STATUL REPUBLICA MOLDOVA IN PERICOL!
Dacă ignorăm viitorul, ne condamnăm pruncii
În cele ce urmează, nu ne vom referi la acele pericole la care este expus Statul Republica Moldova la care se gîndesc cei care cred că R. Moldova va fi alipită României ori Federației Ruse. Nicidecum! Aceste scenarii au fost excluse, din start, încă de cînd Republica Moldova și-a proclamat independența ca Stat. Prin evoluția în sine a acestei Țări, cu toate lipsurile de care nu a fost ferită din 1991 și pînă astăzi, în pofida răcnetelor destabilizatoare ale celor care cer unire cu România ”contra cost”, Republica Moldova s-a constituit de așa natură ca Stat suveran încît nu mai poate fi alipită vreodată pașnic altei entități statale decît poate în urma unui nou război mondial și ca urmare a vreunui tratat de pace arbitrar. Aici, cît se poate de scurt, mă voi referi la alte pericole care planează asupra viitorului Republicii Moldova, pericole la care este expusă și România ce se vrea ”un model de urmat”, iar despre asta au vorbit de mult sociologii, academicienii și alte minți luminate românești.
Actuala criză pandemică mondială a scos la iveală una dintre vulnerabilitățile fundamentale ale tuturor Țărilor lumii – cea a Sistemelor de Sănătate naționale! Obiectiv vorbind, prioritățile naționale ale fiecărei Țări sînt Educația și Sănătatea. Dacă există un Sistem de Educație performant, în primul rînd, atunci vom avea parte, în aceeași măsură, de Sisteme de sănătate, sociale, de cultură, academice, de cercetare, administrative, de cultură politică, nu în ultimul rînd, etc. De la Educație pleacă totul, de la modul cum a fost și este concepută ca Sistem al siguranței naționale. În școlile primare și cele ce urmează se conturează viitorul cert al oricărei națiuni. Fără o Educație bine planificată, orice națiune e sortită înapoierii. Succesiv, din școala primară, cea medie și cea universitară se nasc mințile luminate, progresiste!
Facem aceste precizări tocmai din pricină că, pînă la căderea ”regimului Plahotniuc”, cu invocarea obsedantă a ”necesității restructurării Sistemului de Sănătate”, era ignorat Sistemul de Educație. Cu cine să-l reformezi? Cu aceiași directori de Liceu ori rectori care efectiv și-au privatizat universitățile de Stat? Cu aceiași ”experți în Educație” proveniți din sistemul sovietic de învățămînt? Cu tot aceiași ”experți ex-sovietici” care ”au devenit pro-europeni” doar pentru că au avut abilitatea financiară de a accesa unele granturi occidentale? Unde-i Învățămîntul, Sistemul Educațional, întreb? Pentru toți acești directori de licee, școli, pentru toți acești rectori ”nemuritori”, reforma Învățămîntului a constat în aderarea la un partid politic sau altul. Acesta e și motivul pentru care s-au revoltat și protestează împotriva socialiștilor care-i întreabă ce au făcut cu Învățămîntul și Sănătatea după 1991!
Mergeți pe străzi, circulați cu troleibuzele și autobuzele, ascultați-i pe tinerii educați, chiar și pe cei de la Liceul Gheorhe Asachi, cum vorbesc și vă apucă groaza! Personal, cunosc, în Republica Moldova, foarte mulți tineri infinit mai inteligenți și cultivați decît mine și pe care îi respect. Acesta este și motivul pentru care am certitudinea că inteligența aceste Țări, la fel ca și în România, va fi minoritară și o să fie condusă de analfabetul care-l votează pe Candu, Șor ori Renato Usatîi.
În Republica Moldova, ca și în România, există o puzderie de semianalfabeți pe care, din instinct, îți vine să-i strîngi de gît pentru felul brutal și primitiv în care te agresează fără să ai nici o treabă cu ei. Ei sînt ”produsul uman finit” ai celor care au tot guvernat acestă Țară din 1991! Ei sînt plozii părăsiți de părinții lor mai interesați de un trai mai bun peste hotare! Ei sînt copiii lăsați în grija bunicilor ori ai vecinilor! Ei sînt copiii născuți să trăiscă fără părinți! Ei sînt copiiii care nu au educație urbană și vin în orașe ca să fure, să violeze ori să ucidă! Ei sînt copiii care n-au avut parte de un Sistem Educațional care trebuia, cu prioritate, conceput încă din anul 1991!
Mihai CONŢIU