Povestea tragică de viață a lui Rudolf Diesel, creatorul motorului Diesel, una dintre marile invenţii ale lumii
Rudolf Diesel a fost un inginer și inventator german, creator al celebrului motor care astăzi îi poartă numele şi care este considerat a fi una dintre cele mai mari invenţii din istoria omenirii. Puţini îi cunosc povestea celebrului inventator, dar şi mai puţini sunt cei care ştiu că firul vieţii sale a fost curmat într-o noapte de Septembrie a anului 1913, printr-o dispariţie de-a dreptul misterioasă, scrie Descoperiri.ro.
Rudolf Diesel s-a născut la Paris, Franța, în data de 18 Martie 1858, fiind al doilea dintre cei trei copii ai lui Elise și Theodor Diesel. Părinții săi erau imigranți bavarezi care s-au stabilit la Paris. Theodor Diesel, un legător de cărți de meserie, a părăsit orașul său natal Augsburg, din Bavaria, în anul 1848. El și-a întîlnit soția, fiica unui negustor din Nürnberg, la Paris, în anul 1855, și a devenit un producător de articole de piele acolo.
Rudolf avea rezultate excelente la învăţătură încă din copilărie. Unul dintre profesorii lui Diesel din München a fost Carl von Linde. Diesel nu a putut absolvi împreună cu clasa sa în Iulie 1879 pentru că s-a îmbolnăvit de febră tifoidă. Cu toate acestea, timpul ce părea a fi pierdut l-a ajutat să obţină experienţă practică, lucru ce avea să se dovedească cu adevărat decisiv.
În anul 1880, acesta a terminat Şcoala Tehnică Superioară din Munchen cu cele mai bune rezultate din toată istoria instituţiei. Cu toate acestea, fusese nevoit să lucreze în atelierul tatălui său și să livreze articole de piele clienților acestuia folosind o roabă.
Rudolf Diesel a primit o bursă de merit de la Politehnica Regală Bavareză din München, pe care a acceptat-o, împotriva dorințelor părinților săi, care l-ar fi văzut mai bine începînd să lucreze.
În cele din urmă, Rudolf a lucrat ca inginer, dezvoltînd multe dispozitive, de la frigidere, la motoare cu aburi. Însă crearea unui motor cu aprindere prin compresie a fost ţelul său suprem, la al cărui rezultat a ajuns în ani grei de muncă.
Diesel și-a dedicat mult timp sarcinii auto-impuse de a dezvolta un motor cu ardere internă care să se apropie de eficiența teoretică a ciclului Carnot. O vreme, el a experimentat cu un motor cu expansiune folosind amoniac. În jurul anului 1890, după ce a obţinut un nou post în cadrul firmei Linde, la Berlin, Rudolf a conceput ideea pentru motorul Diesel.
În anul 1892, a obținut un brevet german de dezvoltare, iar în anul următor a publicat o descriere a motorului său sub titlul Theorie und Konstruktion eines rationellen Wäremotors (Teoria și construcția unui motor termic rațional). Cu sprijinul firmelor Maschinenfabrik Augsburg și Krupp, Diesel a produs o serie de modele tot mai reușite, culminînd cu demonstrația sa din anul 1897 a unui motor cu compresie de 25 de cai putere, în patru timpi, cu cilindru vertical unic.
Eficiența ridicată a motorului Diesel, împreună cu simplitatea sa comparativă de design, l-au transformat într-un succes comercial imediat, iar comisioanele ulterioare i-au adus o mare avere inventatorului său. Astfel, a luat naştere motorul Diesel, care reprezintă şi astăzi un succes pentru industria constructoare de maşini.
Ajuns pe culmile succesului, toate semnele arătau că Rudolf Diesel avea să aibă o viață liniștită și fără probleme financiare. În realitate, însă, lucrurile nu au stat tocmai aşa, iar cea mai bună dovadă în susţinerea acestei stări de fapt este chiar dispariţia sa inexplicabilă, care a dat naştere multor controverse şi teorii.
Moartea lui Rudolf Diesel este un subiect controversat și plin de mister. Există mai multe teorii care încearcă să explice ce s-a întîmplat cu el în noaptea de 29 Septembrie 1913, cînd a dispărut de pe vaporul poștal Dresden, care călătorea de la Antwerpen, Belgia, la Harwich, în Anglia.
Una dintre teoriile cele mai acceptate este că Rudolf Diesel s-a sinucis, aruncîndu-se peste bord. Această teorie se bazează pe faptul că Diesel suferea de probleme financiare și de sănătate, și că a lăsat în cabina sa un testament și un portofel plin de bani. De asemenea, se spune că Diesel ar fi fost deprimat din cauza lipsei de recunoaștere a meritelor sale ca inventator și din cauza concurenței neloiale din partea industriei petrolului.
O altă teorie susține că Rudolf Diesel a fost asasinat de agenți secreți sau de rivali industriali, care voiau să împiedice vînzarea brevetelor sale sau să profite de invenția sa. Această teorie se bazează pe faptul că Diesel avea în plan să se întîlnească cu Marina Regală Britanică pentru a discuta despre instalarea motorului său Diesel pe submarinele lor. De asemenea, se spune că Diesel ar fi fost amenințat sau șantajat de reprezentanții industriei cărbunelui sau ai petrolului, care se temeau de impactul motorului Diesel asupra afacerilor lor.
Corpul lui Rudolf Diesel a fost găsit plutind în Marea Nordului pe 10 Octombrie, la 11 zile după dispariția sa. A fost identificat de fiul său, Eugen Diesel, după ce a recunoscut hainele și obiectele personale ale tatălui său. Cauza exactă a morții nu a fost stabilită niciodată cu certitudine, iar circumstanțele care au dus la ea rămîn neclare și astăzi.