ATENTIE LA CAP SPRE PRAGUL DE SUS AL INTEGRARII IN UE!

Condiții-test pentru guvernanți, greu de îndeplinit

Autor: Mihai CONȚIU

Oficial, formal și, să recunoaștem!, simbolic, alături de Ucraina, Republica Moldova este Stat candidat la integrarea în Uniunea Europeană. Firește că viitorul moldovenilor trebuie să fie unul european. Geografic și istoric, Republica Moldova este o Țară a continentului european, nu al celui euro-asiatic ori asiatic de tip totalitar și nedemocratic – cel dominat de Rusia! Rusia și CSI nu i-au ajutat pe moldoveni nici măcar cu 0,1% din valoarea ajutoarelor oferite Republicii Moldova de către UE, SUA și majoritatea Țărilor europene, în particular, inclusiv România.

Singurele avantaje ale statutului de Țară candidată sunt cele ce țin de o majorare mai consistentă de asistențe financiare pentru îndeplinirea unor reforme instituționale și sociale, precum obligația Chișinăului de a-și îndeplini angajamentele asumate, sub o monitorizare mai strictă din partea UE, dată fiind înclinația politicienilor moldoveni de a trișa fără să clipească. Cei care s-au grăbit să exulte (adică să-și iasă din piele de atîta bucurie) față de ”acest succes de Țară” ar trebui să fie mai realiști. Unul este statutul de Țară candidată, alta este integrarea propriu-zisă în UE. Republica Moldova a primit acest statut de pe criterii strict conjuncturale și simbolice. În acest sens, Președintele Franței s-a expus extrem de tranșant și realist. Există un întreg cumul de situații, realități concrete vizibile și ascunse care pot face ca Republica Moldova să rămînă cu acest statut chiar și vreo două decenii, să rămînă, temporar, doar ca un argument electoral efemer și manipulator pentru actualii guvernanți. Despre toate acestea ne vom referi în rîndurile următoare!

În primul rînd, Republica Moldova ”nu pupa” acest statut, care are și încărcătură simbolică (în raport cu Rusia) de scut protector, dacă nu exista războiul din Ucraina. Mai apoi, integrarea Republicii Moldova în UE, mai devreme ori mai tîrziu, depinde fundamental de cum se va isprăvi războiul din Ucraina – dacă Rusia va cîștiga ce-și dorește din teritoriul ucrainean ori chiar întreaga Ucraină, Republica Moldova nu va intra niciodată în UE; dacă Rusia va fi alungată din Ucraina, destinul Republicii Moldova în UE va fi în proporție de sută la sută garantat, iar asta pentru că regiunea transnistreană nu va mai putea fi aceeași ”sulă rusească în coastele Republicii Moldova”!

O mare problemă pe care o are Republica Moldova în tendințele de integrare în UE este constituită de factorul politic intern, dar și de majoritatea populației ținută în ignoranță, din considerente electorale, de către absolut toate partidele politice. Aici ne referim la lipsa unei lucide, realiste și consecvente informări a populației în privința Occidentului și a Rusiei.

Politic și decizional, actuala guvernare are toată Puterea, dar pentru cît timp? Pentru actualii guvernanți, problema cea mai mare este aceea că nu au un consens politic cu celelalte partide parlamentare în privința aderării la UE. PAS și-a înlăturat cu duritate alianța cu un partener proeuropean, PPDA, iar din PSRM, PCRM și din Partidul Șor și-a făcut dușmani de moarte. Astfel, PAS nu a fost capabil să transforme obiectivul integrării în UE într-un ideal de Țară. Vă reamintim că PAS a reușit performanța de a transforma într-un inamic și mai înverșunat al integrării europene tocmai PCRM, partidul care a făcut primul pas proeuropean prin adoptarea și îndeplinirea Planului de Acțiuni UE-Moldova! În acest context, despre ce altceva putem vorbi în privința PAS decît despre lipsa de comunicare, deschiderea spre dialoguri și negocieri concesive etc.?

Avînd deja exemplul de conciliere politică între toate partidele din România atunci cînd s-a pus problema integrării Țării în UE și NATO, totuși PAS, din poziții politice exclusiviste, aventuriste și amatoricești, nu a solicitat, cu insistență, multiple și laborioase consultări cu PCRM și PSRM. Este previzibil că PSRM, mai ales, s-ar fi opus, dar tentativele de negocieri erau absolut obligatorii, iar asta pentru că e vorba despre un interes național, nu despre interesul electoral al PAS.

