BOOM al achizitiilor de opere de arta pe internet in 2020

Achiziţiile de opere de artă online au înregistrat o creştere vertiginoasă în 2020, însă avîntul acestui tip de comerţ riscă să fie înfrînat de mai multe obstacole şi reticenţe ale cumpărătorilor, se arată într-un raport publicat de compania din domeniul asigurărilor Hiscox, potrivit AFP şi agerpres. În 2020, nu mai puţin de 82% dintre noii colecţionari de artă au făcut cumpărături pe internet, în comparaţie cu 36% în 2019. Achiziţiile online ale celor mai mari trei case de licitaţii mondiale – Christie’s, Sotheby’s şi Phillips – au depăşit un miliard de dolari (+524%). Este, însă, ”un boom sau o bulă”?, se întreabă această anchetă care a inclus 70 de platforme.

Colecţionarii care ezită să facă achiziţii online spun că principalele obstacole sunt imposibilitatea de a inspecta fizic operele, de a le cunoaşte starea reală, de a le stabili calitatea, precum şi teama de a cumpăra falsuri sau reproduceri. Potrivit Hiscox, 62% dintre noii cumpărători de artă ar fi încurajaţi să facă achiziţii în urma evaluărilor altor clienţi, dar doar 37% dinte platformele de artă online pun la dispoziţie o astfel de opţiune.

De asemenea, 70% dintre aceştia ar face mai multe achiziţii dacă ar avea posibilitatea de a vorbi cu un consultant. Însă doar 27% dintre platforme pun la dispoziţie un astfel de serviciu.

Cea mai mare parte dintre site-urile chestionare (83%) utilizează deja o rezoluţie înaltă, opţiunea zoom sau alte instrumente pentru vizualizare. Însă cei care au experimentat realităţile extinse, virtuală sau augmentată, sunt mai puţin numeroşi. Stăpînirea acestor tehnologii ar putea face însă diferenţa, mai susţine studiul.

Tarifarea exactă este un alt criteriu: din ansamblul platformelor participante, 93% propun un catalog cu preţuri clare. Dar doar 27% dintre aceste platforme, în cea mai mare parte site-uri de vînzare la licitaţie, pun la dispoziţie instrumente pentru o informare detaliată – preţuri anterioare sau randamente recente.

Posibilitatea de a asigura o operă chiar în momentul achiziţiei ar spori încrederea, subliniază cei mai mulţi dintre achizitorii participanţi la studiu. O posibilitate pe care o oferă doar 30% dintre site-uri.

Potrivit studiului, securitatea cibernetică ridică semne de întrebare: 57% dintre potenţialii clienţi se tem de fraudarea cardului bancar, în timp ce o jumătate sunt îngrijoraţi de interceptarea facturilor sau de furtul datelor personale.

Studiul a fost realizat pentru Hiscox de compania de studii de piaţă cu sediul la Londra ArtTactic în rîndul cumpărătorilor de pe toate continentele.