CE SE FACE LA GUVERN
Lucrările de construcție a apeductului magistral Chișinău – Strășeni – Călărași au fost declarate utilitate publică de interes național
Guvernul a dat aviz pozitiv proiectului de lege privind declararea utilității publice de interes național a lucrărilor de construcție a apeductului magistral Chișinău – Strășeni – Călărași.
Documentul stă la baza realizării Proiectului „Îmbunătățirea infrastructurii de apă în Moldova Centrală”, finanțat de Guvernul Federal German, prin intermediul Băncii Germane de Dezvoltare KfW, și de Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Locală.
Proiectul prevede construcția în prima fază a apeductului magistral Chișinău – Strășeni – Călărași. Acesta va asigura transportul apei potabile către orașele Strășeni și Călărași, pe o lungime de circa 53 km, cu infrastructura conexă.
Faza I are acoperire financiară din partea Guvernului Federal German, prin intermediul Băncii Germane de Dezvoltare KfW, sub formă de grant în valoare de 15 milioane de euro, iar contribuția Guvernului Republicii Moldova este echivalentul sumei de 1.6 milioane de euro, mijloacele financiare fiind asigurate prin alocații anuale în FNDRL.
Lucrările de construcție specifice pentru Fazele II și III ale proiectului, ce vizează extinderea rețelelor de alimentare cu apă în localitățile raioanelor Strășeni și Călărași, nu sînt subiecte de declarare a utilității publice de interes național și nu cad sub incidența prezentei legi, fiind subiecte de declarare a utilității publice de interes local.
Proiectul este implementat de către ADR Centru, iar în acest scop au fost semnate și ratificate acordurile de finanțare dintre Republica Moldova și Banca Germană pentru Dezvoltare KfW, în valoare totală de 25 milioane de euro. În cadrul proiectului a fost aprobată contribuția obligatorie a FNDRL, în suma echivalentă a 2,6 milioane de euro.
Implementarea proiectului va oferi acces la apă potabilă din sursă sigură pentru circa 170 mii de cetățeni din localitățile raioanelor Strășeni și Călărași, precum și prestarea serviciilor calitative de aprovizionare cu apă.
Clasele de salarizare a mai multor categorii de angajați în sectorul bugetar vor fi majorate
Pentru implicarea nemijlocită în realizarea sarcinilor prioritare în contextul implementării cerințelor de aderare la Uniunea Europeană, angajații din cadrul autorităților publice vor beneficia de un spor suplimentar la salariu. Prevederea se regăsește în proiectul de modificare a Legii privind sistemul unitar de salarizare, aprobat astăzi de Guvern.
Mărimea sporului va fi de pînă la 75% din salariul de bază. Cuantumul exact va fi stabilit de conducătorul autorității publice.
La fel, vor fi majorate clasele de salarizare a asistentului social și a asistentului parental profesionist, cu studii profesional-tehnice, a cadrului didactic de sprijin, logopodelui, pedagogului, psihologului și psihopedagogului special. Modificarea se propune în vederea implicării acestor angajați în acordarea asistenței sociale persoanelor în contextul vulnerabilității energetice.
Totodată, s-a aprobat majorarea claselor de salarizare a consilierului pentru soluționarea contestațiilor din cadrul Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor, expertului judiciar și șefului de laborator din cadrul Centrului Național de Expertize Judiciare, dar și șoferilor angajați de Baza auto a Cancelariei de Stat. Modificările sînt necesare pentru asigurarea unui nivel salarial corespunzător responsabilităților.
Noile reguli de salarizare vor intra în vigoare din 1 septembrie. În acest sens, din bugetul de stat urmează să fie făcute cheltuieli de 9 milioane lei în 2022 și circa 35,9 milioane lei anul viitor.
Această modificare a Legii nu presupune revizuirea integrală a acesteia, ci doar anumite ajustări. Ministerul Finanțelor lucrează la îmbunătățirea Legii nr. 270/2018, care va intra în vigoare anul viitor.
Circulația trotinetelor electrice va fi reglementată de Regulamentul Circulației Rutiere
Trotinetele și bicicletele electrice vor putea circula doar pe pistele special amenajate, iar în cazurile în care acestea nu există, circulația va fi permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă este de pînă la 50 km/h. Deplasarea acestora pe carosabil va fi permisă doar persoanelor care au împlinit 16 ani. Cabinetul de miniștri a aprobat, astăzi, o serie de modificări la Regulamentul circulației rutiere (RCR) în vederea promovării unui sistem rutier sigur și prevenirea accidentelor rutiere cu consecințe grave pentru participanții la trafic.
