CE SE FACE LA GUVERN
Alocații majorate pentru mai multe categorii de populație
Începînd cu 1 mai 2022, cuantumul alocației lunare de stat pentru mai multe categorii de populație a fost majorat cu 300 de lei. Astfel, alocația a crescut de la 950 de lei la 1250 de lei. O hotărîre în acest sens a fost aprobată, astăzi, de Executiv.
Măsurile suplimentare de protecție socială, sub formă de majorări, se vor aplica următoarelor persoane: participanților la cel de-al Doilea Război Mondial; foștilor deținuți în lagărele de concentrare fasciste, în ghetouri, în alte locuri de detenție forțată, create de Germania fascistă și de aliații acesteia în perioada celui de-al Doilea Război Mondial; persoanelor angajate civil în armata de operații în anii celui de-al Doilea Război Mondial; persoanelor care s-au aflat în orașul Leningrad (Sankt Petersburg) în perioada blocadei (8 septembrie 1941 – 27 ianuarie 1944); persoanelor antrenate de organele puterii locale la strîngerea munițiilor și a tehnicii militare, la deminarea teritoriului și a obiectelor în anii celui de-al Doilea Război Mondial.
Potrivit datelor Casei Naționale de Asigurări Sociale, din aceste categorii fac parte circa 179 persoane.
Autoritățile și instituțiile publice ar putea achita salariile prin intermediul Serviciului Guvernamental de Plăți Electronice (MPay)
Guvernul a avizat pozitiv proiectul de lege care va permite autorităților și instituțiilor publice să achite salariile prin intermediul Serviciului Guvernamental de Plăţi Electronice (MPay). Acest model unic de distribuire a plăților salariale va contribui la reducerea efortului operațional al entităților publice și va permite automatizarea, în mare parte, a proceselor ce țin de plata salariilor.
Astfel, prin utilizarea acestui serviciu, autoritățile și instituțiile publice nu vor mai trebui să încheie anual contracte cu prestatorii de servicii de plată, iar angajații, la rîndul lor, vor avea dreptul să opteze pentru ofertele și serviciile oricărui prestator de servicii de plată integrat cu MPay.
Conform propunerii Guvernului, noul model de achitare a salariilor ar putea fi implementat din anul bugetar 2024.
Guvernul a aprobat reducerea tarifelor pentru eliberarea pașapoartelor și actelor de identitate
Tarifele pentru o serie de servicii prestate de Agenția Servicii Publice (ASP) vor fi reduse, începînd cu 1 august 2022, iar lista beneficiarilor de înlesniri la obținerea unor servicii publice va fi extinsă. O Hotărîre în acest sens a fost aprobată, astăzi, de Executiv.
Astfel, pașapoartele eliberate cetățenilor Republicii Moldova, în termen de 20 de zile lucrătoare, se vor ieftini cu 200 de lei - de la 850 la 650 de lei. Cei care solicită eliberarea pașaportului în 10 zile lucrătoare vor achita 1240 de lei, în loc de 1280, iar pentru eliberarea documentului în 5 zile, cetățenii vor plăti 1430 de lei, și nu 1490, cum era pînă în prezent. Pentru ridicarea pașaportului în ziua adresării, va fi achitată suma de 2080 de lei, în loc de 2130 lei. Anual, Agenția Servicii Publice eliberează circa 450 mii de pașapoarte, dintre care circa 60% sînt eliberate în termen de 20 de zile lucrătoare.
De asemenea, cu 20% vor fi reduse tarifele pentru serviciile de eliberare a extraselor din resursele informaţionale ale Agenţiei Servicii Publice, sub formă de document electronic, comandate prin intermediul unor aplicații web. În prezent, Agenția Servicii Publice eliberează 7 astfel de extrase. Începînd cu luna ianuarie 2023 lista ar putea fi extinsă pînă la 27 de documente în format electronic. Menționăm că pentru a comanda și a primi un extras în format electronic, solicitantul trebuie să dețină semnătura electronică.
