ZONA DE COMERŢ LIBER CU UE ÎNSEAMNĂ RESTRUCTURAREA ECONOMIEI MOLDOVENEŞTI
Zona de comerţ liber cu UE înseamnă o restructurare cuprinzătoare a economiei Republicii Moldova şi este o posibilitate ca aceasta să devină independentă. Nu înseamnă însă o separare de piaţa rusească. Moldova are nevoie de o economie puternică pentru a face faţă crizelor precum embargoul rusesc la vinuri. Despre aceasta a vorbit Weronika Priesmeyer-Tkocz, director de programe la Academia Europeană din Berlin, la dezbaterile cu tema „Zona de liber schimb aprofundat şi cuprinzător: importanţă, angajamente şi perspective de dezvoltare pentru Republica Moldova” finanţată de Fundaţia Hanns Seidel şi implementată de Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale „Viitorul”.
Expertul german spune că embargourile impuse de Rusia influenţează Moldova, care, din această cauză, acţionează mai nesigur în raport cu UE. Rusia poate impune în continuare embargouri pe cînd UE va da o posibilitate de colaborare economică mai strînsă.
Weronika Priesmeyer-Tkocz consideră că în condiţiile Zonei de comerţ liber produsele moldoveneşti vor deveni mai competitive datorită accesului la tehnologii noi. De asemenea, un acord de liber schimb este un semnal pentru investitori că în ţară vor putea fi deschise companii. Prin investiţiile directe sînt şanse mai mari să fie dezvoltate propriile afaceri ale moldovenilor. Crearea Zonei de comerţ liber asigură stabilitate şi transparenţă, dar şi diminuarea fenomenului corupţiei. „Se vor crea mai multe locuri de muncă, mai puţini moldoveni vor emigra în Rusia, unde nu întotdeauna sînt trataţi omeneşte. Şi în UE nu vor emigra oameni în număr mare”, a specificat expertul.
Directorul de programe la Academia Europeană din Berlin a adăugat că UE nu poate permite impunerea embargourilor motivate pe nimic, iar dacă produsele moldoveneşti vor penetra piaţa europeană lucrurile vor fi mai sigure, ţara nu va mai putea fi şantajată cu diverse embargouri.
Weronika Priesmeyer-Tkocz a dat drept exemplu vinul moldovenesc şi a spus că acesta este perfect şi din punct de vedere al calităţii, exportul în UE al acestuia fiind îndreptăţit. Însă, spune expertul, este important să fie promovată marca produsului şi imaginea ţării în lume. În UE există părerea greşită că vinurile din Europa de Est nu sînt foarte calitative, iar Moldova are acum un avantaj prin faptul că poate lupta şi distruge aceste stereotipuri. În acest context trebuie schimbată imaginea ţării, lucrurile trebuie făcute pas cu pas, trebuie să se demonstreze că vinurile moldoveneşti nu sînt mai rele decît celelalte din UE. (IPN)