SUPRAVIEŢUIREA STATULUI, MODERNIZARE ŞI PROSPERITATE DATORATE DOAR UE

Proiecte investiţionale europene despre care populaţia trebuie să ştie

Autor: Mihai CONŢIU

Cine şi ce? Fără astea n-am rezista! Luni, 14 iulie, am participat la desfăşurarea şedinţei Clubului de Presă al Delegaţiei UE în R. Moldova. A fost vorba despre un bilanţ sau o dare de seamă, ca să zic aşa, despre cum s-a derulat şi se derulează proiectele finanţate prin intermediul Facilităţii de Investiţii pentru Vecinătate (NIF), cu participarea instituţiilor internaţionale de finanţare – Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Banca Europeană de Investiţii (BEI). În momentul de faţă, la nivel bilateral, au fost deja finalizate două proiecte şi 11 sînt în curs de desfăşurare.

Raportorii sau cei care au prezentat bilanţuri în cadrul Clubului de Presă au fost dl Michael Koehler, director al Politicii de Vecinătate a Uniunii Europene, DG DEVCO-F, Comisia Europeană, d-na Marion Hoenicke, şefa direcţiei regionale a BEI, şi dl Octavian Costaş, bancher senior BERD. Evenimentul a fost organizat de către expertul în comunicare Anna Moghilda.

NIF a fost lansat în 2008, fiind un instrument inovativ al Politicii Europene pentru vecinătate (ENP). NIF finanţează proiecte de infrastructură importante în domeniile transporturilor, energiei, social şi de mediu, iar asta printr-o conexiune de granturi şi împrumuturi, dar şi prin susţinerea dezvoltării sectorului privat (în mod special întreprinderi mici şi mijlocii) din regiunea de vecinătate. De asemenea, NIF stabileşte subvenţii pentru investiţii şi asistenţă tehnică, oferă ajutor pentru atragerea fondurilor de la instituţii financiare internaţionale ca BERD şi BEI, iar asta pentru finanţarea unor proiecte-cheie care au nevoie de investiţii la scară largă.

Instituţii financiare implicate

Instituţiile financiare europene eligibile, implicate sînt BERD, BEI, amintite deja,, Consiliul Băncii Europene pentru Dezvoltare (CEB) şi Banca Nordică de Investiţii (NIB). Pînă la ora actuală, instituţiile financiare europene bilaterale din statele membre ale UE sînt Agenţia Franceză de Dezvoltare (AFD), Agenţia Spaniolă de Cooperare Internaţională pentru Dezvoltare (AECID), KfW Banca pentru Dezvoltare (KfW), Banca Austriacă pentru Dezvoltare AG (OeEB), Societatea Italiană pentru Întreprinderile din Exterior (SIMEST) şi Societatea pentru Finanţarea Dezvoltării (SOFID).

Pentru că tot sîntem la capitolul bănci europene respectabile, facem precizarea că băncile din R. Moldova sînt la fel de netransparente ca şi cele din ţările africane dictatoriale. Nimeni nu ştie cui aparţine o bancă sau alta de aici, nici măcar Banca Naţională. Este deprimant să constaţi că nici o bancă internaţională sau donator extern nu are nici cea mai mică încredere în sistemul bancar moldovenesc.

Dacă n-ar fi fost UE, acum Moldova ar fi fost pierdută prin sărăcia şi dictatura Uniunii Vamale

Orice om de bun simţ din ţara aceasta, dacă ar fi fost informat cît de cît, şi-ar pune mîinile în cap de mirare, revelaţie şi firească recunoştinţă faţă de cît investeşte UE aici!

Bani vor fi şi în continuare, cu mult mai mulţi decît pînă acum, după cum am aflat şi de la dl Michael Koehler. În contextul disponibilităţilor UE, nu se pune problema prestabilirii unor sume fixe, mai mari sau mai mici, pentru a fi absorbite de ţări ca Moldova, Ucraina sau Georgia. Aici este vorba despre abilitatea, priceperea celor care vor finanţări sub formă de granturi sau împrumuturi. Pentru a obţine oricîţi bani au nevoie pentru o investiţie oarecare, solicitanţii trebuie să ştie să întocmească proiecte sau planuri de fezabilitate realiste şi de perspectivă.

