PIERDERILE SECTORULUI TURISMULUI IN LEGATURA CU ZIUA VINULUI
Pe 22 septembrie, Asociaţia Naţională pentru Turismul Receptor din Moldova (ANTRIM), Federaţia de Promovare a Turismului din Moldova (FPTM), Asociaţia Natională de Turism Rural, Ecologic şi Cultural din Moldova (ANTREC), Asociaţia de Dezvoltare a Turismului în Moldova (ADTM), Asociaţia Patronală a Industriei Turismului din Republica Moldova (APIT), Asociaţia Ghizilor din Republica Moldova (ANGRM) şi Asociaţia Naţională a Hotelurilor şi Restaurantelor din Republica Moldova (ANHR), au adresat o scrisoare:
Prim-Ministrului Guvernul Republicii Moldova, Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova, Ministerului Economiei al Republicii Moldova, Agenţiei Turismului a Republicii Moldova, Oficiul Naţional al Viei şi Vinului, pentru a-şi exprima îngrijorarea în privinţa deciziei de schimbare a formatului celei mai frumoase şi atractive sărbători naţionale pentru turiştii străini, Ziua Naţională a Vinului.
Motivele de îngrijorare ale sectorului de turism referitor la modificările ce au intervenit sînt: pierderile financiare şi morale provocate atît turiştilor cît şi agenţilor economici ce au tangenţă cu sfera turismului (agenţiile de turism, structuri de cazare, restaurante, transport, etc.), pagubele imense aduse imaginii Republicii Moldova ca şi destinaţie turistică pe plan international, pierderea credibilităţii turiştilor faţă de agenţiile de turism şi unităţile de cazare din RM, lipsa unui concept pentru 2016 pentru a promova evenimentul în cadrul expoziţiilor internaţionale la care agenţiile de turism participă în această toamnă, riscul de reziliere a contractelor cu partenerii străini din cauza situaţiei create.
Conform celor menţionate, Vă atenţionăm că, pierderile ce le-ar putea înregistra sectorul turismului în legătură cu Ziua Vinului, sînt estimate la 8-10 milioane de Euro pentru acest an, iar pentru anul viitor, această cifră ar putea să crească considerabil, respectiv, numărul turiştilor ce ne vizitează ţara în această perioadă va scădea cu siguranţă.
Din situaţia creată şi în conjunctura evenimentelor social-politice, propunem organizarea unei degustări publice de vin (expozitie, salon sau vernisaj) care ar putea fi găzduită de Palatul Naţional, Palatul Republicii, Scuarul Ministerului Agriculturii sau strada pietonală, cu oferirea de transportului GRATUIT pentru turiştii interni şi străini, care să pornească la ore prestabilite din aceeaşi locaţie sau din faţa hotelului Chişinău, catre vinăriile ce au capacitate de a primi turişti în această zi. În acest scop vor fi necesare alocarea de resurse financiare din Fondul Naţional al Viei şi Vinului sau din Fondul de promovare a ţării.
Subsemnaţii am solicitat respectuos implicarea directă a Prim-Ministrului şi a celorlalţi factori de decizie pentru clarificarea şi depăşirea situaţiei create, astfel încît să fie diminuat impactul negativ asupra imaginii ţării pe plan extern. Totodata am punctat că implicarea directă a Prim-Ministrului în acest subiect, ar constitui un semnal clar de suport pentru industria turismului şi sectorul vitivinicol din Republica Moldova.
Calcul aproximativ investiţii sub risc şi pierderi, a. 2015
Cheltuieli ale unui turist/zi (cazare+mese+suvenire – conform Organizatiei Mondiale a Turismului) - 150-200 euro * 3 zile minim = 450 – 600 euro/per sejur
Conform datelor statistice ale anului 2014, peste 15000 turişti au fost prezenţi de Ziua Naţională a Vinului:
- 15 000*450/600euro = 6,750,000.00 – 9,000,000.00 euro
- Vînzări de vin în această perioadă – 5,000,000.00 MDL = 220,000.00 euro
- Aproximativ 1.5 milioane lei din bugetul statului Expozitii de Turism = cca 60 mii euro
- cca 5 miioane lei investitiile agentilor economici prin participarea la aceste expozitii = 220,000.00 euro
- Cca 30.000 USD – bani alocaţi pentru promovare din partea USAID = cca 27.000 Euro
Total - 8 – 10 milioane euro pierderi, fără a lua in calcul biletele de avion.
Daca e sa luam in calcul si biletele de avion trebuie sa dublăm această sumă.
Imaginea negativa la care va fi nevoie sa lucram pe parcursul a minim 5 ani pentru a o readuce cel putin la acest nivel.
Pentru anul 2016, suma investiţiilor necesare se va dubla şi estimăm o scădere de 70 % din încrederea partenerilor şi interesul turiştilor străini comparativ cu anul 2014.
Semnatari:
Preşedinte ANTRIM, Natalia TURCANU
Preşedinte FPTM, Alex FILIPSCHI
Preşedinte ANTREC, Svetlana LAZĂR
Preşedinte ADTM, Viorel MIRON
Preşedinte APIT, Gabriel MARGINEANU
Preşedinte AGRM, Elena SCOBIOALĂ
Preşedinte ANHR, Oleg COLESNICENCO