6 INVENTATORI UCIŞI DE INVENŢIILE LOR
Inventarea unui lucru nou este un proces dificil: de la învingerea prejudecăţii că "aşa ceva nu se poate" pînă la testele finale. De multe ori, însă, temerarul inventator ajunge să plătească cu viaţa dorinţa de a lăsa ceva în urma lui.
1. Franz Reichelt
Pe 4 februarie 1912, croitorul francez de origine austriacă Franz Reichelt s-a urcat în vîrful Turnului Eiffel pentru a testa noua sa invenţie, paraşuta. Reichelt le spusese autorităţilor că testul va fi făcut cu ajutorul unui manechin dar, ajuns sus, croitorul a anunţat că va face el însuşi testul. Prietenii săi, dar şi întreaga asistenţă, l-au rugat să se răzgîndească, aducînd ca argumente viteza vîntului şi încercările nereuşite de pînă atunci. Mai mult, Reichelt nu a dorit să folosească nici un sistem de precauţie: "Vreau să fac experimentul singur, şi fără nici o şmecherie, pentru că vreau să dovedesc valoarea invenţiei mele".
Presa vremii a descris costumul ca nişte haine "obişnuite" care, desfăşurate, semănau cu o pelerină largă. Pentru eliberarea paraşutei, care avea o suprafaţă de 30 de metri pătraţi, Reichelt trebuia să-şi îndepărteze braţele de trup, astfel încît corpul său să semene cu o cruce. La ora 8:22, Reichelt şi-a potrivit costumul, a testat viteza şi direcţia vîntului aruncînd o hîrtie şi, urmărit de cei 30 de jurnalişti şi doi cameramani din asistenţă, s-a aruncat în gol.
Aproape imediat, paraşuta s-a înfăşurat în jurul corpului, care a plutit cîteva secunde înainte de a se zdrobi de sol, lăsînd un crater de 15 centimetri adîncime. Potrivit revistei popular Mechanics, corpul său era o masă fără formă, atunci cînd a fost ridicat de poliţie. Autopsie efectuată ulterior a stabilit că inventatorul a murit din cauza unui atac de cord suferit în timpul căderii.
2. Thomas Midgley Jr.
Inginer şi chimist american, Midgley a avut peste 100 de patente în timpul vieţii, printre ele numărîndu-se aditivii pentru combustibilii auto.
La vîrsta de 51 de ani, atunci cînd s-a îmbolnăvit de poliomielită, nu s-a dat bătut şi, folosindu-şi talentul de inventator, a creat un sistem de funii şi scripeţi pentru a putea fi ridicat mai uşor din pat. Din nefericire, în 1944, la vîrsta de 55 de ani, Midgley s-a încurcat în frînghii şi a murit sufocat de propria invenţie.
3. Henry Smolinsky
Visul inginerului Smolinsky a fost acela de a crea o maşină zburătoare comercială, astfel că a părăsit compania unde lucra, Northrop, şi şi-a creat propria companie, Advanced Vehicle Engineers. În 1973, compania a construit două prototipuri, denumite AVE Mizars, prin combinarea părţii din spate a unui avion Cessna Skynaster cu un autoturism Ford Pinto. Smolinsky intenţiona să treacă la producţia de serie în 1974, însă nu a mai apucat, murind pe 11 septembrie 1973, împreuna cu prietenul său Harold Blake, atunci cînd o aripă a maşinii zburătoare s-a desprins în timpul unui zbor de probă.
4. Karel Soucek
În 1984, cascadorul Karel Soucek a uimit lumea, dîndu-şi drumul de pe cascada Niagara într-un "butoi" special construit, lung de 2,7 metri şi un diametru de 1,5 metri, căptuşit cu materiale care absorb şocurile. Chiar dacă a fost rănit, cascadoria sa a reuşit, astfel că el a hotărît să construiască un muzeu dedicat acesteia.
Pentru a finanţa proiectul, a convins o companie să sponsorizeze o altă cascadorie nebunească: aruncarea de la 55 de metri înălţime a unui butoi în care se afla cascadorul, într-un bazin cu apă, în timpul festivalului Thrill Show and Destruction Derby, pe 20 ianuarie 1985. Nevoind să renunţe aşa cum a fost rugat de toţi prietenii şi admiratorii săi, Soucek s-a dus direct în braţele morţii. După lansare, butoiul a început să se rotească în aer, lovind marginea bazinului în care trebuia să aterizeze. Cu pieptul şi abdomenul strivite, Soucek a murit cîteva ore mai tîrziu, la spital.
5. William Nelson
La 24 de ani, William Nelson, angajat al General Electric, era deja considerat "un inventator care promitea mult". Din nefericire, pe 3 octombrie 1903, ultima sa invenţie, bicicleta cu motor, i-a cauzat moartea. În timpul unui test, Nelson a căzut de pe bicicletă, murind pe loc.
6. Valerian Ivanovici Abakovsky
La numai 25 de ani, Valerian Abakovsky a inventat Aerocar, un vagon de tren automotor, propulsat de un motor de avion, tracţiunea fiind asigurată de o elice, destinat oficialilor ruşi. Pe 24 iulie 1921, un grup de comunişti au hotărît să facă o călătorie de test. După ce traseul Moscova-Tula a fost parcurs fără probleme, la întoarcere, Aerocarul a deraiat din cauza vitezei prea mari, toţi cei prezenţi la bord pierzîndu-şi viaţa.
Marian Andrei