Schimbări pe harta economică a Europei

Rutele de transport clasice din Europa s-ar putea schimba, iar în acest joc Italia ar avea cel mai mult de suferit. Țări precum Polonia, Austria sau Belgia oferă alternative tentante, iar italienii se tem că ar putea să piardă rutele maritime care ajută foarte mult economia țării.
Analiza datelor ca instrument disponibil companiilor pentru a dezvolta și promova strategii de creștere, în special strategii de export și internaționalizare capabile să amortizeze impactul taxelor anunțate de Statele Unite, în cazul aplicării lor efective. Cu această logică, SevenData - o companie specializată în furnizarea de date și servicii pentru dezvoltarea afacerilor și prevenirea riscurilor de credit - a elaborat Raportul «Focus Export», care subliniază importanța și puterea pe care Europa continuă să o reprezinte pentru companiile italiene, în ciuda numeroaselor probleme care o afectează și în ciuda apariției unor noi piețe care, fără îndoială, vor trebui să continue să fie în centrul atenției Made in Italy.
Raportul este un prim pas al unei lucrări mai ample pe care SevenData intenționează să o realizeze, adăugînd analiza căutărilor de furnizori efectuate de IMM-uri pe platforma Kompass a companiei pentru a completa cadrul de procesare statistică și cu analiza acțiunilor concrete întreprinse de companii, într-o logică „bazată permanent pe date”.
„Asistăm la o regionalizare tot mai mare a lanțurilor de aprovizionare și la creșterea țărilor din Europa Centrală și de Est, cum ar fi Polonia, Austria și Belgia”, explică Fabrizio Vigo, fondator și director al SevenData. Analiza a început prin examinarea primelor 15 țări de destinație pentru exporturile italiene în 2024 și a performanței acestora în perioada 2019-2024, o perioadă de cinci ani în care exporturile de produse Made in Italy au crescut cu o rată medie anuală de 5,3%, ajungînd la o valoare care a ajuns aproape la 624 de miliarde de euro.
În ciuda dificultăților cunoscute, Germania rămîne piața principală, cu o valoare de aproape 71 de miliarde de euro (11,4% din totalul exporturilor), dar cu o creștere compusă (CAGR) de 3,9%, prin urmare mai mică decît media generală. Pe locul al doilea se află Statele Unite, cu 64,7 miliarde de euro (10,3% din total) și o CAGR de 7,3%. ”Aceste date evidențiază ponderea Statelor Unite pentru exporturile italiene și, prin urmare, daunele pe care le-ar avea o posibilă intrare în vigoare a taxelor”, observă Vigo. În special, sectoarele cele mai expuse (mecanic, farmaceutic, alimentar, transporturi) ar vedea un impact direct asupra volumelor și marjelor.
„Cu toate acestea, datele disponibile oferă o hartă precisă a strategiilor de atenuare pe care companiile și teritoriile le pot activa pentru a face față acestei provocări”, adaugă Vigo. Începînd cu diversificarea piețelor, pe care Raportul însuși o sugerează: țări precum Spania, Belgia, Polonia și Olanda apar ca piețe deja consolidate, care cresc peste medie. Printre țările non-europene, se remarcă creșterea puternică a Turciei în perioada considerată (+16%).
Prin urmare, geografia exporturilor italiene rămîne puternic concentrată pe vechiul continent european, cu Germania ca principal destinatar și Franța ca partener sinergic și complementar. ”Cu toate acestea, provocarea și, în același timp, marea oportunitate este extinderea hărții piețelor, consolidînd prezența în zone cu potențial ridicat, cum ar fi Europa de Est și piețele emergente din Asia și Africa”, observă Vigo, care indică alte acțiuni care trebuie întreprinse pentru a limita impactul taxelor vamale americane: repoziționarea lanțurilor de producție prin orientarea producției către segmentele cele mai solicitate de partenerii europeni și consolidarea prezenței în țări cu reglementări comerciale stabile și relații de lungă durată; investiții în digitalizare și comerț electronic; consolidarea sustenabilității și a mărcii Made in Italy; construirea de alianțe și parteneriate.
Raportul se concentrează apoi pe analiza sectoarelor industriale și a teritoriilor cele mai potrivite pentru piața externă, identificînd pentru fiecare dintre ele piețele cu cel mai mare potențial de creștere. Mecanica și utilajele, principalul sector de export, cu o valoare care se apropie de 100 de miliarde de euro în 2024, consideră Franța și Olanda drept cele mai interesante destinații către care să se diversifice. Industria farmaceutică, cu exporturi de 53 de miliarde de euro, are o înclinație puternică către SUA, dar un potențial de creștere către Belgia, Olanda și Elveția. Exporturile agroalimentare reprezintă 46 de miliarde de euro și pot găsi piețe de desfacere interesante pe piețe precum Polonia și Austria.
În ce privește teritoriile, Lombardia și Emilia Romagna sunt primele două regiuni în ce privește valoarea exporturilor (164 miliarde de euro, respectiv 83,6 miliarde în 2024), dar și în ce privește expunerea pe piața americană. Datele prelucrate de SevenData arată că Lombardia ar trebui să caute piețe alternative prin consolidarea relațiilor cu parteneri strategici precum Franța și Belgia pentru mecanică și chimie, în timp ce Elveția oferă oportunități în sectorul farmaceutic. Emilia-Romagna ar trebui să se concentreze în schimb pe Franța, Spania și Austria ca piețe alternative.
Sursa: Isole24.com, în traducerea Rador Radio România











