CELE MAI PERVERSE REGULI ALE ANULUI 2024
Baze legale ”coruptibile” pentru școlile auto
Autor: Mihai CONȚIU
În spațiul public, în urmă cu cîteva zile, moldovenii au fost bubuiți cu o știre care nu a putut trece neobservată de cei interesați și cei cointeresați. Este vorba despre ”noi reguli” aprobate de către Guvern și care vor intra în vigoare din clipa în care ne vom înghesui să intrăm făloși, săraci sau cu altă guvernare în anul 2026. Aflăm, așadar, că Ministerul Educației și Cercetării (MEC) și Guvernul și-a pus picioarele în pragurile școlilor auto, cărora vor să le impună măsuri ”mai drastice” în procesul de obținere a permiselor auto. Pentru a înțelege că avem de-a face cu un demers al naibii de sobru, ni se spune că decizia de bază a MEC este o consecință ”a unui studiu realizat în 2024, cu privire la promovabilitatea absolvenților școlilor auto, în momentul în care merg la examenul de la Agenția Servicii Publice (ASP)”.
În fine, ca să nu vă țin cumva încordați în postul cuvios al sfintelor sărbători, vă ofer și ”noile reguli” blagoslovite de către Guvern: ”Se stabilește drept criteriu pentru acreditarea școlilor auto ca absolvenții care merg să susțin examenele la ASP să obțină o rata de promovabilitate din a doua încercare de cel puțin 50% la proba teoretică și 30% la proba practică.
”În cazul în care acest lucru nu se întîmplă, în șase luni de zile, se suspendă acreditarea dreptului de a înmatricula cursanți (”studenți, în accepțiunea vorbitorului) pentru școala auto. Dacă situația persistă timp de un an de zile (un an de zile, de săptămîni sau de luni, că anul le are pe toate, lămuriți-mă?!), se retrage acreditarea”, a rostit în deplină cunoștință de cauză și cu responsabilitate sobră ministrul Educației, dl. Dan Perciun.
Dragi moldoveni, buni, mai puțin buni, nebuni, alfabetizați, savanți și angajați ai serviciilor funerare, ați citit bine care-s aceste ”noi reguli” și încotro galopează autorul ori autorii lor cu perversitate? Ca să înțelegeți că nu-s chiar tîmpit ori rău intenționat cînd abordez critic această chestiune, voi dezbrăca aceste ”noi reguli” inclusiv de chiloți, că și acolo pot ascunde ceva! Fac asta pentru a fi și pe înțelesul prostului șmecher al satului (nu spun care pentru că-l știți!), dar ca să și pricepeți că este vorba despre niște ”noi reguli” elaborate în ”raționamente logice” de tip sovietic, în care cantitatea contează, nu și calitatea.
Așadar, recapitulînd, dacă, la grămadă, unii dintre acei cursanți, care vor să obțină permisul auto, nu or să aibă o promovabilitate numerică de 50% la proba teoretică și 30% la proba practică, iar asta din numărul total al celor înscriși, atunci, ”în șase luni”, școlilor auto li se vor suspenda acreditarea dreptului de a înmatricula alte promoții de oameni care se visează la volan. Dacă această ”stare de lucruri” va persista timp de un an, aceste școli vor rămîne fără acreditare, după cum a anunțat dl. ministru Perciun.
Observați că, din start, aprioric, ca s-o fac, gratuit, pe deșteptul în exprimare, autorii acestor ”noi reguli” refuză să înțeleagă că o rată scăzută a celor care obțin permisul auto înseamnă exigență și responsabilitate din partea instructorilor școlilor auto. Sunt sute și mii de neisprăviți care doresc să obțină cu orice preț un permis auto, deși sunt absolut incapabili să citească și să înțeleagă regulamentul auto, dar care au și inabilități practice dezastruoase în conducerea unui autoturism. Cele mai numeroase accidente auto cu urmări tragice sunt cauzate de către astfel de teribiliști, deveniți criminali din culpă, care, unii, și-au primit permisul contra mitei, că, de, șpaga-i omniprezentă.
Acum, prin aceste ”noi reguli”, MEC și Guvernul vor o promovabilitate cît mai numeroasă în școlile auto. Ce să facă acestea din urmă? Școlile!!! De teamă că pot rămâne fără acreditări, avînd legea de partea lor, școlile auto se vor simți nevoite să ofere permise auto, la grămadă, tuturor brutelor, paparudelor și semianalfabeților care vor să-și conducă fițoși/fițoase propriile mașini. Mai mult, astfel de absolvenți cu patalama le mînă se pot angaja șoferi și în transportul public – pe taxiuri, autobuze și troleibuze.
Existînd o astfel de presiune legiferată, constatăm că cei mai bucuroși vor fi cursanții nepricepuți în toate, cărora li se deschide perspectiva obținerii aproape sigure a permisului auto, fără să mai dea și mită unor instructori fomiști, instructori care vor fi disperați că pot rămîne fără acreditare dacă nu-i dă permis auto oricărui nătăfleț.
Pe vremea totalitarismului comunist, doar școlilor generale și liceelor li se impuneau aproape rate maxime de promovare, indiferent de numărul dobitocilor dintr-o clasă, dar nimeni, atunci, nu s-a gîndit la o astfel de inițiativă impusă și școlilor auto.
După cum scriam mai sus, autorii acestor ”noi reguli” nu pricep că o rată scăzută a promovabilității în școlile auto înseamnă exigență. Guvernul și MEC ar trebui să fie chiar satisfăcuți dacă, să zicem, într-o școală, este înscrisă ”o cantitate” de 100 de cursanți, însă permisul auto îl obține ”o calitate” de doar 10-20. Asta înseamnă o adevărată instruire auto! Asta înseamnă cu adevărat prevenirea din fașă a numeroaselor accidente rutiere dramatice!
Corupția cea mare de lege-i protejată! Uciderea din culpă tot legea o disculpă!