FĂRĂ RIGOARE DIDACTICĂ, NU PUTEM VORBI DESPRE PERFORMANŢE
Luăm ceva din „modelul românesc”?
Începînd cu data de 13 Septembrie 2013, Ministerul Educaţiei a iniţiat consultarea publică a proiectului Strategiei sectoriale de dezvoltare pentru anii 2014-2020 "Educaţia – 2020".
Proiectul Strategiei „Educaţia - 2020” încearcă să identifice problemele majore cu care se confruntă sistemul educaţional şi propune viziuni şi abordări strategice de dezvoltare pe termen mediu şi lung. Strategia este fundamentată pe trei piloni: acces, relevanţă, calitate. Acest proiect vizează rezultate concrete, probleme existente şi soluţii optime tuturor treptelor de învătămînt, precum şi subiecte tranzitorii şi conexe. După consultarea şi definitivarea Strategiei, Ministerul Educaţiei va elabora un Plan de acţiuni pe termen scurt şi mediu, care va detalia acţiunile prioritare şi va institui termenele de aplicare, instituţiile responsabile şi indicatorii de monitorizare.
În acest context, considerăm oportun să aducem la cunoştinţă opiniei publice un exemplu de reformă didactică disciplinară din România. Astfel. noul an şcolar din ţara vecină debutează cu o serie de reguli în premieră, impuse fiind de realităţile existente, care nu se deosebesc deloc de cele din R. Moldova. Noul Regulament, pentru că despre aşa ceva este vorba, va fi pus în practică deocamdată la nivelul Bucureştiului, dat fiind că Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti este primul care a transmis tuturor şcolilor noile reguli. Aplicarea acestui regulament se va extinde la nivel naţional deoarece Ministerul Educaţiei l-a recomandat tuturor inspectoratelor şcolare din ţară, iar asta, în primul rînd, pentru a preveni şi a reduce cazurile de indisciplină şi de violenţă şcolară.
Vă invităm să-l parcurgeţi şi, mai apoi, să vă gîndiţi la cît de oportun, eficace ar fi introducerea şi în şcolile din R. Moldova a unui astfel de regulament, dat fiind faptul că problemele, racilele sunt aceleaşi!
Reguli şcolare generale
În timp ce reprezentanţii şcolii trebuie să asigure ”condiţii de curăţenie” în instituţie, elevii au parte de o serie de reguli stricte:
Comportamentul elevilor va fi întotdeauna corect, în relaţiile cu ceilalţi elevi, personalul şcolii şi restul cetăţenilor. În cadrul tuturor activităţilor legate de şcoală, aici fiind incluse şi deplasarea zilnică spre şi dinspre şcoală, se aşteaptă din partea elevilor un comportament corespunzător, conştientizînd faptul că acest comportament este legat de numele şcolii.
- Elevii se vor asigura că nu vor crea disconfort pentru locuitorii din zona şcolii, nici în pauzele dintre ore şi nici după încheierea orelor de curs.
- Deţinerea, păstrarea si/sau utilizarea instrumentelor prin care o alta persoană poate fi vătămată, alcool, droguri şi/sau brichete este interzisă în şcoală.
- Insultarea şi/sau hărţuirea persoanelor este interzisă în şcoală.
- Fumatul este interzis în incinta şcolii.
- În interiorul şcolii este interzisă utilizarea mijloacelor sonore (de exemplu, walkman, telefon mobil).
- Elevii trebuie să respecte ţinuta vestimentară propusă/acceptată de şcoală.
- Elevii trebuie să cunoască şi să respecte regulile şi consecinţele acestora în privinţa absenţelor, întîrzierilor şi exmatriculărilor.
- Elevii poartă răspunderea pentru bunurile lor pe parcursul întregii zile şcolare.
- Limbajul utilizat în incinta şcolii va fi politicos, nu jignitor.
Noul regulament dă dreptul conducerii şcolii să controleze ”în orice moment” respectarea acestor reguli, controale realizate de o echipă formată din două persoane numite de conducerea şcolii şi de preferat în prezenţa elevului.
