CE SE FACE LA GUVERN

Cadrul normativ conex Codului administrativ va fi modificat

Mai multe acte normative vor fi modificate pentru a fi aduse în concordanță cu noile prevederi ale Codului administrativ al Republicii Moldova, adoptate recent de către Parlament. În acest sens, cabinetul de miniștri a aprobat astăzi un proiect de modificare a cadrului normativ conex Codului administrativ.

„Legislația în vigoare cuprinde o serie de reglementări diversificate cu privire la aspecte ce vizează emiterea de acte administrative cu caracter normativ sau individual, mecanismele de verificare a legalității actelor administrative, de soluționare a cererilor privind accesul la informație etc. Numărul impunător de acte normative, în baza cărora sînt emise actele administrative, cuprinde norme contradictorii care pot duce la o interpretare eronată și la o aplicare defectuoasă a normelor de drept, ceea ce în consecință poate avea ca efect încălcarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului”, a explicat secretarul de stat al Ministerului Justiției, Eduard Serbenco.

Conform proiectului, vor fi operate modificări la Codul funciar, Codul fiscal, Codul vamal, Legea privind accesul la informație, Legea privind administrația publică locală, Legea cu privire la secretul de stat, dar și la alte acte normative. Modificările sînt propuse pentru a pune în acord conținutul și terminologia acestora cu prevederile Codului administrativ, în scopul asigurării existenței unui cadru legal unitar în partea referitoare la contestarea actelor administrative.

De asemenea, prin acest proiect de lege se urmărește asigurarea stabilității procedurilor administrative, uniformizarea cadrului legal existent și ajustarea acestuia la Codul administrativ, care stabilește necesitatea respectării procedurii prealabile asupra încălcării unui drept vătămat de către o autoritate publică prin emiterea actelor administrative. „Modificările au drept scop apropierea administrației publice de cetățean și îmbunătățirea calității serviciilor publice prestate cetățenilor, asigurarea informării și participării tuturor părților interesate la luarea deciziilor administrative, creșterea responsabilizării autorităților publice, acestea fiind noi imperative normative stabilite de Codul administrativ pentru toți subiecții implicați în procesul administrativ”, a spus Eduard Serbenco.

 

Regimul juridic al activităților de filantropie și sponsorizare va fi simplificat

Cabinetul de miniștri a aprobat astăzi un proiect de modificare a Legii cu privire la filantropie și sponsorizare. Mai exact, se propune excluderea deficiențelor și prevederilor ambigue din lege, pentru a simplifica regimul juridic al activităților de filantropie și sponsorizare.

„Actuala lege este în mare parte una învechită, neadaptată la realitățile sociale actuale, cu formulări desuete, nereglementînd în mod clar modul de realizare a activităților de sponsorizare și filantropie. Nefiind făcută o deosebire clară între filantropie și sponsorizare, și în condițiile lipsei normelor privind contractul de sponsorizare/filantropie, inclusiv a mecanismelor de realizare a activităților pomenite, organizațiile necomerciale nu le utilizează sau le utilizează foarte rar”, a spus secretarul de stat al Ministerului Justiției, Eduard Serbenco.

Astfel, se propun modificări pentru clarificarea regimului juridic al activităților de filantropie și sponsorizare, cum ar fi oferirea unor definiții mai lămuritoare pentru noțiunile de activitate filantropică, activitate de sponsorizare, filantrop, sponsor, beneficiar al activităților filantropice și de sponsorizare; revizuirea și lărgirea listei domeniilor ce se încadrează în scopurile activităților filantropice și de sponsorizare; clarificarea expresă a potențialilor beneficiari ai acestor activități; stabilirea unor reglementări mai clare cu privire la evidenţa și modalitatea de utilizare a donațiilor, transparența activității filantropice și de sponsorizare etc.

De asemenea, vor fi excluse unele prevederi care s-au dovedit a fi ineficiente/inaplicabile pe parcursul timpului. Este vorba de abrogarea prevederilor din lege referitoare la organizația filantropică, precum și a normelor referitoare la modul de creare, lichidare și de desfășurare a activității acestui tip de organizație necomercială. Abrogarea acestor prevederi și lichidarea instituției organizației filantropice se justifică prin faptul că scopurile constituirii unei asemenea organizații pot fi atinse, potrivit prevederilor legale actuale, prin intermediul altor tipuri de organizații necomerciale (de exemplu, asociații obștești, fundații etc.).

