Cel mai lung tunel subacvatic din lume va fi construit in Europa
După 10 ani de planificare, lucrările la cel mai lung tunel subacvatic din lume au început. Situat la o adîncime de 40 de metri în Marea Baltică, tunelul Fehmarnbelt va face legătura între Danemarca și Germania. Tunelul va avea peste 18 kilometri lungime și construirea lui va costa 7 miliarde de euro, informează CNN.
Spre comparație, Eurotunelul din Canalul Mînecii, care are 50 de kilometri lungime și a fost finalizat în 1993 a costat echivalentul a 12 miliarde de euro în banii de astăzi. Deși este mai lung decît Fehmarnbelt, Eurotunelul a fost realizat cu o mașină de forat, în timp ce noul tunelul va fi realizat din secțiuni prefabricate.
Tunelul Fehmarnbelt va înlocui ruta de feribot dintre Germania (Puttgarden) și Danemarca (Rødby), utilizată anual de milioane de oameni. Traversarea care durează acum 45 de minute va putea fi realizată în 7 minute cu trenul și 10 minute cu mașina.
Fehmarnbelt va fi și cel mai lung tunel din lume care oferă transport rutier și feroviar, urmînd să conțină cîte două benzi pe sens, plus o bandă de urgență, precum și o linie feroviară în fiecare direcție.
"Astăzi, dacă iei trenul între Copenhaga și Hamburg, deplasarea durează 4 ore și jumătate", a spus Jens Ole Kaslung, directorul tehnic al Femern A/S, compania daneză de stat responsabilă de proiect. "Cînd tunelul va fi gata, vei putea face deplasarea în două ore și jumătate".
Pe lîngă beneficiile aduse transportului de pasageri, tunelul Fehmarnbelt va avea un impact pozitiv și asupra economiei, pentru că reduce distanța dintre Suedia și Europa Centrală cu peste 160 de kilometri.
Fiecare secțiune prefabricată va avea 217 metri
Un nou port este în construcție în Rødbyhavn, pe insula daneză Lolland, iar în 2021 aici va fi construită o fabrică unde vor fi realizată cele 89 de secțiuni uriașe din beton care vor compune tunelul.
Fiecare secțiune va avea 217 metri lungime, 42 de metri lățime și 9 metri înălțime, cîntărind 73.000 de tone. Secțiunile vor fi plasate pe fundul mării și manevrate cu ajutor barjelor și macaralelor. Cantitatea de oțel necesară va fi de 50 de ori mai mare decît cea folosită la turnul Eiffel din Paris.
Peste 2.500 de oameni vor lucra direct la construcția tunelului, iar producția secțiunilor de tunel urmează să înceapă pînă în 2023. Poziționarea acestor prefabricate va dura aproximativ trei ani.
Se estimează ca va fi nevoie de 8 ani și jumătate pentru a construi tunelul.