DIN AGENDA PARLAMENTULUI (6 martie 2020)

Parlamentul a aprobat instituirea unui nou mod de alocare a profitului BNM la venitul bugetului de stat

Parlamentul a aprobat, în ședința plenară de astăzi, proiectul de lege prin care se propune instituirea unui nou mod de alocare a profitului disponibil pentru distribuire al Băncii Naționale a Moldovei (BNM) la venitul bugetului de stat. Acesta va depinde de raportul dintre capitalul statutar în totalul obligațiunilor monetare ale BNM.

Proiectul de lege stabilește mecanismul de distribuire a profitului disponibil al BNM. Dacă capitalul statutar constituie mai puţin de 4,0% din totalul obligaţiunilor monetare ale Băncii Naţionale, profitul disponibil pentru distribuire va fi alocat în întregime pentru majorarea capitalului statutar al instituției. Dacă capitalul statutar constituie de la 4,0% pînă la 10,0%, din totalul obligaţiunilor monetare ale Băncii Naţionale, 50% din profitul disponibil pentru distribuire va fi alocat la majorarea capitalului statutar, iar 50% - la venitul bugetului de stat. Dacă capitalul statutar constituie mai mult de 10,0% din totalul obligaţiunilor monetare ale BNM, profitul disponibil pentru distribuire va fi transferat în întregime la venitul bugetului de stat.

Rezultatele preliminare, pînă la efectuarea auditului, ale Băncii Naționale a Moldovei pentru anul 2019 arată un profit disponibil pentru distribuire de circa 436 milioane de lei.

Proiectul de lege mai prevede modificarea Legii privind emisiunea obligaţiunilor de stat în vederea executării de către Ministerul Finanţelor a obligaţiilor de plată derivate din garanţiile de stat.

Potrivit autorilor, formula propusă este conformă cu practicile internaționale și asigură echilibrul dintre distribuirea profiturilor către bugetul de stat și capitalizarea graduală a BNM, generează resurse suplimentare pentru implementarea politicii monetare, precum și pentru completarea veniturilor bugetului de stat.

Proiectul a fost susținut, în a doua lectură, de către 52 din deputații prezenți la ședința plenară.

 

Reducerea pedepsei condamnatului deținut în condiții precare de detenție va fi suspendată

Aplicarea de către instanțele de judecată a reducerii pedepsei condamnatului deținut în condiții precare de detenție va fi suspendată. Deputații au votat, în ședința de astăzi, un proiect în acest sens, în I lectură.

Potrivit proiectului, se suspendă aplicarea de către instanțele de judecată a reducerii pedepsei condamnatului deținut în condiții precare de detenție, conform prevederilor art. 385 alin. (5), art. 4732 alin. (3) si 4734 alin. (4) din Codul de procedură penală al Republicii Moldova.

Noile prevederi nu se vor aplica în privința plîngerilor depuse în condițiile art. 4732 alin. (1) din Codul de procedură penală al Republicii Moldova, pîna la data intrării în vigoare a prezentei legi. Aceasta va intra în vigoare la data publicării.

Totodată, Guvemul, pînă la 1 septembrie 2020, va prezenta Parlamentului un proiect de lege privind perfecționarea mecanismului compensator.

Proiectul a fost susținut de majoritatea deputaților prezenți la ședință și urmează a fi votat în lectură finală.

Potrivit datelor Administrației Naționale a Penitenciarelor, pînă la data de 10.02.2020 au fost înregistrate 5372 plîngeri ale deținuților cu privire la condițiile precare de detenție din instituțiile penitenciare din țară, din totalul de aproximativ 6700 deținuti aflați în custodia statului. Din numărul total de plîngeri adresate au fost examinate 3445, iar soluții au fost pronunțate în cazul a 2402 de plîngeri.

 

Legea comunicațiilor poștale a fost modificată

Modificările la Legea comunicațiilor poștale au fost aprobate, astăzi, în lectura a doua.

În textul legii se propune înlocuirea noțiunii ”rețeaua poștală publică” cu ”rețeaua poștală”. Legea modificată va reglementa atît activitatea în domeniul comunicațiilor poștale a operatorilor poștali, indiferent de tipul lor de proprietate, cît și mecanismul de finanțare a serviciului poștal universal în condiții care să garanteze furnizarea permanentă a acestui serviciu.

