EASA avertizează că există riscuri ridicate pentru zborurile civile în Rusia după catastrofa avionului azer
Agenția Europeană pentru Securitatea Aeriană (European Union Aviation Safety Agency/EASA) a avertizat, Vineri, împotriva riscurilor ridicate pentru avioanele de linie care survolează Rusia din cauza carențelor de coordonare cu Armata, ilustrate, potrivit acesteia, prin prăbușirea recentă a unui avion azer de pasageri, relatează AFP, potrivit ziare.com.
Într-un ”buletin de securitate cu privire la zonele de conflict”, consultat Vineri de agenția de presă citată, EASA și-a reînnoit recomandarea adresată companiilor aeriene să evite spațiul aerian din Vestul Rusiei, acesta fiind deja interzis de Moscova pentru transportatorii cu sediul în Uniunea Europeană, dar încă utilizat de avioanele chineze, turce și din Golf, între altele.
”Zona vizată este situată la Vest de meridianul 60 Est, la toate altitudinile și toate nivelurile de zbor”, adaugă agenția europeană, care, independent de măsurile suverane luate de Rusia, recomandă evitarea survolului unei părți din acest teritoriu de la invadarea Ucrainei, în Februarie 2022.
În noul său buletin, EASA subliniază că ”acest conflict creează riscul de a vedea avioane civile luate la țintă într-un mod neintenționat, din cauza unor posibile carențe în coordonarea între autoritățile civile și cele militare în cazul, bunăoară, al activării apărării antiaeriene”.
EASA menționează ”incidente în spații aeriene care nu au fost închise de Federația Rusă în timpul atacurilor, ceea ce generează riscuri ridicate pentru operațiunile de zbor, așa cum arată incidentul zborului 8243 al Azerbaijan Airlines”.
Treizeci și opt de persoane și-au pierdut viața în prăbușirea avionului în 25 Decembrie, care făcea legătura între Baku și Groznîi, capitala republicii ruse Cecenia din Caucazul de Nord.
Președintele Vladimir Putin a admis că tiruri ale apărării antiaeriene ruse au avut loc în ziua catastrofei aeriene din cauza unui atac ucrainean cu drone, dar Kremlinul a refuzat din nou, Joi, să-și recunoască responsabilitatea pentru această tragedie, în pofida insistenței autorităților de la Baku.
Potrivit EASA, al cărei buletin este valabil cel puțin pînă la 31 Iulie, ”Rusia nu a demonstrat că ar fi pe deplin capabilă să reducă riscurile pentru aviația civilă legate de conflict în spațiul său aerian”.
Agenția menționează, de asemenea, că ”nici o companie aeriană europeană nu zboară în prezent pentru Rusia și nici nu-i utilizează spațiul aerian”, Moscova închizîndu-l pe acesta din urmă ca represalii la sancțiunile occidentale instituite de la începutul invaziei sale în Ucraina.
”Totuși, mai multe companii aeriene din țări terțe continuă să facă aceasta, în pofida riscurilor legate de război”, remarcă EASA.
Este vorba în special de companiile chineze, care beneficiază de rute mai scurte decît concurenții lor europeni, dar și de transportatorii turci și indieni, precum și de cei cu sediul în țări din Golf.
EASA poate emite doar ”recomandări”. Fiecare autoritate națională de aviație civilă, cum ar fi DGAC din Franța, rămîne liberă să interzică sau să restricționeze survolul unor țări sau zone concrete de către companiile aeriene aflate sub jurisdicția sa, notează AFP.