Proiectul aprobat propune și reducerea de circa 3 ori a tarifelor pentru serviciile de confecționare a actelor de identitate pentru refugiați, beneficiarii de protecție umanitară și apatrizi. Cei care vor solicita buletinul de identitate în termen de 20 de zile lucrătoare, vor achita 130 de lei, în loc de 350. Serviciile pentru eliberarea actului în 10 zile lucrătoare vor costa 260 lei - cu 440 lei mai ieftin decît pînă în prezent. De asemenea, s-a ieftinit cu 660 lei eliberarea documentului în 5 zile lucrătoare, tariful constituind 390 lei. Cei care solicită eliberarea actului de identitate în termen de o zi, vor achita 520 de lei, în loc de 1400, iar pentru eliberarea documentului în ziua adresării, cetățenii vor plăti 650 de lei, și nu 1750, cum era pînă în prezent.
De asemenea, proiectul Hotărîrii prevede furnizarea gratuită, în termen de 5 zile lucrătoare, a informației din resursele informaţionale de stat deţinute de Agenţia Servicii Publice, sub formă de document electronic, către reprezentanții mass-media.
Majorarea ratei dobînzii la creditele acordate în cadrul programului „Prima Casă” va fi compensată
Pentru a diminua impactul scumpirii creditelor și a reduce riscul de intrare în incapacitate de plată a beneficiarilor Programului „Prima Casă”, Guvernul a aprobat, astăzi, decizia privind compensarea majorării dobînzii pînă la 50% și modul de acordare a compensațiilor.
Astfel, compensația se va acorda lunar persoanelor care, la data de 30 iunie 2022, au statutul de beneficiar în cadrul Programului de stat „Prima Casă”. Calculul și achitarea compensației se va efectua pentru perioada iulie 2022 - decembrie 2022.
Volumul compensației acordate din bugetul de stat unui beneficiar se va calcula din data de 1 iulie 2022, în mărime de pînă la 50% din suma majorării dobînzii calculate din soldul creditului rămas.
Transferul compensațiilor pentru luna iulie se va efectua în luna august 2022, după punerea în aplicare a hotărîrii de Guvern. În cazul stingerii anticipate a creditului ipotecar, transferul compensației încetează din luna următoare celei în care a fost achitată ultima rată.
În ședința de astăzi, a fost aprobată și decizia privind alocarea mijloacelor financiare din Fondul de rezervă al Guvernului, în sumă de 42 milioane lei, pentru acoperirea acestor cheltuieli.
Cadrul normativ național în domeniul prevenirii și combaterii dopajului în sport va fi ajustat
Guvernul a aprobat proiectul de lege care prevede revizuirea și îmbunătățirea mecanismului de funcționare a Agenției Naționale AntiDoping (ANAD), prin instituirea unor componente noi necesare în prevenirea și combaterea dopajului în sport la nivel național.
Documentul urmărește și instituirea Comisiei de Apel în cadrul Cancelariei de Stat cu scopul de a examina și soluționa deciziile ANAD sau ale Comisiei de audiere. Acest lucru va permite ca dosarele sportivilor și ale personalului asistent al sportivilor, suspectați în încălcarea reglementărilor antidoping, să fie examinate și soluționate pentru prima dată în Republica Moldova. Inclusiv, este reglementat procesul prin care se va elimina, reduce sau îngheța perioada de suspendare a sportivilor.
Proiectul vine să ajusteze cadrul normativ național în domeniul prevenirii și combaterii dopajului în sport la prevederile noului Cod Mondial Anti-Doping, intrat în vigoare anul trecut.
Schimbările sînt absolut necesare pentru pregătirea echipelor naționale pentru Campionatele Mondiale și Europene, Jocurile Europene Cracovia-Malopolska 2023 și Jocurile Olimpice de la Paris, din 2024. În cazul nealinierii legislației naționale anti-doping la standardele noului Cod, sportivii din țara noastră nu vor putea evolua la competițiile internaționale sub steagul Republicii Moldova.
Sursa: gov.md