INDICELE INCREDERII CONSUMATORILOR DIN R. MOLDOVA A SCAZUT IN PRIMELE LUNI ALE ANULUI
Încrederea consumatorilor a coborît în primele luni ale acestui an, pînă la unul din cele mai joase nivele, 66 de puncte, potrivit indicelui calculat de IDIS „Viitorul”.
”Anul 2015 începe cu un sentiment profund de neîncredere a cetăţenilor Republicii Moldova că vor putea face faţă necesităţilor de consum cu mijloacele financiare de care dispun (inclusiv rezerve) în următoarele luni, în condiţiile tendinţelor prezente pe piaţă. În societate persistă nesiguranţa şi pesimismul”, a declarat Viorica Rusu, doctor în ştiinţe economice, conferenţiar universitar la ASEM.
Declinul vine pe fondul dificultăţilor legate de criza regională şi deprecierea valutei naţionale, ce a dus la creşterea preţurilor. Aşteptările chişinăuienilor sînt mai mari cu cîteva puncte practic la toate componentele indicelui încrederii, constată experţii. Ei adaugă că locuitorii UTA Găgăuzia, Cahul, Cantemir, sînt mult mai optimişti decît media pe ţară, Indicele Încrederii Consumatorilor în aceste regiuni se aproape de 100.
Situaţia financiară personală curentă a fost apreciată de către respondenţi, la nivel de economie naţională, ca fiind nesatisfăcătoare, mijloacele financiare fiind insuficiente pentru satisfacerea necesităţilor de consum.
Potrivit expertei IDIS, Diana Enachi, ”aşteptările consumatorilor privind situaţia financiară ale gospodăriilor sînt şi mai mici în lunile ce urmează, anticipînd o înrăutăţire considerabilă a acesteia. Principalele cauze ale acestui pesimism pronunţat rezidă în presentimentul unei inflaţii galopante (creşterea nivelului general al preţurilor) şi creşterea şomajului”.
Analiştii avertizează că scăderea optimismului din rîndul populaţiei ar putea duce la cheltuieli de consum mai mici. Populaţia are o „atitudine total negativă” în ceea ce priveşte predispoziţia de a investi în bunuri de capital fix: procurarea unui autovehicul, construcţia sau procurarea unui imobil, reparaţii capitale.
Indicele Încrederii Consumatorului prezintă percepţia generală a populaţiei privind situaţia financiară personală curentă şi aşteptările pentru viitorul apropiat în condiţiile economice resimţite de către aceştia.
Prin comparaţie, încrederea consumatorului la nivel global a încheiat anul 2014 cu un index de 96 puncte sau cu 30 de puncte mai mult decît indicele consumatorului din Republica Moldova.
Sondajul a fost realizat pe un eşantion de 1000 de persoane, reprezentativ la nivel naţional, cu vîrste cuprinse între 18 şi 59 de ani, care constituie segmentul cel mai activ al consumatorilor. Marja de eroare a fost de 3%. Studiul s-a bazat pe un chestionar care a cuprins 15 întrebări recomandate de metodologia unică internaţională.