DIVERSIUNI POLITICE ELECTORALE SUB PARAVANUL ONG-URILOR
Capcanele unei legi pentru care societatea moldovenească nu e pregătită
Săptămîna trecută, opoziția antrenată de Maia Sandu și Andrei Năstase, cu susținerea mutuală, atenție!, a lui Andrian Candu și a Partidului Șor, au scos de la naftalină o lege adoptată în prima lectură, iarăși atenție!, în Parlament, în ziua de 3 Mai 2018. Este vorba despre Legea cu privire la Organizațiile neguvernamentale pe care cei arătați mai sus o vor votată de urgență în Parlament, iar asta inclusiv prin nerespectarea regimului de carantină de către parlamentari. De ce oare Guvernul Maia Sandu nu a cerut votarea acestei legi cînd, împreună cu Năstase, erau la Putere? N-au dorit acest lucru deoarece, din poziții de guvernanți, știau prea bine că e vorba despre o lege pentru care societatea moldovenească, partidele și ONG-urile nu sînt suficient de pregătite. Aici ne referim la aceea că există riscul inevitabil ca această lege să deschidă calea legală a unor partide și ONG-uri angajate politic de a fi finanțate masiv din exterior, de a avea suficiente fonduri pentru declanșări abuzive de alegeri anticipate și chiar pentru lovituri de Stat.
În condițiile în care Andrian Candu vrea și el cu ”disperare” votarea acestei legi în lectura a doua, se pune întrebarea: De ce nu a votat-o Parlamentul condus de el timp de un an fără doar cîteva zile? Parlamentul controlat atunci de Plahotniuc prin Candu a votat-o doar în prima lectură doar spre a induce în eroare UE, ”să-i facă pe plac”, dar e cert că nu avea de gînd s-o voteze și în a doua lectură. În plus, veți vedea, ea, legea, a fost astfel întocmită ”ca să placă europenilor”, fără însă ca să țină seama de realitățile, oportunitățile și capacitățile de implementare a ei într-un Stat ca Republica Moldova. Aici mă refer la tradițiile naționale, la imaturitatea civică și politică a unor potențiale victime ale acestei legi, dar și la ”bătaia pe termen lung” prin introducerea unor capcane în acest proiect de lege din care voi aminti cîteva.
Una din prevederile acestei legi se referă la ”eliminarea datelor referitoare la sediul juridic al organizației, precum și mărimea cotizației de membru, ca elemente obligatorii necesare a fi prevăzute în statut”. După cum lesne puteți constata, prin această prevedere se urmărește conspirarea legală a sediului ONG-urilor și a valorilor cotizațiilor încasate. Astfel, oricine, iar aici mă refer la cei cu relații puternice în România, în alte țări europene și SUA, își poate înființa un ONG cu un sediu numai de el știut și cu finanțări din care raportează doar cît îi convine.
Firește că această prevedere din lege TREBUIE să-i avantajeze/protejeze pe adepții extremismului de dreapta, pe contestatarii unei guvernări alese în mod democratic și transparent de majoritatea cetățenilor, minoritățile sexuale anticreștine, sectele religioase fanatice, pe adepții radicali ai Corectitudinii Politice neomarxiste etc.
Alte două prevederi din această lege se referă la ”excluderea necesității autentificării actului de constituire în cazul instituției private și a Fundației” și la ”limitarea temeiurilor pentru refuzul înregistrării”. Cu alte cuvinte, în contextul celor arătate mai sus, ONG-urile și Fundațiile trebuie să fie excluse de la obligativitatea autentificării documentelor de constituire, iar autorităților trebuie să li se limiteze aproape total dreptul de a refuza înregistrarea lor, indiferent de bănuielile rezonabile sau dovezile clare că o Fundație sau un ONG care vor să se înregistreze sînt susceptibile de acțiuni extremiste de tipul celor arătate mai sus.
