ÎNTRE ALIANŢA DIN DRAGOSTE CU UE ŞI VIOLUL AMENINŢĂTOR AL UNIUNII VAMALE

Discuţia publică pe marginea semnării Acordului de Asociere şi ZLSAC între UE şi Moldova

Autor: Mihai CONŢIU

Pentru a-mi dumeri cititorii, voi încerca, pe scurt, să explic ce înseamnă abrevierea ZLSAC din titlu. Prin urmare Acordul de comerţ liber între Republica Moldova şi UE presupune o liberalizarea graduală, pînă la 10 ani din momentul semnării, a comerţului cu bunuri şi servicii, libera circulaţie a forţei de muncă, reducerea taxelor vamale, barierelor tehnice şi netarifare, abolirea restricţiilor cantitative şi armonizarea legislaţiei RM la Acquis UE. Astfel, ZLSAC (Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Comprehensiv dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană) este parte a Acordului European de Asociere şi aduce beneficii suplimentare economice pentru Republica Moldova.

 Spre deosebire de regimul comercial actual RM-UE (ATP), care este un regim unilateral acordat de UE pe un termen limitat, ZLSAC va fi un acord multilateral încheiat pe o perioadă nelimitată, oferind beneficii la export mai mari decît ATP şi o previzibilitate pe termen lung pentru afaceri şi investiţii.

27 Iunie – o provocare teribilă pentru realul început al sincronizării cu UE

Ziua de Vineri 27 Iunie a fost una crucială pentru R. Moldova, iar ca lucrurile să fie complete trebuie să spunem că la fel de crucială va fi şi ziua în care Parlamentul va ratifica Acordurile de Asociere şi de Liber Schimb, care au fost semnate în această zi la Bruxelles.

Tot Vineri, începînd cu orele 10,00, în incinta Hotelului Codru, s-a desfăşurat o discuţie publică pe marginea semnării Acordului de Asociere şi ZLSAC între UE şi Moldova. Participanţii la discuţii au fost şeful adjunct al Delegaţiei Uniunii Europene la Chişinău, Wicher Slagter, vice-ministrul Agriculturii, Gheorghe Gaberi, vice-ministrul Economiei, Octavian Calmîc, vice-ministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Iulian Groza, agricultori, antreprenori, reprezentanţi ai societăţii civile şi, fireşte, presa. Am avut onoarea să particip la invitaţia făcută de Anna Moghilda, organizatoarea acestui eveniment. Evenimentul a fost moderat de către Speranţa Olaru, manager de Proiecte, Delegaţia Uniunii Europene în R. Moldova. La organizarea discuţiei au colaborat proiectul UE „Asistenţa Republicii Moldova în procesul de implementare a ZLSAC” şi „Asociaţia Businessului European”.

După cum aţi sesizat, la nivel de oficiali, ne-am întreţinut doar cu adjuncţi, iar asta pentru că plini ai celor trei ministere pomenite şi domnul ambasador Pirkka Tapiola, şeful Delegaţiei Uniunii Europene la Chişinău, au fost nevoiţi să fie prezenţi, la Bruxelles, la ceremonia semnării Acordului. Noi, cei prezenţi la discuţii, am privit ceremonia semnării transmisă în direct pe un ecran imens amplasat în sala Courtyard a Hotelului Codru.

Înaintea sesiunilor de întrebări, am avut parte şi de un mic incident. Un individ diversionist a intervenit vulgar şi agresiv, încercînd, pentru scurt timp, să deturneze atmosfera. În mod cert a fost trimis de cineva dintre adversarii integrării europene a ţării, folosindu-se da tulburările lui psihice.

Ar fi prea mult să vă reproduc toate discuţiile purtate cu privire la formidabilul succes al semnării Acordurilor amintite, motiv pentru care mă voi limita în a reproduce cîteva din cele expuse de către Wicher Slagter, şeful adjunct al Delegaţiei Uniunii Europene la Chişinău, care a declarat:

"Acordul de Asociere, mai cu seamă Acordul de Liber Schimb, vor contribui la dezvoltarea economică, vor crea oportunităţi pentru business. Noi sîntem interesaţi ca în Moldova, o ţară vecină,să fie stabilitate şi prosperitate", a declarat şeful secţiei Politică a Delegaţiei UE în Republica Moldova.  Conform domniei sale, UE este interesată de existenţa unei Moldove stabilă, nu de „colonizarea” ţării. „Cel mai important este să ne concentrăm asupra realizării reformelor, pe onorarea angajamentelor. Reformele sînt răsplata în sine. Reformele, odată implementate, vor aduce multe beneficii.”

