Zinaida Greceanîi: „Transportul public a devenit o bătaie de cap pentru locuitorii municipiului Chişinău”
Candidatul Partidului Socialiştilor la funcţia de primar general al municipiului Chişinău, Zinaida Greceanîi, a susţinut, astăzi, 19 Iunie, o conferinţă de presă în legătură cu situaţia de la ÎM Parcul Urban de Autobuze. În cadrul conferinţei, Greceanîi a prezentat problemele existente în sistemul transportului public şi a propus soluţii.
După cum a indicat Greceanîi, transportul public a devenit o durere de cap pentru locuitorii capitalei. „Dimineaţa, cetăţenii se trezesc şi nu ştiu cum vor ajunge la serviciu, cîte tipuri de transport vor folosi, nu ştiu dacă nu au intervenit schimbări în itinerarul cu care circulau pînă în prezent. Conducerea Primăriei manifestă o atitudine neconstructivă şi indiferentă faţă de sistemul transportului public – atît cel municipal, cît şi cel particular”, a menţionat ea.
Candidatul PSRM a ţinut să sublinieze că, ultima dată, autobuze noi pentru Chişinău au fost achiziţionate în anul 2006. Mai multe unităţi de transport, folosite în prezent, pentru transportarea pasagerilor, au depăşit demult termenul de exploatare admis. În opinia dnei Greceanîi, acest fapt pune în pericol securitatea cetăţenilor. Totuşi, Primăria nu acordă o atenţie cuvenită soluţionării problemei în cauză.
„Încă o întrebare ar fi – care sînt agenţii economici, de la care este procurat combustibilul pentru transportul orăşenesc? Este doar un singur agent, partenerul căruia este conducătorul Partidului Liberal. Şi noi mai declarăm că în capitală nu sînt protejate afacerile de familie? Ştiţi oare cîţi bani de la bugetul municipal sînt alocaţi pentru combustibil? Circa 80 milioane lei anual. Este o sumă foarte impresionantă”, a spus candidatul.
Potrivit lui Greceanîi, trezeşte nedumerire şi modul în care au fost transmise în posesie privată cele mai profitabile rute, precum nr. 23, 28, 122. „Acestea au trecut în beneficiul unui agent economic particular, care, prin cumul, mai este şi consilier municipal din partea Partidului Liberal. Ce ar însemna asta? Unde este transparenţa în procesul decizional? Tot acestui consilier îi aparţine mai mult de jumătate din microbuzele din capitală, care deservesc municipiul Chişinău”, a adăugat ea.
În continuare, Greceanîi a menţionat că, potrivit informaţiei pe care o deţine, şi Parcul Urban de Autobuze, şi Direcţia Transport Electric din Chişinău, în prezent, înregistrează pierderi. Astfel, există informaţii potrivit cărora angajaţii Direcţiei Transport Electric nu au primit salariu din luna aprilie, în timp ce se fac tentative de falimentare artificială a Parcului Urban de Autobuze pentru o vînzare ulterioară cu profit a acestuia.
Totodată, candidatul PSRM a comentat intenţia lui Chirtoacă de a construi, în următorii ani, noi linii de troleibuz. „Cîţi kilometri de linii de troleibuz a construit el în ultimii 8 ani? Zero.”, a spus Greceanîi, lăsînd să se înţeleagă că şi de data aceasta promisiunile liberalului vor fi doar o promisiune.
Zinaida Greceanîi a făcut publice soluţiile pentru problemele existente în sistemul transportului public:
- Abordarea Primăriei faţă de Parcul Urban de Autobuze şi Direcţia Transport Electric Chişinău, precum şi managementul acestor întreprinderi municipale trebuie să fie revizuite;
- Parcul de Autobuze trebuie să-şi păstreze statutul de întreprindere municipală, şi nu concesionat, aşa cum se pregăteşte să facă actuala administraţie a Primăriei;
- În decurs de 4 ani, parcul de autobuze şi cel de troleibuze vor fi dotate cu 200 de unităţi de transport noi. Achiziţionarea acestora se va face într-un mod transparent, prin intermediul unor tendere, şi nu prin intermediari, aşa cum s-a procedat în cazul troleibuzelor din Belarus, cumpărate printr-un intermediar românesc, în rezultat fiecare unitate de transport a costat cu 40 de mii de euro mai scump;
- Vor fi construite noi linii de troleibuz pe străzile Albişoara, Grădina Botanică – Lunca Bîcului, precum şi una pînă la cimitirul „Sf. Lazăr” (Doina);
- Va fi elaborat un grafic special de circulaţie a transportului orăşenesc în zilele de odihnă, inclusiv vor fi instituite rute ce vor funcţiona în regim „24/24 ore”, după exemplul capitalelor altor ţări;
- Suburbiile vor fi asigurate cu autobuze confortabile şi încăpătoare;
- Va fi reglementat sistemul transportului particular. Primăria va încheia contracte pentru 4 ani cu transportatori particulari, în care vor fi stipulate clar condiţiile de colaborare. Itinerarele nu vor suferi schimbări după bunul plac al cuiva, totodată transportatorii vor fi obligaţi să respecte graficul de lucru şi să asigure condiţii confortabile pentru pasageri. Vor fi analizate şi rutele actuale, şi cele anulate mai devreme, după care vor fi adoptate deciziile cuvenite referitor la acestea. Plus la aceasta, rutele nu vor mai aparţine rudelor celor din conducerea Primăriei sau membrilor de partid, aşa cum a fost pînă acum.
„Situaţia în sistemul transportului public poate fi şi trebuie îmbunătăţită şi noi vom depune efort pentru a realiza acest lucru”, a spus în final Zinaida Greceanîi.