Cum vor fi controlaţi sau chiar perchiziţionaţi elevii
Astfel, echipa de control poate ”solicita elevilor să-şi golească genţile şi hainele, iar atunci cînd există suspiciuni întemeiate poate recurge la percheziţie”, însă adaptată situaţiei. Mai mult, ei ”controlează obiectele aduse de elevi pentru a constata dacă există obiecte interzise, pe baze non-selective”, iar, acolo unde există, pot ”să controleze dulăpioarele puse la dispoziţia elevilor în ceea ce priveşte prezenţa obiectelor interzise”.
Reguli vestimentare şi online
De asemenea, oficialii au stabilit că elevii nu pot utiliza computerele şcolii şi Internetul decît în interes şcolar (nu au voie să şteargă programe sau să schimbe setările, altfel plătesc pagubele din buzunarul lor, nu au voie să utilizeze numele şcolii pentru un site propriu, nu au voie să folosească cuvinte sau imagini pe computerele şcolii/internet pentru a jigni angajaţii şcolii).
Cît despre stilul vestimentar la şcoală, regulamentul prevede că ”sunt interzise textele discriminatorii imprimate pe haine, ori referitoare la acestea, iar vestimentaţia ofensatoare nu este permisă în interiorul şcolii”, fie că există sau nu uniforme.
De asemenea, ”şcoala poate interzice purtarea anumitor accesorii vestimentare, accesorii pentru acoperirea capului, ori bijuterii în timpul orelor de educaţie fizică, de discipline tehnice şi de abilitaţi manuale, aşa după cum decide respectivul profesor.
Elevii vor respecta în timpul orelor de sport cerinţele de siguranţă care au fost impuse de respectivul profesor ori instructor. Toţi elevii vor participa în mod obligatoriu la orele de educaţie fizică”.
Ce riscă elevii
Şcoala va întocmi periodic rapoarte către Poliţie vizavi de faptele elevilor care pot fi sancţionate penal, de la obiecte interzise pînă la incidente violente. Potrivit legii, copiii sub 14 ani nu răspund penal, dar sunt luaţi în evidenţa autorităţilor, în timp ce elevii între 14 şi 18 ani riscă să ajungă la o şcoală de corecţie pînă la 18 ani, iar apoi eventual să-şi ispăşească pedeapsa ca adult.
Însă, regulamentul prevede şi aplicarea de măsuri administrative şi disciplinare, care merg de la teme în plus, până la eliminarea definitivă din şcoală:
- efectuarea unor teme drept pedeapsă exmatricularea de la oră (dacă împiedică desfăşurarea orei, o întrerupe);
- recuperarea lecţiilor pierdute curăţarea mizeriei făcute munca de întreţinere a curăţeniei obligatorii munca în folosul comunităţii şcolare avertisment/mustrare exmatriculare eliminare definitiva din şcoală.
În ce situaţii poate fi exmatriculat elevul (nu însă în lipsa audierii elevului şi a părinţilor):
- dacă reprezintă o ameninţare pentru siguranţa celorlalţi elevi si/sau a personalului şcolii;
- dacă are un comportament de intimidare, discriminare ori jignitor;
- dacă sustrage bunurile altor persoane;
- dacă aduce daune ori distruge bunurile altor persoane;
- dacă recurge la utilizarea, ori deţine alcool, droguri etc.;
- dacă aprinde artificii ori are la el artificii (este aplicabil şi dacă se afla în împrejurimile şcolii);
- dacă are la el arme şi/sau face uz de arme;
- dacă acumulează numărul de absenţe nemotivate, respectiv motivate, prevăzute în regulamentul şcolar pentru exmatriculare.
Fireşte că un astfel de regulament ar fi respins de majoritatea elevilor moldoveni şi, cu atît mai grav, cjiar de mulţi părinţi, dacă nu cumva şi de profesori. Abia în acest punct trebuie să intervină rigoarea didactică a Ministerului Educaţiei şi a directorilor şcolilor. Dacă vrem ca elevii să aibă parte de o educaţie serioasă, care să se desfăşoare în condiţii de securitate personală, moralitate, responsabilitate pedagogică şi civică, atunci un astfel de regulament trebuie impus! Ne pasă sau nu de viitorul copiilor noştri?
P. s. Pentru doritori, acest regulament inclus în „Îndrumarul pentru întocmirea Regulamentului de ordine interioară” se găseşte postat în ediţia online a ziarului nostru la compartimentul „Educaţie şi Învăţămînt”