CUM STATUL FURA… STATUL
Mite şi recompense electorale dintr-un buget alimentat cu bani externi
Autor: Mihai CONŢIU
În afară de hoţiile cunoscute şi în proporţii deosebit de mari – din bănci, privatizări ilicite, din granturi externe, construcţii cu licitaţii trucate, din monopolurile asupra importurilor, din apa curentă, combustibil, energia curentă, gaze livrate şi multe, multe altele – Statul mafiot mai fură… Statul şi prin intermediul celui mai diabolic aparat birocratic.
Noi am mai scris despre cheltuielile parazitare uriaşe pe care Statul iresponsabil le face prin întreţinerea artificială a unui lanţ întreg de administraţii locale inutile, cronofage şi bugeto-fage. Aici mă refer la antieuropeana organizare teritorială a Republicii Moldova, la numărul nepermis de mare de angajaţi ai Statului, care efectiv nu fac nimic pentru salariul primit pentru o muncă simulată în inutilele, parazitarele primării locale şi raioane.
Să vă dau un exemplu: Într-un judeţ din România, cu o populaţie de peste 800.000 de locuitori, numărul de funcţionari plătiţi de stat este de 240 de angajaţi. Într-un centru raional din Republica Moldova, cu o populaţie de circa 22.000 de locuitori, numărul de funcţionari plătiţi de stat este de 350 de angajaţi. Înţelegeţi ce înseamnă asta? Adică, în România, ţară mult mai bogată şi infinit mai numeroasă, 240 de funcţionari publici pot satisface nevoile a 800.000 de oameni, iar într-un centru raional moldovenesc, cu 22.000 de locuitori, este nevoie de 350 de angajaţi ai statului! Atunci cum să ne mai mirăm că ţara o duce rău dacă Statul trebui să plătească zeci de mii de funcţionari birocraţi care nu produc nimic?
Pe lîngă raioanele inutile, mai există şi primării la fel de ineficiente. Astfel, există sate cu 3, 4 sau 500 de locuitori care au Primării şi, deci, primari şi consilieri locali, toţi plătiţi de la bugetul Statului, care-i „grijuliu cu o anumită categorie de cetăţeni”. Nu mai vorbim aici despre secretare, maşini de serviciu cu şofer la scară şi altele, dar constatăm inconştienţa şi incapabilitatea cu care Statul plăteşte zeci de mii de oameni dintr-un buget ajustat cu împrumuturi externe.
Politicienii moldoveni sînt atît de plini de sine încît îşi imaginează că europenii, americanii şi instituţiile financiare internaţionale donatoare nu văd asta, că nu înţeleg că din banii donaţi lor ei îşi întreţin un uriaş aparat birocratic doar ca să aibă control electoral în teritorii. Aproape niciunul dintre politicieni nu doreşte desfiinţarea raioanelor şi comasarea primăriilor mici din cauză că au nevoie de aceste posturi pe post de mite sau recompense electorale, în funcţie de hărnicia de care dau dovadă în campaniile electorale. Acum, la negocieri pentru formarea unei noi coaliţii de guvernare, despre această reformă nici măcar Ghimpu nu pomeneşte nimic. O să i se dea „de un referendum” privind modalitatea de alegere a preşedintelui şi cu asta vom ajunge, dacă vom ajunge, în 2018! Tot nereformaţi, dar mîndri şi deştepţi!
Partea revoltătoare şi distrugătoare a acestui sistem prin care Statul fură statul constă în aceea că astfel este garantată perpetuarea la nesfîrşit a corupţiei. Astfel, Statul le oferă acestor birocraţi nişte salarii relativ simbolice, între 2 şi 3000 de lei, mai puţin sau mai mult. Ca să trăiască onorabil, căci aceşti bani nu-i ajung, doar preţurile cresc mereu, la toate produsele, funcţionarul respectiv, care întotdeauna este responsabil de eliberarea unei hîrtii oarecare, a unei autorizaţii, o ştampilă pe un act etc., cere mită de la solicitant. În felul acesta, întreg acest sistem este corupt cu desăvîrşire. Ai aplicat o ştampilă şi mîine brînza de oi se scumpeşte cu 10 lei per kilogram! Birocraţii respectivi, dar şi politicienii de la Chişinău, ştiu că salariul lunar este simbolic, căci adevăratul cîştig provine din mite.
Aşa cum mai spuneam şi în alte împrejurări, reforma teritorială prin trecerea, cel puţin, la departamente, judeţe, este nu doar o normă europeană, ci şi o necesitate economică pentru bugetul ţării. Nu-s bani pentru spitale şi şcoli, dar pentru aceşti birocraţi inutili sînt. Desfiinţarea raioanelor şi comasarea satelor mici în comune trebuie să fie o prioritate naţională. Ce nevoie are un sat mic de o Primărie? Chiar şi într-un sat cu 7-800 de locuitori nu-i nevoie de o Primărie, ci, cel mult, pentru cei cu urgenţe sau probleme de deplasare, ar trebui, ca în România, să existe un simplu funcţionar împuternicit să legalizeze nişte acte banale şi atîta tot! Doar într-o astfel de primărie nu se pune ştampila pe actul de concesionare a Aeroportului sau pe Programul de guvernare!
Existenţa pe mai departe a acestor raioane şi primării, cu toate armatele de funcţionari parazitari, este forma cea mai „legalizată” a corupţiei din Moldova. Mă rog, a altei corupţii, din cîte sînt existente.
Recent, Transparency International a avertizat Uniunea Europeană în privinţa corupţiei din cinci ţări Est-europene, printre care şi Republica Moldova, care împiedică progresul democratic şi subminează perspectivele cooperării economice şi politice cu UE. Celelalte ţări sînt Armenia, Azerbaidjan, Georgia, şi Ucraina.
Raportul Transparency International publicat Joi, 2 Iulie, evaluează zeci de instituţii responsabile cu prevenirea şi combaterea corupţiei din aceste state, inclusiv Moldova. Documentarea raportului a fost făcută şi în contextul în care aceste ţări urmează să primească asistenţă din partea UE în valoare de cel puţin 16,6 miliarde de dolari în următorii cinci ani, după cum precizează textul documentului, adăugînd că riscul ca aceşti bani să ajungă în "buzunare corupte" este inacceptabil de mare.
Deşi cele cinci ţări au adoptat legi anticorupţie, Transparency International avertizează că elitele politice şi din mediul de afaceri exercită o influenţă necuvenită asupra Justiţiei şi Legislativului, ceea ce permite continuarea fenomenului corupţiei. "Inculpările motivate politic şi intervenţia autorităţilor pentru a împiedica procesele juridice sînt deosebit de problematice în Ucraina şi Republica Moldova", subliniază raportul.
Cine crede că citarea raportului Transparency International nu are legătură cu cele abordate mai sus, se înşeală amarnic, fuge de răspundere sau se face că nu înţelege realităţile constatate. Păi nu în "buzunare corupte" se duc banii primiţi de la UE sau FMI, atunci cînd vorbim despre o administraţie publică locală cu un aparat birocratic mai mare decît cel din ţări bogate chiar ca şi Elveţia?
Să fim serioşi, căci vor guvernanţii moldoveni reforma teritorială aşa cum vrea Vlad Plahotniuc să renunţe la controlul absolut asupra instituţiilor de drept ale statului!