Proiectul de lege urmează să fie remis Parlamentului spre examinare.

 

Societățile cu răspundere limitată vor putea emite obligațiuni corporative în condiții mai simple

Societățile cu răspundere limitată (SRL) vor emite obligațiuni corporative în baza unor noi prevederi simplificate, aprobate astăzi de Guvern. Astfel, în urma modificării Legii privind societățile cu răspundere limitată, vor fi stabilite condiții mai clare de emitere a obligațiunilor, precum și organele responsabile pentru acest proces.

Noul proiect va permite aplicarea unor instrumente moderne pe piața valorilor mobiliare și va oferi posibilitatea de atragere a investițiilor, ceea ce va contribui la dezvoltarea mediului de afaceri.

Prin urmare, societatea, la decizia Adunării Generale a asociaților sau a Consiliului societăţii, poate emite obligaţiuni, în vederea finanțării activității SRL. Acest drept va oferi societăților alternative mai simple de atragere a finanțărilor, ținînd cont de faptul că nu toate entitățile juridice de drept privat au acces la sursele de finanțare curente, din motiv că nu îndeplinesc anumite cerințe impuse de instituțiile bancare.

Totodată, documentul urmărește sporirea protecției deținătorilor de obligațiuni și oferă posibilitatea de recuperare a mijloacelor financiare, fără a apela în instanța de judecată, în caz de neonorare a angajamentelor emitenților de obligațiuni.

 

Noi reglementări privind producerea, etichetarea și comercializarea vinurilor dezalcoolizate

Producerea, etichetarea și comercializare a vinurilor dezalcoolizate va fi realizată în baza unor noi reglementări. Cabinetul de miniștri a aprobat astăzi modificări la Reglementarea tehnică „Organizarea pieței vitivinicole”, drept urmare a creșterii cererii pe piață a vinurilor dezalcoolizate și din necesitatea de a oferi consumatorului produse sigure și de calitate. Totodată, noile prevederi corespund standardelor Uniunii Europene.

Astfel, procesul de producție a vinurilor dezalcoolizate se va deosebi de producerea celor tradiționale doar prin etapa finală, cînd are loc procesul de eliminare parțială (de la 0.5 % vol. pînă la 8.0% vol.) sau totală (de cel mult 0.5 % vol.) a alcoolului din vin. Alcoolul urmează a fi eliminat prin metoda evaporării în vid, a separării prin membrane sau prin îmbinarea acestor metode.

Pînă în prezent, vinurile autohtone fără alcool au reușit să acceadă pe rafturile rețelelor comerciale din Polonia, Belarus, Rusia, SUA, Japonia, devenind tot mai populare pe piața mondială.

 

Registrul monumentelor ocrotite de stat va fi actualizat

Registrul monumentelor ocrotite de stat va fi completat cu trei clădiri din Chișinău și „Peștera lui Bechir” din Soroca. O hotărîre în acest sens a fost aprobată astăzi de Executiv.

Potrivit documentului, în Registru urmează a fi incluse: clădirea fostului sediu al Ministerului Alimentației Publice, clădirea cu parc a Maternității nr. 2, edificiul Circului din Chișinău, dar și Schitul rupestru „Peștera lui Bechir” din ocolul silvic Soroca.

De asemenea, Registrul va fi actualizat prin corectarea unor erori identificate în rezultatul inventarierii, privind adresa poștală în cazul a 10 monumente ocrotite de stat, toate amplasate în zona de centru a municipiului Chișinău.

Sursa: gov.md

02.01.25 - 14:03
01.01.25 - 16:43
02.01.25 - 14:11
01.01.25 - 16:45
02.01.25 - 14:10
04.01.25 - 16:00
03.01.25 - 13:35
01.01.25 - 16:46
04.01.25 - 15:48
02.01.25 - 14:07
02.01.25 - 14:05
06.01.25 - 12:13
04.01.25 - 15:53
05.01.25 - 12:25
03.01.25 - 13:31