„DRACULA A FOST VEGAN”

Ce au descoperit cercetătorii care au analizat chimic scrisorile lui Vlad Țepeș

Domnitorul valah care a inspirat povestea faimosului vampir Dracula s-ar putea să fi fost vegan sau vegetarian, potrivit unui nou studiu citat de Independent.

După ce în luna august autorii unui studiu publicat în revista Analytical Chemistry spuneau că în urma analizării chimice a trei scrisori semnate de voievodul Țării Românești au descoperit că acesta s-ar putea să fi suferit de o boală rară care îl făcea să verse lacrimi de sînge, acum au reieșit noi detalii despre posibila dietă a lui Vlad Țepeș.

Cercetătorii de la Universitatea Catania din Italia au extras mii de fragmente de proteine de pe suprafața acestor scrisori și au izolat în jur de 500 dintre cele care prezentau semne de degradare, ceea ce indică faptul că erau mai vechi de 500 de ani.

Cercetătorii au izolat alte 100 dintre cele mai degradate proteine care erau probabil și cele mai vechi. Aproximativ 16 dintre aceste molecule proteice ar fi de origine umană și cel mai probabil provin de la domnitorul Țării Românești.

Aceste proteine sugerează faptul că Vlad Țepeș, despre care istoricii spun că ar fi ordonat uciderea a 80.000 de oameni, mulți dintre aceștia trași pe țeapă, s-ar putea să fi suferit de boli respiratorii și de hemolacria, afecțiunea care face ca lacrimile să fie amestecate cu sînge.

Unul dintre autorii studiului, Gleb Zilberstein, a spus că absența proteinelor animale din moleculele extrase de pe scrisori arată că cel care l-a inspirat pe Bram Stoker să scrie romanul Dracula s-ar putea să fi fost vegan.

Dacă Vlad Țepeș a fost într-adevăr vegetarian sau vegan, alegerea cel mai probabil nu a fost luată din motive etice ca în vremurile noastre, ci din cauză că Europa avea o „climă foarte rece” și hrana era greu de procurat.

Chiar și aristocrații din Europa aveau o dietă foarte proastă la acea vreme, iar consumul de carne era foarte scăzut. „Dracula s-ar putea să fi fost vegetarian sau vegan din cauza unei diete proaste sau a sănătății precare”, a spus dr. Zilberstein.

Descoperirile anunțate recent arată cum astfel de tehnici pot dezvălui lucruri noi despre personalități istorice prin analizarea documentelor cu care acestea au intrat în contact.

Cu toate că multe persoane din perioada medievală au atins aceste documente, cele mai importante dintre proteinele antice analizate „ar trebui să fie asociate cu prințul Vlad Țepeș, care a scris și a semnat aceste scrisori”, au spus oamenii de știință.

Sursa: digi24.ro