Totodată, Slagter a mai spus că Acordul de Asociere, care include şi componenta de liber schimb, va crea mai multe oportunităţi pentru mediul de afaceri, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii. Acordul de Liber Schimb va ajuta Moldova să-şi amelioreze competitivitatea industriei şi sectorului agricol. Va exista posibilitatea ca Republica Moldova să exporte pe piaţa UE. Totodată, UE nu va solicita Moldovei imediat să-şi deschisă piaţa pentru produsele sensibile.

„Este vorba despre o liberalizare comercială asimetrică. Republica Moldova va avea oportunitatea să-şi consolideze competitivitatea pentru a se adapta la noile circumstanţe de piaţă.” „În perioada care urmează, a spus Slagter, va exista foarte multă asistenţă pentru Guvern, dar şi pentru sectorul privat. BERD şi BEI vor dezvolta un fond de peste un miliard de euro pentru a sprijin sectorul privat din ţările Parteneriatului Estic.” „Moldova poate beneficia de liber schimb cu UE, dar şi cu Rusia. UE nu cere de la Moldova să creeze obstacole pentru comerţul cu Rusia. Însă DCFTA nu este compatibil cu Uniunea Vamală.”

Oficialul a mai precizat că acordul va aduce beneficii şi pentru regiunea transnistreană şi va contribui la soluţionarea conflictului.

În timp ce ne bucuram de acest imens succes, Rusia ne sabota mişeleşte

Chiar în timpul discuţiilor de la Hotelul Codru, am fost informat că „Air Moldova” a anunţat anularea curselor 9U173/174 spre şi dinspre Moscova din acea zi, 27 Iunie, ca urmare a suspendării permisiunii de zbor de către autorităţile aviatice ale Federaţiei Ruse. Potrivit Serviciului de presă al companiei, cu cîteva ore înainte de decolarea cursei, preconizată pentru ora 7,00 dimineaţa, autorităţile aviatice ale Federaţiei Ruse au anunţat că nu permit operarea zborului, fără a oferi vreo explicaţie adiţională.

Faţă de semnarea Acordului de Asociere de la Bruxelles, Moscova a reacţionat extrem de dur. Grigori Karasin, adjunct al ministrului rus de Externe, a declarat că Acordul de asociere economică semnat de cele trei state şi Uniunea Europeană va avea „consecinţe grave”. "Încheierea unui acord atît de serios ţine, desigur, de suveranitatea fiecărui stat", a declarat Karasin. Kremlinul a subliniat că Rusia va adopta măsuri pentru a-şi apăra economia, „imediat ce vor apărea” semnele unor consecinţe negative. „Vom întreprinde tot ceea ce este necesar pentru a ne apăra economia”, a dat asigurări Dmitri Peskov, un purtător de cuvînt al Preşedinţiei ruse, în contextul în care Rusia a folosit deja acest argument în Noiembrie 2013, pentru a convinge Ucraina să renunţe la orientarea proeuropeană.

Problemele cu ruşii şi problemele noastre din viitorul apropiat

În cele ce urmează, voi încerca să dezvolt cîte ceva din intervenţia mea la discuţia publică pe marginea semnării Acordului de Asociere şi ZLSAC între UE şi Moldova din ziua de 27 Iunie.

Fără îndoială că liberalizarea regimului de vize şi semnarea celor două Acorduri reprezintă un succes uriaş al actualei guvernări. În paralel, nu putem să nu menţionăm că meritul cel mai mare, partea leului, revine UE. Am convingerea că dacă UE nu le deschidea ochii cu insistenţă actualilor guvernanţi, ca să vadă avantajele reale pentru ţară şi moldoveni pe care le reprezintă integrarea european, de capul lor sau din propria voinţă, din convingere autentică, ar fi bîjbîit şi acum ba spre UE, ba spre Uniunea Vamală , invocînd tot felul de pretexte, care de care mai „responsabile şi docte”. Am ajuns în acest stadiu datorită generozităţii şi concesiilor uriaşe pe care ni le-a făcut UE în aceşti ultimi 5 ani. R. Moldova de astăzi n-ar fi existat dacă nu era UE.

În ciuda succeselor de care vorbim, putem afirma că greul de-abia acum începe. De-abia de acum încolo politicienii sînt obligaţi să ne demonstreze prin fapte concrete că vor ca ţara să se integreze în UE. Asta înseamnă că ei trebuie să admită că riscă să se sacrifice sau să fie sacrificaţi. Au oare ei maturitatea politică necesară şi capacitatea de a pune mai presus de propriile interese pe cele ale ţării, în numele viitorului R. Moldova? Greu de răspuns!

