STATUL SI BISERICA FATA DE COVID-19. CINE ARE DREPTATE?

Crăciunul și alți sfinți, alte provocări

Din start, atrag atenția că acest articol nu este unul anti-duhovnicesc, unul împotriva Bisericii și preoților, ci unul lucid, în favoarea VIEȚII și a bunei înțelegeri a încercărilor lumești prin care trecem. De-a lungul istoriei universale, bigotismul bisericilor și al preoților a trimis la moarte nenumărate milioane de oameni nevinovați. Aici vorbim despre un număr infinit mai mare decît al acelor preoți sau călugări persecutați pentru credința lor de către diferite regimuri dictatoriale. Aici mai vorbim și despre condamnările la moarte dictate de către Biserici asupra acelor minți luminate care au încercat să revoluționeze știința, în special cea medicală, ca o necesitate vitală vieții oamenilor. Deși nu asta este porunca biblică și învățătura lui Iisus, credința în Dumnezeu este propagată din interiorul unor biserici bogate ca și palatele din povești. Gîndiți-vă la Vatican, la unele Patriarhii, alte culte religioase neoprotestante și secte!

Ca să demonstrezi că ești un bun credincios, trebuie să plătești Bisericii. Ca să obții iertarea de păcate de la Dumnezeu, ca să fii miluit, ca altcineva să-ți dubleze rugile adresate Lui, ca să fii botezat, cununat și înmormîntat, trebuie să plătești Bisericii. Credința e pe bani, te costă, Biserica funcționează pe bani, mulți bani, iar preoții, cu excepția unora chiar pioși, a unor pustnici și călugări simpli, trăiesc, în general, într-un confort neimaginat și, firește, nedorit de Iisus. Biserica, credința mărturisită, în general, e o afacere profitabilă la infinit, inclusiv prin ”activitățile divine lucrative și de negoț cu cele sfinte”.

Se conturează astfel ”convingerea indusă” că Dumnezeu nu îți ascultă rugile ori nu are încredere în tine dacă, în paralel, nu plătești Bisericii pentru ca preotul să ”ți le legitimeze divin”, rugîndu-se și el pentru tine și citindu-ți, în Biserică, din cărțile sfinte pe care și tu, dacă ești credincios adevărat, poți să le citești și singur acasă. E drept că la Biserică o faci în fața mai multor icoane și cruci de cîte ai tu acasă.

Acum, omenirea este încercată tragic de pandemia de Covid-19, o nenorocire comparabilă cu cele din marile războaie, numai că acum inamicul e invizibil, ca îngerii, dar dureros de real. Acum, îngerii invizibili și Biserica nu pot ajuta omenirea împotriva Covid-19 cu nici un fel de rugăciune, oricît de mult am plăti pentru ea. Singurii salvatori ai omenirii sunt medicii și savanții care ne oferă vaccinuri, nu Biserica.

Cu toate aceste groaznice realități, mulțimile de oameni devin victime dramatice ale propriei lor ignoranțe, o ignoranță de care Biserica și unii politicieni au permanent nevoie ca să-i domine. În situația dată, însă, în primul rînd, oamenii sunt victimele Bisericii care are nevoie de ei ”pentru a-și plăti rugile”, ca să nu ”falimenteze”, fie și temporar. Mai apoi, mulți devin vulnerabili în fața diversioniștilor, a adepților teoriilor conspirației, a celor care renegă știința, unii dintre ei aliindu-și mesajele cu înțelepciuni biblice. În paralel cu aceștia, se află Guvernele, politicienii, care, inevitabil, intră în contradicție cu primele două categorii influente.

În comparație cu Biserica și conspiraționiștii, Guvernele au responsabilități concrete pe care sunt nevoite să și le asume cu prioritate. Guvernele poartă răspunderea supraviețuirii populațiilor, nu Biserica și conspiraționiștii. Guvernele, prim măsurile legislative inevitabil restrictive, sunt cele chemate în fața judecății poporului, nu Biserica și conspiraționiștii. Cei care se îmbolnăvesc grav, sună la 112, chemînd medicii în ajutor, nu-l sună pe preotul de la parohia cea mai apropiată. Oricît de dură vi s-ar părea formularea, în situația dramatică de astăzi, cel răpus de coronavirus aparține Bisericii doar dacă e mort, iar asta nu pe gratis.