Modificările aprobate aduc claritate asupra regimului bicicletelor, bicicletelor electrice și, în premieră, reglementează trotinetele electrice. Astfel, în RCR a fost introdusă noțiunea de „trotinetă electrică” și specificațiile tehnice ale acestora - dacă vehiculul înregistrează o capacitate de motorizare mai mare de 500W și dezvoltă o viteză mai mare de 25 km/h, persoana este obligată să parcurgă procesul de școlarizare, pentru a obține dreptul special de a conduce pentru subcategoria AM. De asemenea, au fost introduse indicatoarele caracteristice benzilor rezervate bicicliștilor și stațiilor de alimentare a automobilelor cu energie electrică.
Totodată, este introdusă interdicția de a utiliza telefonul mobil sau căștile audio în timpul deplasării pe trotinetă, bicicletă sau ciclomotor, iar interdicția de a conduce vehiculul sub influența alcoolului sau substanțelor narcotice a fost extinsă și asupra conducătorilor de trotinete electrice. Concomitent, a fost introdusă obligația de a purta cască de protecție în timpul conducerii bicicletei pe drumurile, unde viteza de deplasare depășește 50 km/h (drumurile naționale).
Un alt element important este introducerea modalității securizate de depășire a bicicletelor de către conducătorii auto, în funcție de viteza de deplasare. Astfel, la o viteză de deplasare mai mică de 50 km/h, depășirea bicicletelor, trotinetelor, trotinetelor electrice, ciclomotoarelor și motocicletelor fără ataș se face trecînd peste axul drumului cu roțile din stînga. La o viteză de deplasare a automobilului egală sau mai mare de 50 km/h, șoferul trebuie să depășească axul drumului (linia întreruptă) cu cel puțin jumătate din lățimea vehiculului.
În urma modificărilor la RCR, în zonele cu flux sporit de participanți vulnerabili la trafic, viteza va fi redusă la 30 km/h. Aceste zone includ spațiile adiacente instituțiilor de învățămînt, spitalelor, parcurilor, centrelor istorice ale orașelor. Astfel, gestionarea controlului vitezei va limita efectele negative ale condusului agresiv.
Ministerul Afacerilor Interne a elaborat proiectul de modificare a RCR ca o soluție temporară de securizare a zonelor sensibile, nereglementate pînă acum, conform bunelor practici europene. În continuare, MAI își propune elaborarea unui nou Cod Rutier, adaptat în totalitate la realitățile contemporane în plan de infrastructură, vehicule și comportament al participanților la trafic.
Din analiza situațională, în ultimii doi ani, se deduce o creștere exponențială a numărului vehiculelor electrice conduse, în special, de persoane tinere și fără experiență, fapt ce sporește riscul de accidentări. Doar pe parcursul anului 2022, au fost înregistrate 52 de accidente cu implicarea trotinetelor electrice, urmare a cărora 52 de persoane au fost traumatizate, iar una a decedat.
Guvernul a aprobat construirea drumului de acces către Chișinău Arena
Drumul pe direcția Chișinău-Orhei (drumul național R6) va fi construit pentru a asigura accesul la complexul Chișinău Arena. O hotărîre în acest sens a fost aprobată, astăzi, în cadrul ședinței Executivului. Mijloacele financiare, în valoare de 24 milioane de lei, vor fi alocate din fondul de rezervă al Guvernului.
Noul drum va cuprinde o intrare pentru transport special și de urgență; stație pentru transportul public cu conectarea acesteia prin trotuar destinat pietonilor și persoanelor cu dizabilități; pistă de decelerare/accelerare; iluminat stradal.
Executarea lucrărilor va fi asigurată de către Î.S. „Administrația de Stat a Drumurilor”, care va organiza licitația pentru contractarea lucrărilor de construcție.
După finalizarea lucrărilor, drumul de acces către obiectivul de interes național, Arena polivalentă, va fi transmis în gestiunea SRL „Arena Națională”, în care Agenția Proprietății Publice deține partea socială în mărime de 100%.
Sursa:gov.md