Podul Akashi Kaikyō, cel mai lung pod suspendat din lume

În Japonia, Podul Akashi Kaikyō este cel mai lung pod suspendat din lume, cu 3.911 metri. Construit între 1988 și 1998, leagă Kobe de Insula Awaji și rezistă la cutremure de 8,5 grade.

În Japonia, deasupra apelor învolburate ale Strîmtorii Akashi, se întinde cu o grație monumentală cel mai lung pod suspendat din lume: Podul Akashi Kaikyō, cunoscut și sub numele de „Podul Perlei”.

Această capodoperă a ingineriei moderne are o lungime totală impresionantă de 3.911 metri, iar segmentul central – cu o deschidere de 1.991 de metri între cele două turnuri – deține recordul mondial pentru cea mai lungă travee suspendată din lume. Nu doar dimensiunile sale sunt remarcabile, ci și contextul în care a fost construit: podul leagă orașul Kobe, situat pe insula principală Honshu, de Insula Awaji, traversînd o zonă notorie pentru curenți puternici, vînturi violente și activitate seismică intensă.

Construcția a început în anul 1988 și a durat 10 ani, fiind finalizată în 1998, la capătul unei misiuni inginerești de proporții. Inițial, proiectul prevedea un pod feroviar și rutier, dar, în urma unor schimbări, s-a optat exclusiv pentru transport auto. De-a lungul procesului, inginerii japonezi au trebuit să înfrunte provocări extreme, inclusiv cutremurul devastator din 1995, cunoscut sub numele de cutremurul Hanshin-Awaji, cu magnitudinea de 7,3 pe scara Richter. Cutremurul a deplasat cu aproape un metru cele două turnuri ale podului aflate în construcție, dar structura a rămas intactă. Acest eveniment a dus la adaptarea proiectului final pentru a rezista chiar și la cutremure de pînă la 8,5 grade și la rafale de vînt de peste 280 km/h.

Podul nu este doar o realizare tehnologică, ci și un simbol al rezilienței și preciziei japoneze. Cu cele două turnuri ancorate în fundul mării, fiecare avînd o înălțime de peste 280 de metri, și cu un sistem complex de amortizoare seismice și tehnologii anti-vibrație, Akashi Kaikyō este construit să reziste nu doar timpului, ci și furiei naturii.

Podul are șase benzi de circulație rutieră, este iluminat artistic pe timp de noapte cu sute de culori diferite și reprezintă una dintre cele mai importante rute de transport din arhipelagul japonez, făcînd parte din autostrada care leagă Honshu de Shikoku – două dintre cele patru mari insule ale Japoniei.

Pe lîngă funcționalitatea sa, podul atrage anual mii de turiști pasionați de arhitectură, inginerie și peisaje spectaculoase. De pe punțile de observație sau de pe vasele care navighează pe sub el, Podul Akashi Kaikyō se arată în toată măreția sa, plutind parcă între cer și mare, ca o panglică de oțel desenată cu precizie matematică.

Astăzi, la mai bine de două decenii de la inaugurare, podul rămîne un simbol al inovației, al curajului și al armoniei dintre om și natură, demonstrînd că, în ciuda provocărilor, ingineria umană poate construi frumusețe durabilă în cele mai neîmblînzite locuri de pe Pămînt. (Sursa: Internet)