UE SI SUA CONTINUA SA TACA SUSPECT FATA DE PRESEDINTA ABUZIVA

După revenirea de la Bruxelles și după Decizia CC, vom înțelege multe!

În zilele de 18 și 19 Ianuarie, Președinta Maia Sandu se află la Bruxelles. Cu ce se prezintă ea la întrevederile multiple cu oficialii din Capitala UE? Cu două întîlniri oficiale anterioare cu Președinții României și Ucrainei, precum și cu imaginea proprie-i Țări pe care, deliberat, a băgat-o într-o criză politică fără precedent. Este vorba despre refuzul ei de a înainta Parlamentului o echipă guvernamentală pentru a fi votată. Și-a motivat acest refuz printr-un argument de-a dreptul halucinant: Deși spune că ”are o echipă care ar putea forma un Guvern foarte bun”, n-o face ”din lipsa unei majorități parlamentare care să susțină noul Executiv”. Infantilismul acestui argument constă în aceea că, potrivit Constituției, la ora actuală, Sandu este obligată să înainteze Parlamentului o propunere de Guvern chiar dacă nu există o majoritate parlamentară oficializată ca să-l voteze! Dacă, totuși, Parlamentul votează propunerea sa, are satisfacția învestirii unui Guvern pe placul ei. În caz contrar, se declanșează alegerile anticipate, atît de mult dorite de ea.

Observați cu cîtă ipocrizie rudimentară își exprimă temerea că nu-și poate nominaliza propria-i echipă din cauza lipsei unei majorități care s-o susțină! Păi nu asta caută? În același timp, Sandu mai spune că ”votarea unui Guvern de către actualul Parlament, cu demisia ulterioară a respectivului Executiv, nu vor face altceva decît să amîne, pentru o perioadă nedeterminată, alegerile parlamentare anticipate”. În consecință, Sandu, prin decizia de a nu desemna un Guvern, a ales să încalce Constituția, care prevede clar cele două variante cunoscute ce pot duce la declanșarea alegerilor anticipate dorite de ea. În acest scop, a recurs la un șiretlic abuziv, de tărăgănare, prin sesizarea Curții Constituționale (CC), în speranța obținerii unei Decizii de ”autodizolvare a Parlamentului”, fără ca să mai nominalizeze, așa cum o obligă Constituția, propunerea de învestire a unui nou Guvern. Legitim, așa ceva nu se poate întîmpla decît doar dacă CC decide să-și instaureze propria-i dictatură, subordonîndu-și Constituția și Parlamentul.

Cu această criză politică gravă provocată de ea se prezintă Sandu la întrevederile cu oficialii de la Bruxelles! La fel ca și la întîlnirile cu Președinții României și Ucrainei, și la Bruxelles Sandu se va reprezenta strict doar pe ea, nu Țara și instituțiile ei fundamentale și decizionale! Neavînd prerogativele constituționale de rigoare, împuternicirile legale, fără un Guvern învestit conform Legii supreme și cu un Parlament căruia i-a declarat război total, Sandu nu poate obține absolut nimic pentru Țară de la UE, în conformitate cu legislația internă și cea comunitară! Așadar, conform uzanțelor, vizita ei la Bruxelles este una absolut protocolară, de curtoazie. UE, SUA, FMI, Banca Mondială și celelalte instituții internaționale nu pot oferi nimic Președintei personal, pentru că nu are împuterniciri legale, ci doar Țării, prin Guvern și Parlament.

Aceste lucruri le cunosc foarte bine absolut toți oficialii de la Bruxelles, dar este de mirare tăcerea suspectă a acestora față de abuzurile constituționale ale Președintei Maia Sandu prin refuzul de a desemna un Guvern. Să înțelegem că sunt de acord cu ele? De regulă, UE și SUA sunt printre primele partenere externe ale Republicii Moldova care, cu promptitudine, se autosesizează și reacționează la absolut orice derapaj de la legile și Constituția Țării, de la normele legale comunitare și de la principiile democratice, indiferent că e vorba despre Președinție, Guvern, Parlament, CC și alte instituții fundamentale.

Acum, UE și SUA tac, deși este vorba despre o sfidare fățișă a Constituție de către Sandu, una care nu lasă loc absolut nici unei interpretări justificabile legal. Înțelegem, astfel, că UE și SUA doresc ceia ce vrea și Sandu. Pînă la Sandu, actuala Constituție era demnă de apărat cînd se abuza de ea, dar acum de ce a devenit brusc ”incompletă și interpretabilă”? Oare UE și SUA, prin această tăcere mai mult decît suspectă, vor să dea un accept tacit CC ca să emită o Decizie pe placul Maiei Sandu? Vom fi nevoiți, cumva, să ne războim între noi pentru a ne apăra Constituția?

După revenirea Maiei Sandu de la Bruxelles și după Decizia CC, vom înțelege multe!

Mihai CONȚIU