Geneticienii au cercetat originea secuilor

Sub conducerea specialiştilor Institutului de Arheogenomică din cadrul Centrului de Cercetare în Științe Umaniste (BTK AGI) al Rețelei de cercetare Eötvös Loránd (ELKH) au fost investigate vechile linii de descendență paternă și maternă în zona Odorheiu Secuiesc, din Transilvania, scrie INFOSTART.HU, potrivit RADOR.

În această regiune, istoria secuilor merge înapoi în timp pînă în secolul al XII-lea și există multe teorii științifice despre originea lor.

Rezultatele cercetărilor efectuate acum arată o compoziție predominant locală a populației, adică Est-central și Sud-Est european, cu amestecare moderată cu populațiile învecinate.

Autorii studiului au descoperit un grad ridicat de eterogenitate atît în ​​genele materne (mitocondriale), cît și în cele paterne (cromozomiale Y) în interiorul și între sate. Dintre liniile materne și paterne au fost identificate în principal tipuri europene în procent similar, dar în ambele cazuri pot fi caracterizate și anumite linii estice.

Analizele filogenetice au confirmat presupusa origine răsăriteană a unor linii materne și paterne, iar în unele cazuri acestea pot fi asociate și cu date ADN ancestrale provenite de la populația din perioada migrației (secolele V–IX d. Hr.) și din perioada cuceririi maghiare (secolul X d. Hr.).

Seria actuală de date privind secuii completează investigațiile anterioare din Ţinutul Secuiesc și în linii mari este în concordanță cu observațiile acestora. Pe lîngă descoperirea diversității genetice experimentate astăzi, are o importanţă majoră examinarea continuităţii genetice sau transformarea dintre popoarele de azi și cele antice, precum şi urmărirea istoriei populației secuilor.

Următorul studiu genetic al cercetătorilor va include mostre din cimitirele medievale secuieşti pentru a explora acest aspect și pentru a extinde paleta descoperirilor de pînă acum cu ajutorul unor analize ale întregului genom, tot din regiunea Odorheiul Secuiesc.