MAI PRESUS DE CONSTITUTIE SI STATUL DE DREPT (2)

Curtea Constituțională de astăzi

După ce Sandu s-a speriat de responsabilitățile colosale ale guvernării și și-a provocat deliberat prăbușirea propriului Guvern, ”morbul Plahotniuc” din CC a și început să funcționeze. Totul a început cu demiterea fostului președinte, Vladimir Țurcan, și alegerea în locul acestuia a Domnicăi Manole, o activistă politică a lui Andrei Năstase. Constituționaliști și ex-președinți ai CC au explicat argumentat de ce Țurcan a fost demis abuziv, așa că nu mai venim și noi cu detalii. La fel, nu insistăm nici asupra verticalității profesionale și onestitatea acestei doamne, din cauza căreia Statul a pierdut la CEDO procese admise de către domnia sa în calitate de judecător.

După ”modelul” lui Plahotniuc, Sandu, Năstase, Usatîi, gruparea Candu și Partidul Șor, aflați într-o alianță tacită, au reușit, într-o oarecare măsură, să-și subordoneze CC în numele lui Plahotniuc. Această alianță nedeclarată a fost efectiv recunoscută de Maia Sandu cînd, referindu-se la Candu, a spus că ”niciodată nu e tîrziu să faci ceva bine pentru țară”. O invitație clară la o alianță legalizată în toată regula! O alianță cu finul de cununie și complicele celui împotriva căruia spunea că a luptat cu toată convingerea, Plahotniuc! Astfel, Sandu, avînd și iluzii prezidențiale, este dispusă să se alieze cu complicii din umbră ai lui Plahotniuc – Candu, Șor și Usatîi –, mai puțin Năstase, care acum cîntă la ”altă nuntă electorală și constituțională”, cu Domnica Manole.

În acest întreg context arătat, CC a redevenit un fel de Gestapo din umbră, care pare că e dispus să fie complice la o lovitură de Stat. Un pretext al demonizării lui Dodon și a actualei guvernări l-a constituit împrumutul de 200 de milioane de euro acordați de către Federația Rusă Republicii Moldova. Problema nu e scandalul politic declanșat din considerente electorale, chiar cu prețul exploatării brutale și lipsite de scrupule a tragediei produsă de coronavirus, ci aceea că în acesta a fost atrasă CC, iar asta politizat/politizant, ca pe vremea lui Plahotniuc, de tip Gestapo gata să fie reactivat.

Astfel, ca și atunci cînd executa ordinele lui Plahotniuc, cînd CC ”avea abilități decizionale, inclusiv lingvistice”, CC de astăzi, care, în fond, prin extensie, e tot la cheremul lui Plahotniuc, a ajuns să emită Hotărîri cu caracter economic, financiar-bancar etc., în chestiuni care țin strict de atribuțiile Guvernului și Parlamentului. Astfel, ”experta CC în chestiuni financiar-bancare” Domnica Manole a suspendat Acordul de împrumut oferit de Federația Rusă.

Ca o paranteză, notăm că absolut orice Tratate sau Acorduri de orice natură între State sînt sau pot fi permanent negociabile și perfectibile. Cred că este lipsit de sens să amintesc despre infantilismul celor care nu au fost deloc în stare să negocieze Acordurile de Asociere și de Liber Schimb cu UE, iar asta și în chestiuni ce țin de posibile ”dorințe/cerințe firești și specifice” Republicii Moldova, semnîndu-le fără să știe ce conțin. Firește că și Acordul de împrumut cu Federația Rusă poate conține anumite neconcordanțe, dar asta nu neapărat din rea-intenție și fără să lase posibilități renegociabile. Discuțiile și renegocierile trebuie să aibă prioritate, dar acestea nu trebuie să fie precedate de scandal politic cu puternice accente geopolitice!

Că această Hotărîre și alte cîteva au motivație politică, se observă din Declarația CC din 28 Aprilie 2020. Această Declarație a fost o consecință a declarațiilor firești făcute de către oficiali ai Statului față de deraierile CC.