Absolut abuziv, cei care au redactat această inițiativă legislativă fac trimitere inclusiv la prevederi din legislația CEDO, la Comisia de la Veneția, OSCE etc. Aici voi sublinia o chestiune extrem de interesantă care se referă la dreptul ONG-urilor de a se alia politic în alegeri ori cu prilejul unui referendum! Astfel, susținătorii acestei legi ”se pot motiva” prin aceea că OSCE și Comisia de la Veneția au decis că ONG-urile trebuie să aibă libertatea de a sprijini deschis un candidat sau partid în alegeri sau în cadrul unui referendum, cu condiția că respectă transparența în declararea motivațiilor.
Și fără această lege, începînd cu anul 1991 și continuînd și astăzi, în Republica Moldova au funcționat și activează și în prezent o puzderie de ONG-uri care se ocupă de promovarea democrației, drepturile omului, libertatea presei, organizarea alegerilor, drepturile minorităților sexuale, societatea civilă etc., etc. În aceste ONG-uri, Statele și organismele occidentale au pompat milioane nenumărate de dolari și euro. Conducătorii și membrii acestora s-au transformat într-o veritabilă castă privilegiată și profesionistă în atragerea de fonduri externe. Care-i rezultatul ”muncii lor” din toți acești ani de finanțări, pentru că ar trebui să existe ceva vizibil? Nici unul! Punctul-țintă trebuia atins de mult, iar finanțările externe trebuia să înceteze!
Occidentul are bani de oferit, de cele mai multe ori, m-am convins, cu naivitate, iar așa-zișii ong-iști pro-occidentali și-i însușesc prin (auto)salarizări de invidiat, prin editări de broșuri stupide ori organizări de seminarii sau mese rotunde în scopul spălării de bani etc. Aici nici nu mai vorbesc despre finanțările hoțești din România!
Toate aceste finanțări au trecut întotdeauna pe lîngă autorități, care nu trebuia neapărat să le controleze, dar măcar să știe despre ele. Totodată, de-a lungul timpului, aceste ONG-uri au complotat împotriva guvernărilor legitime, iar unele chiar au pactizat cu ele, în special în perioada 2009-2019.
Acum, pentru că serviciile secrete românești au decis că actuala guvernare și Igor Dodon trebuie să pice cu orice preț, printre multe, multe alte operațiuni, a stimulat și scoaterea de la naftalină a acestei legi cu caracter diversionist electoral. Rețineți că cei care o vociferează sînt împotriva amendării acelor prevederi subversive, ostile Statului de drept pe termen lung și specificului tradițional social-creștin al moldovenilor. Toate acestea nu s-ar fi întîmplat dacă Dodon nu decidea prăbușirea Statului mafiot controlat de Plahotniuc!
Capcanele acestei legi le-a deslușit bine și Președintele Dodon, care a spus că ”dacă Legea cu privire la Organizațiile neguvernamentale va fi aprobată în redacția actuală, securitatea țării va fi pusă în pericol. Asta pentru că documentul permite ONG-urilor să susțină partidele politice, dar și să fie finanțate din exterior”, motive pentru care nu o va promulga. Chiar și experții Centrului Național Anticorupție, care au efectuat expertiza proiectului de Lege cu privire la ONG, au recomandat ca documentul să fie modificat.
V-am oferit aceste detalii despre capcanele din această lege, care sînt nefavorabile democrației și Statului de drept, pentru a înțelege mai bine că actuala guvernare și Igor Dodon nu sînt antieuropeni și nici nu au de gînd să acționeze contrar Acordurilor de Asociere și Liber Schimb cu UE. În spirit pur european, actuala guvernare dorește doar renegociere prin amendare și îmbunătățire a prevederilor nocive amintite din legea cu pricină. Aici, pur și simplu, este vorba despre un proiect de lege otrăvitor, conceput de către slugile juridice ale lui Plahotniuc, ca să amăgească UE, iar asta în sensul că, aruncîndu-l în sertarul uitării, nici Parlamentul lui Plahotniuc nu avea de gînd să-l voteze în lectura a doua.
Mihai CONŢIU