Primul autoturism 100% romanesc, creat in 1945, si furat de rusi cu uzina cu tot

MulÈ›i români cred că Dacia 1100 a fost primul automobil românesc. Realitatea este însă alta. Povestea primului vehicul românesc datează din anii ’40, atunci cînd, pe porÈ›ile fabricii Malaxa din ReÈ™iÈ›a, ieÈ™ea un automobil foarte interesant, de È™ase locuri, extrem de fiabil pentru acele vremuri È™i care s-a vîndut excelent. Malaxa 1C a fost un proiect integral românesc care, din păcate, a fost preluat de sovietici È™i dus, cu tot cu fabrică, în URSS.

Primele maÈ™ini care au circulat în România au apărut destul de devreme, iar primul vehicul înmatriculat a fost un model FN Herstal. Se întîmpla în anul 1900. Cu toate acestea, pentru mulÈ›i zeci de ani, în România nu s-a produs nici un automobil, acest lucru întîmplîndu-se la finalul Celui de-Al Doilea Război Mondial.

În 1945, la sfîrÈ™itul războiului, cunoscutul industriaÈ™ român Nicolae Malaxa credea că economia românească îÈ™i va relua boom-ul din perioada interbelică, că americanii vor veni È™i vor investi în È›ara noastră.

Avea planuri mari, iar unul ceva mai vechi È™i cu potenÈ›ial în perspectivele creÈ™terii economice postbelice era construcÈ›ia unui automobil românesc.

Planul era unul deja cristalizat, așa că de la idee la construcția fabricii de automobile Malaxa din Reșița și dezvoltarea primului automobil aveau să treacă numai doi ani.

Proiectului primului automobil românesc era gîndit de inginerii de la ASAM ÅŸi uzinele Malaxa din BucureÅŸti, alături de o echipă de ingineri sub egida lui Petre Carp, de la IAR BraÅŸov.

Producţia maşinii a avut loc la fabrica din Reşiţa, acolo unde se produseseră acele tancuri compacte sau şenilete pe timp de război.

Denumit Malaxa 1C, automobilul oferea un nivel înalt de confort È™i putea transporta pînă la È™ase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din față, sub capotă, unde se afla È™i roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe È™asiu se făcea prin tampoane de cauciuc.

Malaxa 1C avea cu motor cu 3 cilindri în stea, cu răcire forÈ›ată cu aer, motor capabil să dezvolte o putere totală de 30 cai putere È™i o viteză maximă de 120 km/h.

La fel cum făcuse Tatra cu modelele sale ÅŸi VW cu Kafer-ul inspirat de la Tatra, soluÈ›ia constructivă era „totul în spate”, motorul formînd un tot cu diferenÈ›ialul È™i cutia de viteze.

Greutatea motorului era de 80 kg, împreună cu diferenÈ›ialul È™i cutia de viteze ajungîndu-se la o greutate totală de 150 kg.

Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon È™i acoperiÈ™ era lăsat un spaÈ›iu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din față, de deasupra parbrizului, È™i era canalizat prin acoperiÈ™ul cu pereÈ›i dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijînd o parte peste cilindri, iar restul la carburator.

Cîte Malaxa 1C au fost produse?

Uzinele Malaxa îÈ™i propuseseră să producă undeva la nivel de 800 de automobile pe an, un target incredibil pentru acele vremuri, avînd în vedere condiÈ›iile economice grele, de la finalul războiului.

Astfel că, din păcate, planurile de producÈ›ie au rămas pe hîrtie. Uzina a produs în jur de 200 de exemplare asta pentru că, între timp, puterea de la BucureÈ™ti s-a schimbat, iar sovieticii au pus mîna pe economia românească.

NaÈ›ionalizarea forÈ›ată a industriei româneÈ™ti a dus la închiderea fabricii Malaxa care a fost dezmembrată È™i transportată în URSS, cu tot cu planurile, documentaÈ›ia È™i soluÈ›iile tehnice.

Legenda spune că un oficial din URSS, generalului Brejnev, ar fi fost transportat în Sofia cu o Malaxa 1C în acei ani ÅŸi ar fi fost atît de impresionat, încît anume el a devenit factorul care a grăbit ÅŸi determinat mutarea uzinei la Podgorie, în Urali, cu ideea ca Malaxa 1C să ajungă a fi produs acolo.

N-a ajuns, fireÅŸte, pentru că doar să naÅ£ionalizezi o fabrică ÅŸi să preiei utilaje ÅŸi schiÅ£e nu e suficient, mai trebuie ÅŸi ingineri pricepuÅ£i ÅŸi entuziasmaÅ£i de acest proiect. Tocmai această mutare a fabricii, însă, a ÅŸi ÅŸters practic toate informaÅ£iile documentare din arhivele româneÅŸti, iar azi nu mai pare să fi supravieÅ£uit nici un exemplar de Malaxa 1C, singurele amintiri vizuale fiind cîteva fotografii.

ConstrucÈ›ia unui nou automobil românesc avea să aibă loc abia peste 20 de ani.  În 20 August 1968, pe poarta uzinei de la ColibaÈ™i a ieÈ™it Dacia 1100, un model inspirat din Renault 8, o berlină cu tracÈ›iune È™i motor pe spate.