Ca să vă convingem de realitatea celor afirmate, vă reproducem doar cîteva pasaje din această Declarație care trădează limpede substraturile politice ale emiterii ei!

În ultimele zile, în spațiul mediatic au fost lansate declarații ale unor înalți demnitari de stat de natură să creeze o atmosferă publică negativă în jurul CC și să discrediteze judecătorii constituționali. (…) Asemenea declarații generează o isterie publică necontrolată și prezintă pericol pentru funcționalitatea democrației și a statului de drept. Ele afectează nu doar autoritatea Curții Constituționale și a judecătorilor ei, ci subminează și autoritatea Republicii Moldova ca entitate statală în fața propriului popor și în fața partenerilor internaționali”.

Observați cum CC dă aprecieri politice extrem de grave, face premoniții politico-sociale, au substrat amenințător și dă certitudini politice anticipative cu privire viitorul Statului, inclusiv cu referire la politica externă a Statului, care este eminamente politică!

Pe mai departe, în această Declarație agresivă și politică a CC, se mai spune: ”În această perioadă complicată pentru toți, CC (…) îndeamnă deputații în Parlamentul Republicii Moldova, Președintele Republicii Moldova, membrii Guvernului Republicii Moldova, partidele politice, societatea civilă, instituțiile de informare în masă și alți formatori de opinie să identificeîn limitele dispozițiilor Legii Supreme, cele mai înțelepte soluții pentru a face față crizelor cu care Republica Moldova se confruntă. În numele Constituției chemăm la calm, respect reciproc, dialog constructiv și bunăvoință.”

Vă reamintim că ex-președintele Pulbere a fost demis de Plahotniuc deoarece declarase, în precizări strict constituționale, că ”Parlamentul încalcă Constituția prin nealegerea șefului Statului și dacă șeful Statului nu va fi ales pînă pe 28 Septembrie 2011, atunci Parlamentul trebuie dizolvat, iar orice hotărîre adoptată ulterior va fi ilegală”.

Acum, însă, CC ”îndeamnă politic” Parlamentul, Președinția, Guvernul, partidele politice, presa etc. ”să identifice”… etc.! De cînd în atribuțiile CC intră ”chemarea la calm, respect, dialog constructiv și bunăvoință”? În virtutea căror atribuții își permite CC să someze efectiv absolut toate instituțiile Statului ca să-i dea ascultare? Observați poziția autoritaristă a CC care sugerează clar că nu se teme de nimic și se consideră autoritatea intangibilă supremă a Statului! Actuala CC se consideră un adevărat Stat în Stat și deasupra Constituției. Dar treaba CC este să interpreteze Constituția în raport cu legile, nicidecum să și-o subordoneze politic, ca pe vremea prezenței fizice a lui Plahotniuc aici. CC nu are competențe, dincolo de buchea Constituției, să fie expertă în lingvistică, economie, finanțe, agricultură, pandemii, educație, politică etc., ci doar în interpretările juridice ale prevederilor constituționale!

Ce e de făcut în fața unor astfel de abuzuri dictatoriale? Care-i autoritatea care, totuși, poate contracara astfel de abuzuri flagrante și dictatoriale ale CC? Toți sîntem supuși legilor și Constituției. Judecătorii CC nu sînt de esență divină. Ei nu doar că interpretează abuziv Constituția, dar se și substituie ei, pentru că nu există nici o AUTORITATE necruțătoare care să-i sancționeze pentru abuzurile făcute de ei, în mod premeditat, și sub imperative politice. Revolta e cu atît mai mare cu cît foștii judecători ai CC subordonate lui Plahotniuc, cei care au emis acele Hotărîri diavolești, pe care tot ei și le-au abrogat, nu au putut fi condamnați penal pentru tentativă de lovitură de Stat prin abuz interpretativ al Constituției. De aceea și actualii judecători ai CC se cred intangibili și atotputernici! Trebuie rescrisă Constituția?

Mihai CONŢIU