ZECE CURIOZITATI DESPRE PODUL EIFFEL DIN UNGHENI

FOTO: Podul Eiffel din Ungheni la sfîrșitul sec. XIX. Arhiva foto a Bibliotecii Științifice Centrale „Andrei Lupan” (Institut) a Academiei de Științe a Moldovei

Moto: „Nimeni nu poate fi istoric dacă nu este însoțit de curiozitate”
Arnold Toynbee (1889–1975)

Podurile (din sl. podŭ) reprezintăconstrucții destinate asigurării comunicației terestre peste un obstacol natural sau artificial. Se consideră printre cele mai vechi inovații inginerești ale omenirii. Buștenii aruncați peste rîu se consideră prototipurile podurile.

În Republica Moldova, unul dintre cele mai cunoscute poduri este Podul Eiffel, proiectat de inginerul-constructor francez Alexandre Gustave Eiffel (1832–1923), autorul cunoscutului simbol parizian Turnul Eiffel (320 m), edificat cu ocazia expoziției universale din 1889. Aliajul și niturile ambelor construcții eiffeliene sînt identice. Podul Eiffel este numit de localnici „Turnul Eiffel culcat”.

  1. Necesitatea de a construi un pod durabil peste Prut a fost expusă în Convenția româno-rusă, semnată la 6/18 mai 1872 la București, care prevedea joncțiunea liniilor ferate ruse cu cele române.
  2. Al. G. Eiffel a fost invitat la Ungheni de Direcția Căilor Ferate din Basarabia pentru a construi un pod metalic peste Prut. Construcția urma să asigure comunicarea dintre Unghenul din partea stînga a Prutului cu localitatea omonimă din dreapta rîului. Din cauza inundațiilor, încercările anterioare de a construi un pod fiabil au eșuat.
  3. Podul feroviar a fost edificat în anii 1876–1877, fiind deschis oficial la 9/21 aprilie 1877, cu doar trei zile înainte ca Rusia țaristă să declare război Turciei. Podul, cu o greutate de 355 de tone, a fost utilizat la maxim în timpul războiului ruso-turc din anii 1877–1878.
  4. Fiind mulțumit de calitatea podului, Scarlat Pastia (1827–1900), primarul Iașului (1877–1879), a mai apelat la serviciile lui Gustave Eiffel pentru a construi în Iași osatura metalică a Grand Hotelului Traian (1882).
  5. De-a lungul istoriei, pentru a facilita traversarea podului au fost modificați parametrii ecartamentului.
  6. La 6 mai 1990, sub impactul reîntîlnirii populației de pe ambele maluri ale Prutului, construcția de fier a fost numită „Podul de flori”.
  7. La 20 aprilie 2012, cu ocazia a 135 de ani de la inaugurare, Consiliul orășenesc Ungheni a adoptat decizia de a numi oficial infrastructura feroviară Podul Eiffel.
  8. Podul este utilizat și în prezent de trenurile de pasageri și de marfă care asigură legătura dintre Republica Moldova și România.
  9. Podul Eiffel este plasat în topul celor cinci atracții turistice din centrul Republicii Moldova.
  10. Recent, autoritățile locale au dispus inițierea unui nou proiect al „Podului Eiffel”, care ar asigura legătura „între oameni”.

Ion XENOFONTOV, doctor în istorie

 pod2.jpg

Turnul Eiffel din Paris. Foto: Ion Xenofontov, 24 octombrie 2015

 pod3.jpg

„Biroul lui Al. G. Eiffel” din Turnul Eiffel evocă scena din 10 septembrie 1889, ziua în care A. G. Eiffel, în compania fiicei Claire, a fost vizitat de vestitul inventator american Thomas Edison (1847–1931), autorul a 1093 de brevete de invenție. Foto: Ion Xenofontov, 24 octombrie 2015