UE SI RM. IN SPATELE USILOR INCHISE

De ce a fost şi este demonizată vizita lui Dodon la Bruxelles?

Pe parcursul derulării vizitei Preşedintelui Republicii Moldova, Igor Dodon, la Bruxelles şi după aceea, aproape toată presa aşa-zis independentă, dar mai cu seamă cea care slujeşte cu agresivitate şi voluntarism ieftin actuala guvernare, a manipulat grosolan opinia publică prin inducerea ideii false că întrevederile şefului statului cu înalţii oficiali europeni şi cu reprezentantul NATO ar fi fost un eşec. I-au studiat cu atenţie şi fotografiile poate, poate vor surprinde vreun surîs amar pe faţa Preşedintelui nostru.

Nici un ziarist sau comentator politic nu a avut onestitatea, patriotismul normal sau capacitatea analitică de a aborda acest subiect în complexitatea dată de marile şi radicalele mişcări/transformări politice, geopolitice şi geostrategice globale. Ceea ce se întîmplă în America lui Donald Trump şi într-o UE din ce în ce mai vulnerabilă, poziţia incertă încă a Republicii Moldova îi obligă pe politicieni să găsească soluţii salvatoare de supravieţuire naţională. Cu resemnare, observăm că UE şi România, mai ales, par să fie dispuse să admită faptul ca fiind benefic pentru această ţară să fie guvernată ilegitim şi abuziv de către forţe politice improvizate prin şantaj, mituire sau alte forme de constrîngere economico-juridice.

Pe tot acest fond, tirania mediatică a guvernării a lansat o campanie naţională uriaşă de discreditare a singurei victorii democrate într-un scrutin electoral – cîştigarea Preşedinţiei de către Igor Dodon. Prin demonizarea victoriei lui Dodon, care a fost ales liber şi direct de către moldovenii majoritari, se vrea acreditarea unei „convingeri colective” că „legitimitatea” guvernării şi cea a majorităţii parlamentare este mai presus decît cea a Preşedintelui. Dar chiar ex-preşedintele Voronin, actualmente parlamentar, a declarat în repetate rînduri că forul legiuitor actual este ilegitim.

Unul din meritele esenţiale ale lui Igor Dodon, care sîntem siguri că este apreciat inclusiv de către europeni, este acela că Preşedintele este un politician predictibil, adică exact tipul de personalitate politică dorită de orice partener extern. Dodon este tipul de politician care îşi anunţă din timp intenţiile, iniţiativele, iar mai apoi acţionează. RM se află în situaţia dezastruoasă în care se zbuciumă din 2009 şi pînă în prezent tocmai din cauză că a fost şi este guvernată de politicieni imprevizibili, care guvernează haotic şi în funcţie de interesele lor personale de moment, fără proiecte anticipative şi de lungă durată. Din aceste motive a fost compromis parcursul proeuropean, a fost vîndut Aeroportul pe mărunţiş, s-a furat miliardul pe ultima sută de metri, iar asta de teamă că pot pierde alegerile şi n-au vrut să plece cu mîna goală de la guvernare, precum şi restul de mari jafuri şi abuzuri legislative.

În contrapondere cu guvernanţii, prezenţa lui Dodon la cîrma statului este extrem de stînjenitoare şi chiar periculoasă prin însăşi legitimitatea sa, dar mai ales prin aceea că este un politician predictibil şi, deci, convenabil tuturor interlocutorilor săi externi. Tocmai în acest context trebuie privită vizita lui Dodon la Bruxelles. Oficialii europeni cu care a avut întrevederi nu au fost luaţi prin surprindere, iar asta deoarece Dodon îşi anunţase din timp absolut toate intenţiile şi viitoarele proiecte prezidenţiale. Această predictibilitate a sa îl transformă într-un partener credibil de negocieri în raport cu o UE care ea însăşi este în căutare de soluţii de redefinire. Politicienii europeni nu sînt sălbatici, radicali şi belicoşi ca analiştii, comentatorii, băgătorii de seamă şi experţii noştri de pe la toate televiziunile din Moldova.

Spre exemplu, oficialii UE ştiu bine ce au de negociat, de oferit sau de cerut RM la nivel prezidenţial, dar habar nu au de ce va face de la o zi la alta actuala guvernare improvizată în raport cu Bruxellesul. Anume imprevizibilitatea acestei guvernări şi lipsa de transparenţă în actul decizional şi legislativ a determinat organismele europene şi celelalte structuri bancare internaţionale care ajută RM ca să se transforme în paznici sau supervizori ai banilor oferiţi ţării de teamă ca guvernanţii să nu-i mai fura.

În tot acest context tendenţios de minimalizare a importanţei vizitei lui Dodon la Bruxelles, credem că aprecierea ei obiectivă a unui diplomat european este cît se poate de demnă de reţinut. Recent, Pirkka Tapiola, ambasadorul UE în RM, a calificat vizita lui Dodon la Bruxelles ca fiind una pozitivă, declarînd: „Vreau să spun că vizita fost foarte bună, discuţiile au avut un caracter deschis, şi au fost foarte consistente, chiar dacă nu au fost făcute destule declaraţii publice, au avut loc discuţii cu privire la relaţiile bilaterale, interesele Republicii Moldova, situaţia din ultimii ani şi perspectivele de viitor. Această vizită a avut un caracter de familiarizare, deoarece Dodon nu mai avusese întrevederi cu persoanele din conducerea UE”.

În concluzie, dincolo de toate speculaţiile tendenţioase, manipulatoare, în spatele uşilor închise unde Dodon a avut discuţii cu înalţii oficiali europeni, această vizită a fost destul de însemnată, reprezentînd deschiderea unor alte tipuri de dialog şi la alt nivel calitativ dintre RM şi UE.

Mihai CONŢIU

Virginia Filip 19.02.2017 - 09:59

Ce oda comunista, inchinata lui Dodon! Mihai Contiu ai fi putut sa te limitezi doar la cateva randuri, nu sa insiri zeci de expresii laudative. Era acelasi lucr. Am inteles ca traiesti pentru Dodon si nu pentru modul in care conduce tara. In ceea ce priveste vizita la Bruxelles, nu s-au facut declaratii ca sa stim ce s-a discutat. E usor sa dai vina pe actuala guvernarea, dar Dodon sa iasa si sa spuna clar in ce au constat discutiile si ce urmeaza sa facem in continuare, in vederea integrarii.