UNICEF: ”Cel puțin 242 de milioane de copii din 85 de țări au suferit perturbări în școlarizare anul trecut din cauza șocurilor climatice”

Taifunuri, caniculă, inundații – evenimente meteorologice extreme au perturbat, în 2024, educația a aproape 250 de milioane de copii din întreaga lume, sau un copil din șapte, a constatat UNICEF, deplîngînd un impact neglijat al crizei climatice, notează Vineri dpa și AFP.

”Copiii sunt mai vulnerabili la impactul crizelor legate de evenimentele meteorologice, în special valuri de căldură, furtuni, secetă și inundații, care sunt mai intense și mai frecvente din cauza încălzirii globale”, a remarcat directoarea agenției ONU, Catherine Russell, într-un comunicat difuzat Joi, în prefața unui raport publicat cu prilejul Zilei internaționale a educației, stabilită în 2018 de ONU pe 24 Ianuarie.
”Organismul copiilor este deosebit de vulnerabil. Temperatura lor crește mai repede și scade mai lent decît la adulți, deoarece transpiră mai puțin eficient. Copiii nu se pot concentra în clase în care nu sunt cruțați de căldura înăbușitoare și nici nu pot ajunge la școală dacă drumurile sunt sub apă sau școala lor a fost luată de inundații”, a insistat ea.

”Cel puțin 242 de milioane de copii, de la grădiniță pînă la liceu - o estimare prudentă, avînd în vedere lacunele de date -, din 85 de țări, au suferit perturbări în școlarizare anul trecut, din cauza șocurilor climatice, conform informațiilor de care dispune UNICEF. Aceste perturbări s-au tradus prin cursuri întrerupte, vacanțe devansate, întîrzierea reluării cursurilor, program eșalonat sau chiar școli distruse.

Principala cauză a reprezentat-o căldura extremă, cu cel puțin 171 de milioane de școlari afectați, inclusiv 118 milioane doar în Aprilie 2024, în special în Bangladesh, Cambodgia, India, Thailanda și Filipine. În această din urmă țară, pe fondul creșterii temperaturii, cu importante riscuri de hipertermie pentru copii, mii de școli fără aer condiționat au fost închise.

Luna Septembrie, care marchează începutul anului școlar într-un mare număr de țări, a fost, de asemenea, foarte afectată, cursurile fiind suspendate în 18 țări, în special din cauza devastatorului taifun Yagi din Asia de Est și Pacific.

Asia de Sud a fost regiunea cea mai afectată de aceste întreruperi ale școlarizării legate de șocurile climatice, 128 de milioane de școlari fiind afectați. Pe țări, India se află pe primul loc (54 de milioane de elevi afectați de caniculă), înaintea Bangladeshului (35 de milioane, din același motiv).

Este posibil ca aceste cifre să crească în următorii ani dacă lumea nu face suficient pentru a încetini încălzirea globală.

Jumătate dintre copiii lumii, circa un miliard, trăiesc în țări cu risc foarte mare de șocuri climatice și de mediu. Dacă traiectoria actuală a emisiilor de gaze cu efect de seră se menține, este de așteptat ca, în 2050, să fie expuși caniculei de circa 8 ori mai mulți copii față de anul 2000, de 3,1 ori mai mulți la inundații extreme și de 1,7 ori mai mulți la incendii, potrivit proiecțiilor UNICEF.

Dincolo de impactul temporar, agenția ONU este preocupată că suspendările prelungite ale cursurilor cresc riscul ca unii copii, în special fetele, să abandoneze total școala.

”Schimbările climatice agravează criza globală a învățării și amenință capacitatea copiilor de a învăța. Astăzi, se estimează că două treimi dintre copiii de 10 ani din întreaga lume nu pot citi și înțelege un text simplu”, se amintește în raport. ”Riscurile climatice agravează această realitate”.

”Educația este unul dintre serviciile cel mai frecvent perturbate de pericolele climatice. Cu toate acestea, este un domeniu adesea neglijat în discuții, în pofida rolului său în pregătirea copiilor pentru adaptarea la schimbările climatice”, a deplîns Catherine Russell.

”Viitorul copiilor trebuie să fie în centrul tuturor planurilor și acțiunilor climatice”, a subliniat ea.

UNICEF solicită, în context, investiții mai ales pentru renovarea sălilor de clasă sau construirea unora noi, mai rezistente la astfel de pericole. (AGERPRES)

 

02.01.25 - 14:03
01.01.25 - 16:43
02.01.25 - 14:11
01.01.25 - 16:45
02.01.25 - 14:10
04.01.25 - 16:00
03.01.25 - 13:35
01.01.25 - 16:46
04.01.25 - 15:48
06.01.25 - 12:13
02.01.25 - 14:07
02.01.25 - 14:05
04.01.25 - 15:53
05.01.25 - 12:25
03.01.25 - 13:31