DACA PREOTII VOR SA PREDEA RELIGIA IN SCOLI, NOI DE CE SA NU PREDAM, IN BISERICA, EXISTENTIALISMUL SI EVOLUTIONISMUL?

„De vreo 20 de ani se predă Religia în şcoli, dar nu văd să fi crescut gradul de moralitate al tinerilor. Ar trebui regîndite manualele“, spune Marius Rotar, istoric şi cercetător la Universitatea „1 Decembrie 1918“ din Alba Iulia, care dezaprobă predarea religiei în şcoală aşa cum se predă acum.

Domnia sa nu vede rostul acestei materii la şcoală. „Este utilă atîta timp cît nu devine oră confesională. Dacă judecăm după modul în care sînt concepute programa şi manualele de Religie, eu nu mai văd rostul Religiei în şcoală“.

Însă, în calitate de părinte, s-a confruntat cu o situaţie neaşteptată: fetiţa i-a spus că vrea să facă religie. Nu i-a convenit. „Este în clasa a V-a şi nu înţelege încă despre ce e vorba, dar dacă aşa a vrut, i-am respectat dorinţa. Ar fi trebuit să decid eu pentru ea, dar dacă ea vrea, nu mă pot opune“, a spus istoricul. Întrebat ce anume îl deranjează la faptul că se predă Religie în şcoală, Marius Rotar a spus că unele cerinţe adresate elevilor sînt nepotrivite pentru vîrsta lor. El precizează că una dintre întrebările unui test la clasa a V-a, la Religie, a fost să se explice diferenţele între miruire (n.r. gestul de a unge pe credincioşii cu mir pe frunte, potrivit DEX-ului) şi mirungere (n. r. taina împărtăşirii darurilor Duhului Sfînt, săvîrşită prin invocarea Duhului Sfînt şi ungerea cu mir, conform DEX), informaţie pe care nici adulţii nu o stăpînesc.

„În clasa a 3-a li s-a solicitat să facă pomelnicul familiei. Or fi toate aceste importante în economia predării Religiei, dar mi se pare mult prea mult pentru copii de 8 sau 10 ani. Nu neapărat profesorii sînt de vină, ci aceia care concep programe şi manuale. Ar trebui regîndite, însă este greu de crezut că aceasta este posibil în condiţiile în care Biserica Ortodoxă Română se luptă din răsputeri să-şi impună punctul de vedere în discursul public din ţara noastră, în orice problemă“, a declarat Marius Rotar.

Consideră că actualul sistem de învăţămînt face mult prea multe experimente pe elevi. Şi crede că Etica ar putea fi o soluţie pentru înlocuirea orei de Religie. „Însă tare mă tem de experimente, în acest caz pe copiii noştri. Este posibil ca Etica, pe viitor, să ajungă să fie predată la fel ca Religia azi, adică prost. Şi atunci ce s-a rezolvat?“, se întreabă cercetătorul. Acesta se întreabă dacă elevul are capacitatea să priceapă ce i se spune.

„Exemplele din Vechiul Testament sînt discutabile ca prezenţă în manuale. Religia se predă de aproape două decenii în şcolile publice din România, dar nu văd să fi crescut gradul de moralitate în rîndul tinerilor. Pentru ca o persoană să aprecieze sau nu ştiinţa nu ţine doar de un singur factor. Aici intervine familia, educaţia primită etc., şi, da, inclusiv ceea ce i se spune copilului la şcoală“, susţine Rotar.

În opinia sa, problema predării Religiei în şcoală ar trebui discutată temeinic, calm, raţional, fără ideea conspiraţiei în minte şi nu mînaţi de emoţii. „Lucrurile sînt făcute în grabă de parcă ar exista termene limită, însă cînd este vorba despre copiii noştri toată această situaţie n-ar trebui să existe. Se poate ajunge la o cale de mijloc? Nu cred. Oricum, peste 90% dintre elevi vor continua să facă Religie. Măcar din obişnuită“, încheie cercetătorul.