CE SE FACE LA GUVERN
Au fost aprobate noi prevederi la calcularea pensiilor
În cadrul şedinţei de pe 15 octombrie a Cabinetului de miniştri au fost aprobate modificări la Legea privind pensiile de asigurări sociale de stat. În particular, modificările ţin de simplificarea modalităţii de calculare a pensiei pentru cetățenii care au activat în anumite instituţii/întreprinderi, dar din motive obiective (incendiu, inundaţie, conflict armat, pierderea sau distrugerea în urma calamităţii naturale/situaţiei excepţionale) documentele confirmative cu privire la venitul asigurat pentru întreaga perioadă de activitate, lipsesc în arhiva instituţiilor vizate. Ca rezultat, cuantumul pensiei va fi calculat în baza salariului mediu lunar pe ţară determinat pentru fiecare categorie de beneficiari la data depunerii cererii de pensionare. Alte modificări la Legea privind pensiile de asigurări sociale de stat au fost aprobate pe 15 octombrie de Guvern conform recomandărilor Hotărîrii Curţii de Conturi şi se referă la termenul de aprobare a deciziei privind acordarea dreptului la pensie şi evitarea situaţiilor cînd o normă legală permite de a prezenta documentele în termen de 30 de zile, iar alta de a lua decizia de stabilire a pensiei în termen de 15 zile. În acest sens, proiectul documentului prevede extinderea termenului de emitere a deciziei de acordare a drepturilor la pensie sau de respingere a cererii de pensionare la 30 de zile de la depunerea cererii.
Veniturile la bugetul asigurărilor sociale de stat vor fi suplimentate
Prima rectificare a bugetului asigurărilor sociale de stat a fost avizată de Guvern, în şedinţa de pe 15 octombrie, cu venituri mai mari cu 141 de milioane de lei şi cheltuieli cu 104 milioane peste nivelul aprobat iniţial. Ministrul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Mircea Buga, a menţionat în ședință că revizuirea bugetului a fost dictată de executarea de facto a acestuia, analiza dinamicii contingentelor de beneficiari şi mărimea medie a prestaţiilor sociale, precum şi de prognozele indicatorilor macroeconomici elaboraţi de Ministerul Economiei. Suplimentar la contribuţiile de asigurări sociale au fost calculate aproape 100 de milioane de lei, iar transferurile de la buget vor creşte cu 40 de milioane de lei. Cheltuielile pentru prestaţiile de asistenţă socială se propun a fi majorate cu 143 de milioane de lei, în special plăţile destinate ajutorului social şi cheltuielilor pentru plata ajutorului pentru perioada rece a anului. Creşterea acestor cheltuieli este determinată de venitului lunar minim garantat de la 765 de lei la 900 de lei şi majorarea ajutorului pentru perioada rece a anului de la 250 la 315 lei. Aceste majorări se propun pentru a diminua „impactul nefast al creşterilor potenţiale de tarife la energia electrică şi gazele naturale, dar şi impactul inflaţiei”, a subliniat Mircea Buga.
Modalitatea de calculare a pensiei va fi simplificată
Guvernul a aprobat pe 15 octombrie un proiect de lege ce prevede simplificarea modalităţii de calculare a pensiei pentru cetăţenii care au activat în anumite unităţi economice, dar din anumite motive (incendii, inundaţie, conflict armat, pierdere sau distrugere) actele confirmative cu privire la venitul asigurat pentru întreaga perioada de activitate lipseşte la întreprinderi. Cuantumul pensiei va fi calculat în baza salariului mediu lunar pe ţară determinat de Executiv pentru fiecare categorie de beneficiari (economia naţională/agricultură), la data depunerii cererii de pensionare. În prezent Casa Naţională de Asigurări Sociale solicită Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei prezentarea informaţiei cu privire la salariul lunar al lucrătorului de aceeaşi profesie şi calificare, deoarece Ministerul Economiei nu prezintă astfel de date, iar informaţia prezentată de Ministerul Muncii depinde de datele statistice. Pentru perioada de pînă la 1 ianuarie 2004 „în venitul asigurat pentru personalul misiunilor diplomatice se include salariul mediu lunar calculat în monedă națională, determinat în modul stabilit de Guvern”.