Voi aminti, aici, doar două cazuri în care Biserica, în opoziție dură cu Statul, a recurs la metode, strategii de-a dreptul criminale în raport cu enoriașii. În România, pentru că, firește, erau interese pecuniare la mijloc din partea parohilor, arhiepiscopul Tomisului, a decis oficierea slujbei de Înviere după mult timp de la cea fixată oficial de calendarul ortodox! Din cauza Covid 19! Ca să nu piardă bani de la enoriași! Și acum, această ”față bisericească” mai continuă să se lupte cu Statul în privința restricțiilor impuse de pandemie în privința slujbelor și a unor pelerinaje la moaște! În Republica Moldova, sigur că din aceleași motive, Paștele Blajinilor a fost amînat pentru o dată ulterioară, ”considerată de preoți” ca fiind mai puțin riscantă în fața coronavirusului, drept pentru care a și fost comemorat ulterior.

Aici avem de-a face cu o luptă inegală declanșată de Biserică împotriva Statului rațional, responsabil. Statul, practic și teoretic, este în dezavantaj. Ignoranța masivă a oamenilor, stimulată cumva ”civic” și de către conspiraționiști, este mai ușor de cucerit de către habotnicia preoților decît de raționamentele, nu neapărat politice, ale guvernanților. Moldovenii, spre exemplu, votează politic o dată la patru ani, dar de Biserică sunt ancorați permanent prin decesele, nașterile, cununiile și sărbătorile religioase la care, chiar dacă și din obligație morală ori formală, participă. Astfel, cei mai mulți oameni au, în subconștient, inoculată prioritatea și autoritatea incontestabilă a Bisericii. Asta e și ”taina ecumenică” pe care mizează Biserica!

Chiar și acum, la pragul dintre anii 2020-2021 ai ultrasofisticatului, tehnologic, secol XXI, Biserica îngenunchează știința, adică Medicina. La ora actuală, potrivit unor sondaje de opinie, unul din patru moldoveni nu cred în existența Covid-19, iar abia vreo 30% cred în vaccinare. Sondajele firește că greșesc, iar asta pentru că numărul neîncrezătorilor este cu mult mai mare. Știu asta din constatări personale, dar mai puteți să vă convingeți de această realitate recepționînd doar datele oficiale de decese și îmbolnăviri înregistrate zilnic, nu și cele nedeclarate de către cei deja contaminați și care nu cheamă medicul pînă în pragul morții.

În Republica Moldova, urmează aniversarea, pentru unii, a Crăciunului pe stil nou, pe 25 Decembrie 2020, precum și aniversarea Crăciunului pe stil vechi, în ziua de 7 Ianuarie 2021, pentru majoritatea moldovenilor. Cum vor proceda preoții, acum, cînd, ca și în întreaga lume, rata contaminărilor cu Covid-19 este într-o explozie continuă? Le vor cere enoriașilor să stea în casele lor pentru că rugile le vor fi oricum ascultate de Domnul sau vor recurge la ”îndemnul” de a veni la Biserică ”în mod organizat” din credință”?

În Biserică, la fel ca și în politică, după cum ați constatat deja, nu există scrupule, numai că, de astă dată, indiferent de influența habotnică a dogmelor, a bigotismului unor preoți, politicienii sunt puși în situația în care sunt responsabili de cei VII, iar Biserica ”recunoscătoare cu doar atît”, ”răspunde” doar de cei morți. În aceste vremuri pandemice, Biserica este un adversar serios al Statului laic, asupra căruia exercită cele mai necurate și chiar criminale presiuni. Vulnerabilitatea de astăzi a Statului în fața Bisericii se explică, așadar, prin existența unei majorități ignorante mai ușor de dominat, de manipulat abuziv printr-o credință care sfidează realitatea și adevărul științific.

Oricît vi s-ar părea de paradoxal, ținînd seamă de condițiile dramatice provocate de pandemie, anume Statul pare a se comporta mai creștinește decît Biserica de viețile oamenilor. Nu credeți? Atunci comparați îndemnurile făcute oamenilor de către Stat și cele făcute de către Biserică!

Mihai CONȚIU

01.05.24 - 00:04
01.05.24 - 00:12
01.05.24 - 00:11
02.05.24 - 01:12
02.05.24 - 13:35
02.05.24 - 01:15
02.05.24 - 13:34
02.05.24 - 13:32
02.05.24 - 13:33
02.05.24 - 13:37
03.05.24 - 00:29
01.05.24 - 00:07
03.05.24 - 12:22
01.05.24 - 00:06
03.05.24 - 12:37