Luînd în considerație absolut toate crizele externe și interne existente, lipsa de transparență și ineficiența guvernării pentru oameni, există perspectiva reală ca la viitoarele alegeri PAS să piardă în favoarea populismului agresiv al PSRM, PCRM și al Partidului Șor. Ce vor face aceștia cu statutul Republicii Moldova de candidat la integrare în UE? Îl vor denunța categoric dacă Rusia va triumfa în Ucraina, iar în caz contrar, cel mai probabil, PAS va fi nevoit să salveze acest statut fie și printr-o alianță politică de conjunctură chiar și cu PCRM.

Pe mai departe, să reținem cîteva acțiuni pe care Republica Moldova trebuie să le îndeplinească în calitate de Stat candidat la integrarea în UE. Aici este vorba despre o listă de măsuri pe care Comisia Europeană le-a transmis Consiliului European spre a fi înaintate Republicii Moldova pentru a fi transpuse în fapte realizate. Din această listă, voi extrage una dintre măsurile recomandate de către UE și despre care noi nu credem că PAS va avea curajul să riște electoral pentru a o îndeplini. Această recomandare obligatorie a UE pentru Statul Republica Moldova candidat la integrarea în UE este următoarea: Să crească capacitatea de a realiza reforme și de a oferi servicii publice de calitate, inclusiv prin intensificarea implementării reformei administrației publice; de a evalua și actualiza strategia de reformă a administrației publice”.

Printre multe altele, iată despre ce mai este vorba în această condiționalitate, chestiune despre care noi am mai scris! Necesitatea reformei administrativ-teritoriale este una vitală pentru Țară, mai cu seamă în contextul nesfîrșitei crize economice. Din bugetul de Stat și din bani împrumutați din exterior, sunt plătiți zeci de mii de funcționari publici inutili și, deci, ineficienți, din considerente de mobilizări electorale departamentale și locale în favoarea tuturor partidelor care cîștigă Puterea. Astfel de funcționari plătiți cu salarii considerabile căpușează un număr nejustificat de mare de Primării rurale, urmează cei din raioanele bugetofage pe care nici o guvernare nu îndrăznește să le redesființeze și să reorganizeze teritorial-administrativ Țara pe cîteva județe ori trei regiuni (Nord, Centru și Sud), precum și o puzderie de birocrați de prin tot felul de Departamente și Consilii de Administrație etc.

Reforma administrației publice așteptată de către UE de la Statul candidat sărac și asistat Republica Moldova presupune concentrarea mai multor sate într-o comună cu o singură Primărie, desființarea raioanelor și sistarea privilegiilor în care orice șefuleț are la dispoziție mașină de serviciu și șofer personal pe cheltuiala Statului. Aceste sistări de privilegii trebuie să-i vizeze inclusiv pe parlamentari și pe unii demnitari. În săraca și fudula Țară Republica Moldova nu se poate, dar în Statele extrem de bogate ale Europei deputații și miniștri pot merge la serviciu cu bicicleta, autobuzul sau trenul, fără gărzi de corp. Și-i imaginează cineva pe demnitarii moldoveni mergînd singuri și pe bicicletă la cumpărături, așa cum face premierul britanic Boris Johnson, ca un pieton oarecare fosta cancelară germană Merkel și alți premieri, miniștri și chiar Președinți europeni?

Un alt pas pe care actuala guvernare nu va cuteza să-l facă este ieșirea Republicii Moldova din organizația post-sovietică numită CSI. Se vor găsi suficiente justificări de natură economică, preluate de la Igor Dodon și reambalate altfel. Actuala guvernare va avea curajul să decidă părăsirea CSI doar dacă Rusia va fi alungată din Ucraina, altminteri nu! Gazul cu Necazul!

Ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, a declarat că nu vede riscuri pentru Moscova în statutul de candidat al Republicii Moldova la Uniunea Europeană: „Dezvoltarea țărilor UE cu alte țări nu creează riscuri pentru Rusia, nu este un bloc politico-militar”. Vă imaginați, însă, ce declarații belicoase ar face dacă Republica Moldova ar decide să părăsească CSI a lui Putin?

În final, nu ne rămîne decît să așteptăm și să constatăm pînă unde va merge curajul actualei guvernări de a transpune în practică și aceste recomandări clare ale UE! Chiar că vom urmări cu atenție să vedem dacă actualii guvernanți se vor lovi sau nu cu capul de pragul de sus al ușii de la intrarea în antecamera UE!