Vor fi introduse principii de formare a tarifelor, acestea urmînd să fie stabilite de către furnizorii de servicii poștale. Astfel, în proiect se arată că tarifele trebuie să fie accesibile și stabilite astfel încît toți utilizatorii, indiferent de poziția geografică și ținînd cont de condițiile naționale geografice, să aibă acces la serviciile poștale furnizate, cu excepția nevăzătorilor și a prizonierilor de război care beneficiază de servicii poștale gratuit. Tarifele trebuie să fie orientate în funcție de costuri și să stimuleze furnizarea unui serviciu poștal universal eficient, acestea trebuie să fie transparente și nediscriminatorii, fundamentate în funcție de costuri și aplicate unic pe întreg teritoriul țării.

Totodată, aplicarea unui tarif uniform nu exclude dreptul furnizorului de serviciu poștal universal de a încheia acorduri tarifare individuale privind prețurile cu utilizatorii.

În afară de aceasta, se propune introducerea în lege a noțiunii de ”servicii poștale electronice”. Furnizorii de servicii poștale vor avea dreptul de a presta servicii de plată și de emitere a monedei electronice.

De asemenea, sînt incluse prevederi suplimentare privind utilizarea datelor cu caracter personal. Astfel, furnizorii de servicii poștale vor prelucra doar datele cu caracter personale strict necesare, neexcesive scopului prestabilit, asigurîndu-se un nivel de securitate și confidențialitate adecvat în ceea ce privește riscurile prezentate de prelucrare și caracterul datelor, cu respectarea drepturilor subiecților de date cu caracter personal, în conformitate cu Legea privind protecția datelor cu caracter personal.

Conform Convenției Uniunii Poștale Universale (UPU), se propune introducerea prevederii despre formularele UPU, precum și modificarea procedurii de efectuare a controlului vamal.

Autorii proiectului mai propun stabilirea limitei de greutate a serviciilor poștale rezervate pînă la 100 gr - către anul 2019 și liberalizarea pieței serviciilor poștale – către anul 2021.

Autorii susțin că proiectul de modificare a Legii comunicațiilor poștale nu va avea impact negativ asupra mărimii tarifelor serviciilor poștale.

 

Modificarea Legii privind activitatea de reglementare tehnică, aprobată în lectura a doua

Parlamentul a adoptat, astăzi, în lectură finală Proiectul de lege privind activitatea de reglementare tehnică. Documentul a fost elaborat în scopul ajustării activității de reglementare tehnică națională cu prevederile Acordului privind Barierele Tehnice în calea comerțului a Organizației Mondiale a Comerțului (OMC).

Respectivul acord vizează asigurarea faptului că reglementările tehnice, standardele și procedurile de evaluare a conformității nu sînt nediscriminatorii și nu creează obstacole inutile în calea comerțului.

Principalele modificări vizează facilitarea activității autorităților de reglementare la etapa de elaborare a normelor naționale, organismului național de standardizare, precum și a Centrului de notificare și informare a OMC. Urmează a fi consolidate prevederile conform cărora reglementările tehnice trebuie să fie elaborate de către autoritățile de reglementare în limitele domeniilor de competență. De asemenea, legislația va fi completată cu prevederi care fac referință la obligațiile internaționale ale Republicii Moldova de a preveni bariere inutile în calea comerțului.

Potrivit modificărilor propuse, autoritatea de reglementare, la prezentarea comentariilor de către părțile interesate, poate lua decizii de modificare a reglementării tehnice sau amînarea aplicării acesteia. Alte prevederi se referă la consolidarea cadrului legal privind recunoașterea echivalenței procedurilor de evaluare a conformității stabilite în reglementările tehnice ale altor state și recunoașterea documentelor ce atestă conformitatea produselor care au fost eliberate potrivit acordurilor respective de recunoaștere reciprocă. Totodată, vor fi consolidate prevederile referitor la transparența la furnizare a notificărilor, răspunsurilor, comentariilor venite de la membrii OMC și de la alte părți interesate.

Direcţia comunicare şi relaţii publice a Parlamentului RM

02.11.24 - 13:23
03.11.24 - 12:09
05.11.24 - 00:15
01.11.24 - 13:35
01.11.24 - 19:19
10.11.24 - 08:42
01.11.24 - 19:20
01.11.24 - 13:38
04.11.24 - 10:57
02.11.24 - 13:20
05.11.24 - 00:02
04.11.24 - 16:28
02.11.24 - 13:26
01.11.24 - 13:41
01.11.24 - 13:40