CAŞCAVALUL DIN CAPCANĂ
Cum am cîştigat eu 10.500 de euro şi o plasmă Samsung
Autor: Lilia GRUBÎI
De obicei, în unele materiale de presă sînt evitate denumirile concrete, pentru a ocoli publicitatea gratuită. Nu şi în acest caz, altminteri, textul de mai jos nu ar avea rostul.
Cîteva zile în urmă am încheiat un contract cu operatorul de telefonie mobilă Moldcell, faţă de care n-am nimic împotrivă. Oferta a părut a fi profitabilă, mai ales că este verificată deja pe parcursul unei perioade de timp de mai mulţi cunoscuţi.
La două zile după ce am activat numărul de contact, primesc următorul mesaj: „Felicitări! METRO INTERNATIONAL v-a premiat numărul cu suma de 10.500 de euro + un TV plasma marca SAMSUNG. Detalii la numărul 0040754413497 Program: 09 – 18 METRO@” (textul mesajului este păstrat întocmai). La fel am păstrat „vestea cu bingo” şi în telefon, prezentîndu-mă la cel mai apropiat magazin al companiei. Încolo m-am dus nu pentru a afla detalii cum să-mi ridic banii, ci mai mult cu revoltă şi dorind explicaţii referitor la faptul cum pe o reţea a unei întreprinderi ce se pretinde a fi foarte serioasă şi credibilă se poate întîmpla aşa ceva. Fata de la ghişeu, bineînţeles, că n-are idee de ce se întîmplă şi mi-a recomandat să mă prezint la oficiul central. Aşa cum n-am timp să umblu pe la oficii mai mult sau mai puţin centrale, voi adresa întrebările care mă frămîntă prin intermediul ziarului. Poate reuşesc să protejez şi nişte necăjiţi creduli care ar lua acest mesaj drept o un mare noroc căzut din cer, văzîndu-se scoşi din sărăcie cu ajutorul unui nemaipomenite bafte de la un fantomatic METRO INTERNATIONAL.
Leatul meu cu siguranţă că îşi mai aminteşte de “sălbaticii ani 90” din secolul trecut, cînd aşa-numitul “lohotron” era ceva normal. Erau vremuri sumbre, neclare, tulburi, se prăbuşise un sistem care pînă nu demult părea infailibil, se clădea altul despre care nu ştiam nimic, n-aveam nici de la cine învăţa şi orbecăiam, descurcîndu-ne care şi cum puteam. Erau vremurile “de aur” pentru hoţi, speculanţi, falsificatori şi alte categorii de şperţari. Păi, iată, ştiu doar puţini apropiaţi de-ai mei cum odată, vreo 15 ani în urmă, am cîştigat eu un televizor LG în sumă de 300 de dolari. Aşa se făcuse că tocmai atunci aveam nişte bani la mine, adunaţi cu greu pentru un scop anume. Cum au fost ticluite de ceruri circumstanţele în acea zi nu mai ştiu şi trebuie să recunosc că mi-i ruşine pînă în ziua de azi că datorită prostiei şi lăcomiei mi-am lăsat flămîndă familia, fără un ban la suflet. Explic pe scurt schema: apare nitam-nisam pe stradă în faţa ta un tip sau o individă veselă, jovială şi excesiv de optimistă. Ţi se propune să participi la o tombolă cu cadouri garantate. Tragi un bileţel şi BINGO! – ai cîştigat! În cazul meu a fost vorba de un televizor LG, preţul căruia era de 300 de dolari, pe care puteam să-i ridic, dacă, bunăoară, n-aveam nevoie de televizor. În condiţiile în care despre dolari ştiam mai mult din mass-media, mă şi văzusem împărăteasă. Numai că la mijloc era un fleac. În cîteva minute s-a dovedit că mai există un cîştigător şi care din noi va pune mai mulţi bani în gaj, acela ridică premiul. Mai departe schema este clară, în aşa fel am plasat mize pînă am rămas lefteră, iar după cum mi s-a lămurit pe urmă, contracandidatul la aparatul TV era om de-al şarlatanilor. Şi azi mă întreb cum de am rămas teafără atunci şi nu mi-am ieşit din minţi de nervi: bani în mare parte împrumutaţi, în jur sărăcie şi banditism?! Şi azi parcă văd feţele uluite ale celor de-ai casei, zîmbetele umilitoare şi întrebătoare ale unor prieteni…
Era necesar să-mi amintesc de această “dramă” personală pentru că premiul despre care mi s-a scris recent este banal de asemănător. Se dezvoltă şi escrocii, fac mutaţii, şi le permit şi tehnologiile informaţionale moderne. Nu ştiu cum o fi funcţionînd schema acestui METRO INTERNATIONAL. Presupun că potenţialul deţinător al plasmei marca SAMSUNG trebuie să sune pe numărul indicat, acolo probabil i se vor pune unele condiţii sau vor intra în funcţiune alte mecanisme, în urma cărora nu există nici o îndoială că “proaspătul bogătaş” va rămîne stors de ultima leţcaie.
Afacerile murdare au fost, sînt şi vor fi, cît va fi lumea. Şi depinde de fiecare în parte dacă va păpa caşcavalul gratis din capcană ori nu. De regulă, sînt deştepţi şi luminaţi cei păţiţi. Chiar dacă se spune că numai prostul învaţă din propriile greşeli, cei căpoşi se documentează din erori străine.
Problema mea este alta. Cum, de ce şi prin ce metode au acces aceşti potlogari la baza de date Moldcell şi pot face uz de numerele abonaţilor? Cine se va autosesiza în acest caz, de vreme ce am toată certitudinea că neapărat se vor găsi naivi care se vor vedea cu norocul căzut în cap? Şi aceştia vor fi anume cei care o duc cel mai greu, pentru care suma de 10.500 de euro şi plasma SAMSUNG constituie subiect din poveste. Realitatea, însă, din păcate, este mult mai dureroasă.