În interes național, noul bașkan trebuie exclus din Guvern

Nu rușii și Șor sunt ”vinovați” că au cîștigat și Găgăuzia

Mihai CONȚIU

La ora la care scriu aceste rînduri, nu pot anticipa dacă vor fi invalidate sau nu alegerile pentru funcția de bașcan al Găgăuziei. Un lucru este totuși clar și trezește nedumeriri față de autoritățile Statului. În condițiile impuse de războiul din Ucraina, raportîndu-ne la Constituția Republicii Moldova și la legislația în vigoare, participarea la alegeri a celor doi candidați – Evghenia Guțul și Grigorii Uzun – s-a înscris sub semnul ilegalității, al fraudelor electorale și, mai ales, al atentării la integritatea și suveranitatea Țării. De ce autoritățile au acționat posterior și nu anterior?

Încet, dar sigur, rușii cîștigă control teritorial, sub ”protectorat politic și democratic”, într-o seamă de regiuni ale Republicii Moldova. Găgăuzia era oricum pro-rusească în exclusivitate, Orheiul a fost pervertit la ”rusism banditesc” de Ilan Șor, iar Bălțiul, în marea lui majoritate, a fost și este ”tradițional închinat rușilor”, nemaivorbind despre ”balaurul” Transnistria.

Cîștigarea mandatului de bașkan de către candidata lui Ilan Șor are o semnificație aparte. Nu rușii și Șor sunt ”vinovați” că au triumfat. Nu rușii și Șor sunt ”vinovați” că actualii guvernanți, ani la rînd, i-au permis lui Șor să-și bată joc de către moldoveni și să-i prostitueze electoral și politic pînă la cel mai degradant nivel moral-cetățenesc!

Cînd au venit la Putere, actualii guvernanți au știut prea bine cît de vulnerabile sunt regiunile Găgăuzia, Orhei și Bălți. În mod firesc, strategic electoral, actualii guvernanți ar  fi trebuit să identifice cel puți trei persoane charismatice și pregătite ca să se ocupe exclusiv de aceste regiuni, să se mute acolo chiar.

Aceștia ar fi trebuit să însoțească absolut toate delegațiile străine investiționale în Găgăuzia, Orhei și Bălți; să le explice localnicilor că toți acești bani și investițiile primite vin din UE, SUA și România, în particular, dar și de la alte Ambasade și State occidentale; să le demonstreze băștinașilor că Rusia nu a investit în regiunile lor nici măcar în construirea unui drum prăpădit de țară; că Rusia îi plătește pe liderii lor ca să le cumpere voturile la prețuri ridicole; că Rusia nu-i respectă, ci îi percepe ca pe niște vite bune de dus la abator!

Legat de existența Partidului Șor, în contextul invocării interesului național, iar asta în paralel cu agresiunea criminală a Rusiei în Ucraina, guvernanții trebuiau să recurgă la instituirea unei stări de necesitate națională în ceea ce ține de funcționarea unor partide politice pro-rusești și finanțate de către Rusia. Partenerii externi ai Republicii Moldova nu ar fi contestat în nici un fel un astfel de demers legitim. Ne-am pomenit, însă, în situația în care SUA și UE au impus sancțiuni lui Șor înaintea Republicii Moldova.

Noul bașkan sau bașkană ales/aleasă, Evghenia Guțul, după cîștigarea mandatului, a declarat: "Suntem, ca să spunem așa, un partid pro-rus. Vrem să fim în continuare prieteni cu Federația Rusă, să fim prieteni cu alte țări. Nu vrem nici un conflict", a spus Guțul reporterilor, Luni, după anunțul rezultatele preliminare ale turului doi al alegerilor de către Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei.

Printre primele inițiative, ea intenționează să deschidă o ”reprezentanță” a regiunii la Moscova, precum și să poarte negocieri pentru deblocarea exportului de produse agricole din Rusia. 

Observăm, așadar, că actuala regiune Găgăuză, prin liderii politici, se consideră un fel de Stat în Stat! Guțul vrea, nici mai mult și nici mai puțin, să inițieze relații economice bilaterale, ruso-găgăuze, dar să și deschidă o ”reprezentanță” a Găgăuziei la Moscova, adică un fel de ambasadă. Următorul pas sugerat este că și Rusia trebui să își deschidă, la rîndu-i, o ”reprezentanță” în Găgăuzia. Iată una din multele căi de desprindere a Găgăuzie de Republica Moldova, cu ajutorul Rusiei și al formațiunilor politice pro-rusești din Țară.

O mare problemă este dată de faptul că orice nou bașkan al Găgăuziei devine, în mod automat, și membru al Guvernului Republicii Moldova. În acest context, Rusia va avea în Guvernul de la Chișinău un reprezentant special neoficial, pe Evghenia Guțul. Prin urmare, ținîndu-se seamă de interesul național major al Țării, indiferenta dacă alegerile vor fi sau nu invalidate, actualii guvernanți vor avea curajul să o excludă din Guvern? Această excludere nu trebuie să fie totală, Evghenia Guțul putînd să participe la ședințele de Guvern în calitate de invitată, dar numai în chestiuni care țin strict de regiunea găgăuză.

Motive sunt cu duiumul, existînd suspiciuni de posibile trădări de Țară prin furnizarea către Rusia de planuri, proiecte guvernamentale, atentat la integritatea și suveranitatea Republicii Moldova etc. Mai apoi, bașkanului găgăuz trebuie, în termeni constituționali, să i se limiteze ”atribuțiile” prin care vrea să se substituie Statului în raport cu Rusia.

Alegerea Evgheniei Guțul în funcția de bașkan/bașkană, dată fiind subordonarea ei față de banditul Șor și Moscova, va crea probleme extrem de mari Republicii Moldova, în particular guvernării, în primul rînd în ceea ce ține de parcursul proeuropean. Oare vor tăia în carne vie guvernanții, mai  ales că sunt și suficiente motive, sau se vor teme?