Să privim măcar spre România ca să vedem „costurile” şi condiţiile integrării europene! Ţara o duce cu mult mai bine şi prosperă succesiv. Nu se mai poate fura din fondurile europene, populaţia este informată, ştie cum sînt cheltuiţi banii şi oamenii simt efectele pozitive ale integrării în UE. Începînd cu un fost premier aflat după gratii, chiar şi cu fratele preşedintelui României care a fost arestat, peste o mie de foşti miniştri, consilieri de stat sau de primării, primari, magistraţi, prefecţi, poliţişti etc. sînt închişi sau cercetaţi penal. Înţelegeţi ce vreau să spun?

Nu te poţi integra în UE cu o Procuratură sau o Justiţie efectiv privatizate de un singur om. Nu te poţi integra în UE cu ilegalitatea deţinerii monopolului de către un om singur asupra mass-media radio şi TV naţionale. Nu te poţi integra în UE cu o ţară a cărei populaţie habar nu are ce avantaje colosale presupune integrarea europeană.

Liberalizarea regimului de vize şi semnarea celor două Acorduri extrem de importante vor constitui o seducţie, o tentaţie mult prea mare pentru politicieni spre a le folosi drept argumente electorale în campania pentru alegerile parlamentare din Noiembrie. Se înşeală amarnic!

Aceste reuşite ar fi putut reprezenta un argument electoral covîrşitor în condiţiile în care ei în aceşti cinci ani ar fi informat populaţia cu privire la importanţa nu doar a lor, ci şi a sutelor şi sutelor de proiecte europene derulate în toată Moldova cu suport financiar al UE.

Se derulează şi sînt preconizate să fie aplicate proiecte europene în cam toate satele moldoveneşti, mai ales în Găgăuzia, Transnistria, Taraclia sau Bălţi, ca să vorbim doar despre zonele pro Uniunea Vamală, iar oamenii habar nu au despre ce-i vorba. Politicienii, primarii sau şefii Consiliilor raionale îi fac pe oameni să creadă că aceste proiecte sînt opera lor, nu a UE. de ce? Pentru că prin acest procedeu se mai poate şi fura din aceste proiecte. Crede cineva că nu s-a furat masiv din banii europeni cu care s-au construit sau reparat şoselele şi drumurile, inclusiv cele din Chişinău? Degeaba ar sări ca ars un Anatol Şalaru, un medic pus de Mihai Ghimpu în funcţia de ministru al Transporturilor şi infrastructurii Drumurilor, sau Dorin Chirtoacă, actualul primar al Capitalei!

Fireşte că nu vor fi capabili să recupereze în cîteva luni tot ceea ce nu au făcut în 5 ani, adică să informeze populaţia în privinţa avantajelor integrării europene. Nu vi se pare ciudat că mult mai eficienţi sînt socialiştii lui Igor Dodon şi comuniştii care desfăşoară o propagandă naţională în favoarea aderării la Uniunea Vamală? Avînd Puterea, guvernanţi care-şi reclamă opţiunea pro-europeană ar fi trebuit să fie campionii propagării în toată Moldova a avantajelor oferite de UE.

Oricît ar părea de riscant, îndrăznesc să afirm că mi se conturează certitudinea că guvernanţii noştri parcă în mod intenţionat au lăsat “o şansă” şi Rusiei, Uniunii Vamale, căci altă explicaţie nu este. În spatele lor se simte încă teama de Rusia, teama de a fi demni, lipsa curajului de a spune NU Rusiei cînd ne şantajează şi ne ameninţă cu violul Uniunii Vamale. Nu ne vom dobîndi demnitatea de ţară suverană şi independentă atîta timp cît guvernanţii se vor teme de un agresor şi nu vor avea îndrăzneala să se sacrifice pentru viitorul european al ţării.

Începînd chiar din aceste clipe, absolut toţi politicienii pro-europeni responsabili ar trebui să renunţe la călătoriile inutile în străinătate şi la concedii, iar asta pentru a efectua turnee de informare permanente prin cam toate satele Moldovei. Să urmeze exemplele lui Dodon, ale comuniştilor şi ale lui Mihail Formuzal!

01.05.24 - 00:04
01.05.24 - 00:12
01.05.24 - 00:11
02.05.24 - 01:12
02.05.24 - 13:35
02.05.24 - 01:15
02.05.24 - 13:34
02.05.24 - 13:32
02.05.24 - 13:33
02.05.24 - 13:37
01.05.24 - 00:07
03.05.24 - 00:29
03.05.24 - 12:22
01.05.24 - 00:06
03.05.24 - 12:37