHNOLOGIE A INFORMAȚIILOR

Cum se folosesc serviciile secrete și companiile de datele tale?

Orice căutare pe care o faci pe Google, orice mesaj de chat pe care-l trimiți, orice obiect pe care-l cumperi de pe un magazin virtual: toate acestea se constituie în informații care pot fi stocate pe un server. Viața în era digitală, de la comerț la comunicare, presupune lăsarea unei amprente sau urme electronice. În ziua de astăzi, din ce în ce mai mulți oameni se informează, mai degrabă folosind motoarele de căutare (Google, Yahoo, Bing) decît din biblioteci sau librării; corespondează prin e-mail și mesaje instante, mai degrabă decît prin cărți poștale sau clasicele scrisori; iar comerțul online, din magazine virtuale, cîștigă din ce în ce mai mult teren în fața celui clasic, datorită prețurilor mai mici, accesului mai ușor la produse și recenzii ale acestora plus a economiei de timp.

Cu toate acestea, modul în care marile companii din industria online se folosesc de datele personale ale noastre rămîne, pentru marea majoritate a oamenilor, un mister. Cei mai mulți dintre noi văd înregistrarea, stocarea și folosirea datelor personale ca pe o invazie sau violare a intimității și a vieții private. Cu toate acestea, „de fapt, majoritatea oamenilor nu au definiție exactă a intimității online”, afirmă Andreas Weigend, lector la universitățile Berkeley și Stanford din California și fost cercetător-șef la Amazon.com.

Recent, după o conferință pe care a ținut-o în Noua Zeelandă, profesorul Weigend a fost abordat de o doamnă care i-a povestit cum a cumpărat online bilete de avion pentru zborul Auckland (Noua Zeelandă) – Sydney (Australia), iar apoi a primit numeroase reclame la hoteluri din Sydney. Femeia cu pricina i-a mărturisit lui Weigend că a perceput aceste reclame ca o invazie a intimității sale.

Plîngerea femeii este una obișnuită în era digitală, dar oamenii trebuie să știe clar ceea ce își doresc, crede Andreas Weigend. „Dacă primesc reclame <<perfecte>> [care vin în întîmpinarea eventualelor lor necesități, precum este exemplul de mai sus, n.r.], oamenii se plîng. Dacă primesc publicitate care nu are nici o legătură cu interesele și nevoile lor, de asemenea se simt agasați”. Majoritatea oamenilor nu doresc să primească deloc publicitate, dar dacă nu ar exista reclame online, servicii gratuite precum Google și toată suita sa de aplicații nu ar putea supraviețui, afirmă profesorul. „Prețul intimității, cel puțin așa cum o doresc unii oameni, este foarte scump!”, conchide Weigend.

Amprenta ta pe Google

Pentru foarte mulți dintre noi, Google a devenit un soi de briceag Swiss Army, o unealtă bună la toate în viața digitală. Tehnologiile Google sunt folosite pentru căutare de informații, e-mail, chat, fotografii, videouri YouTube, rețea socială, navigare și multe, multe altele. Puțini internauți știu că gigantul online a introdus, începînd cu anul 2009, serviciul Google Dashboard, care le permite utilizatorilor Google să vadă ce informații asociate cu conturile lor sunt stocate de compania americană. „Este important ca oamenii să știe ce tip de informații lasă online și să fie apți să administreze aceste date – Google Dashboard ar trebui să-i ajute în acest sens”, declara la acea vreme Alma Whitten, inginer software Google.

Natura informațiilor, care sunt stocate numai atît timp cît ești conectat la un cont Google, s-ar putea să te surprindă. De exemplu, folosind Dashboard, poți vedea toate căutările pe care le-ai efectuat pe Google (inclusiv un top al acestora), toate locurile pe care le-ai urmărit pe Google Maps, toate mesajele Gmail pe care le-ai dat sau le-ai primit, toate conversațiile de chat la care ai participat (dacă ai bifată opțiunea chat logging), toate clipurile de pe YouTube pe care le-ai vizionat și multe altele.

Ştiinţă&Tehnică