Modificări la legislaţie menite să fortifice independența BNM şi CNPF
Cabinetul de miniştri a aprobat pe 15 octombrie modificări la Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei (BNM) şi privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare (CNPF) menite să fortifice independenţa acestor două instituţii. Astfel, potrivit unei completări la legea privind BNM, „nici o autoritate publică sau orice altă terţă parte nu poate aproba, suspenda, anula, cenzura, amîna sau condiţiona intrarea în vigoare a actelor Băncii Naţionale ori influenţa în orice alt mod emiterea actului final al acesteia”. De asemenea, actele normative emise de BNM nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiţiei. Banca Naţională va transmite actele sale, după adoptare, Ministerului Justiţiei spre înregistrare. Proiectul de lege mai prevede că “Banca Naţională, membrii organelor de conducere ale Băncii Naţionale şi personalul acesteia nu răspund contravenţional, civil sau penal pentru actele sau faptele îndeplinite ori pentru omisiunea îndeplinirii unor acte sau fapte în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege Băncii Naţionale”. Excepţie fac cazurile în care instanţele judecătoreşti constată îndeplinirea de către aceste persoane, cu rea-credinţă sau din neglijenţă, a oricărui act sau fapt în legătură cu exercitarea atribuţiilor BNM, care a cauzat prejudicii terţilor, inclusiv băncii, statului şi altor instituţii publice. Potrivit proiectului de modificări, CNPF “dispune de independenţă organizaţională, funcţională, operaţională şi financiară”, iar activitatea acesteia “nu va fi îngrădită de nici o altă autoritate”. La fel ca şi în cazul BNM, actele normative emise de CNPF nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiţiei.
Activităţile de acreditare vor fi racordate la standardele europene
Activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii vor fi racordate la standardele Uniunii Europene, potrivit unui proiect de modificare și completare a unor acte legislative, avizat pozitiv pe 15 octombrie de către Guvern. Legea transpune parțial Regulamentul (CE) al Parlamentului European şi al Consiliului din 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor. Organismul naţional de acreditare urmează a fi evaluat pînă la finele anului curent în vederea semnării Acordului de recunoaştere multilaterală cu Cooperarea Europeană pentru Acreditare. Numai după semnare pot fi recunoscute în spaţiul economic european şi internaţional rezultatele certificărilor şi inspecţiilor efectuate de către organismele de evaluare a conformităţii acreditate din Republica Moldova, ceea ce va permite libera circulaţie a produselor şi serviciilor autohtone pe pieţele externe.
În patru raioane vor fi constituite posturi noi de salvatori şi pompieri
Executivul a aprobat pe 15 octombrie decizia cu privire la completarea Programului de consolidare a serviciului de salvatori şi pompieri în localităţile rurale ale Republicii Moldova, aprobat prin Hotărîrea de Guvern nr. 202 din 14 martie 2013. Proiectul în cauză a fost elaborat drept urmare a solicitărilor autorităţilor publice locale din raioanele Leova, Nisporeni, Rezina şi Orhei privind reorganizarea unor posturi de salvatori şi pompieri, precum şi crearea suplimentară a acestora în alte localităţi. Astfel, în raionul Leova postul teritorial de salvatori şi pompieri preconizat a fi creat în comuna Sărăteni, va fi creat în comuna Vozneseni, precum şi se va crea un prost suplimentar în satul Tomai. În raionul Nisporeni, posturile teritoriale de salvatori şi pompieri preconizate a fi create în comunele Bălăneşti, Iurceni şi localitatea Bălăureşti, vor fi create în satele Mileşti, Cristeşti şi respectiv Zberoaia. În raionul Orhei, postul teritorial de salvatori şi pompieri prevăzut a fi creat în comuna Puţintei, va fi creat în comuna Ghetlova, iar în raionul Rezina, se preconizează crearea unui post teritorial de salvatori şi pompieri în localitatea Cuizăuca.