CEA MAI SIMPLĂ METODĂ DE-A URCA OAMENII PE BICICLETE

Deoarece oamenii sînt nişte făpturi stranii, complicate şi uneori iraţionale, nu-i veţi putea uşor convinge să treacă la biciclete, împrăştiind pur şi simplu aceste mijloace de deplasare prin tot oraşul. Ca oamenii să-şi schimbe comportamentul, mai ales cei care sînt obsedaţi de pasiunea pentru automobile, probabil va fi nevoie de mai multe motivaţii justificate. Deşi, există o metodă destul de simplă de-a le demonstra priorităţile bicicletei faţă de automobile: trebuie doar să le arătaţi cît timp le va lua o călătorie pe aceeaşi distanţă parcursă cu automobilul, pe bicicletă şi în transport public. Una dintre noile aplicaţii Google Maps permite asemenea comparaţii, stabilind deodată cîteva rute de alternativă. Dar şi această aplicaţie a lăsat loc pentru pentru perfecţionare.

Nu demult, americanul Zach Rausnitz a importat unele date din Google Maps, sintetizîndu-le într-un program şi mai puternic, creat în mod special pentru oamenii ce se folosesc de sistemul de închiriere a bicicletelor în Washington. Rausnitz s-a folosit de indicii anilor trecuţi pentru a calcula durata medie a unei călătorii între oricare două staţii din acest sistem (în timpul calculelor el a probat cele mai neverosimile rute). Acum programul lui Rausnitz este în stare să-şi compare datele cu cele oferite de Google Maps, arătînd concomitent şi cît timp va lua deplasarea dintre două puncte de eliberare a bicicletelor, dacă, bunăoară, va fi folosit alt mijloc de transport.

În datele Google Maps nu sînt luaţi în considerare asemenea factori ca aglomerarea traficului sau timpul necesar pentru parcare. Pe de altă parte, aplicînd programul lui Rausnitz, omul poate alege între: o călătorie la preţ simbolic cu durata de circa nouă minute pe bicicletă, la finele căreia poate să se parcheze cu uşurinţă, şase minute cu automobilul, dar cu multe necunoscute ce pot apărea la trafic (şi cu necesitatea de-a achita costul parcării) sau 18 minute în transportul public.

Această comparaţie este foarte elocventă, iar astfel de informaţii trebuie să fie accesibile oricărui sistem de utilizare în comun a bicicletelor. Or, nu este suficient doar de creat asemenea programe, ele trebuie să fie funcţionale şi eficiente, demonstrînd oamenilor cît timp, dar şi bani, pierd aceştia refuzînd să utilizeze bicicletele.

Sursă: „The Atlantic Cities” (SUA)

P.S. Moldoveni, călăriţi bicicleta!