După semnarea celor două Acorduri de Asociere a Moldovei cu UE, responsabilităţile naţionale trebuie să cunoască exigenţe tot mai mari. În contextul despre care vorbim, astfel de exigenţe trebuie să-şi asume conştient şi din necesitatea absolut toţi agenţii privaţi sau de stat care apelează la NIF. Aici nu-i vorba despre o întreprindere sau alta, ci de viitorul modern şi prosper al ţării, de încrederea pe care trebuie să demonstrăm că o merităm din partea partenerilor externi, a celor dispuşi să investească în Moldova.

Demn de reţinut mai este faptul că aceste împrumuturi şi granturi nu sînt oferite pur şi simplu, iar beneficiarii lor pot face tot ce-i taie capul cu banii luaţi. Nici pe departe! Instituţiile finanţatoare urmăresc cu stricteţe derularea finanţării şi aplicării proiectului pentru care au şi fost solicitate împrumuturile şi granturile.

Ca să vă faceţi o cît de mică idee despre cîţi bani au fost acordaţi Moldovei doar prin intermediul Facilităţii de Investiţii pentru Vecinătate (NIF), vă oferim, pe scurt, cîteva date despre cîteva proiecte derulate sau în curs de derulare:

Instrumentul NIF Bilateral – Proiectul de Reabilitare a Întreprinderii de stat Moldelectrica. Costuri totale:36,6 milioane de euro;Grant NIF: 8 milioane, grant pentru investiţii şi asistenţă tehnică; Instituţie finanţatoare principală: BERD, cu un împrumut de 14,3 milioane de euro; Instituţie cofinanţatoare: EIB, cu un împrumut de 14,3 milioane de euro; Scopul proiectului: reabilitarea reţelei de transmisie a energiei interne la Moldelectrica, operatorul sistemului de transmisie deţinut de statul R. Moldova; consolidarea legăturilor cu sistemul european de electricitate; proiectarea şi reabilitarea numărului de sub-staţii şi a liniilor de transmisie; înlocuirea actualei reţele de transformatori.

Facilitarea de Finanţare a Eficienţei Domestice a Energiei în Moldova (MoREEFF). Costuri totale: 41,8 milioane de euro; Grant NIF: 5 milioane de euro, grant de investiţii; Instituţie finanţatoare principală: BERD, cu un împrumut de 25 de Milioane de euro. Scopul proiectului: creşterea eficienţei energetice în casele de locuit din Moldova. În luna mai 2012, Senatul BERD a aprobat creşterea capacităţii de finanţare de la 25 la 35 de milioane de euro.

A doua fază a Facilităţii de Finanţare a Eficienţei Energetice Durabile în Moldova (MoSEFF2). Costuri totale: 23,3 milioane de euro; Grant NIF: 4,5 milioane de euro; BERD: împrumut de 22 de milioane de euro.

Actualizarea Sectorului Vinurilor. Costuri totale: 391,3 milioane de euro; Grant NIF: 2 milioane de euro; EIB: împrumut de 75 de milioane de euro.

Evaluarea capacităţii de modernizare a Spitalului Clinic Republican din Chişinău. Costuri totale: 22,8 milioane de euro; Grant NIF: 3 milioane de euro; CEB: împrumut de 9 milioane de euro.

Reţeaua de Troleibuze Bălţi. Costuri totale: 5 milioane; Grant NIF: 1,6 milioane; BERD: împrumut de 3 milioane de euro.

Proiectul Transport Public în Chişinău. Costuri totale: 15,5 milioane de euro. Grant NIF: 3 milioane de euro; BERD: împrumut 5 milioane şi EIB – 5 milioane.

Reabilitarea Drumurilor din republica Moldova (Faza II şi III). Costuri totale: 181,2 milioane de euro; Grant NIF: 28,2 milioane de euro; BERD: împrumut de 75 de milioane de euro şi EIB cu 75 de milioane.

Programul de dezvoltare a serviciului publi de alimentare cu apă. Costuri totale: 31,5 milioane de euro; Grant NIF: 10 milioane; BERD: împrumut de 10 milioane şi EIB cu 10 milioane.

NUF la nivel regional. Fondul Green for Growth. Costuri totale: 166,1 milioane de euro; Grant NIF: 13 milioane; Instituţii finanţatoare şi cofinanţatoare: KfW şi EBRD&EIB. Acesta este un fond structural (parteneriat public-privat) care oferă finanţare şi asistenţă pentru eficienţa energetică şi energiile regenerabile.

Programul de Eficienţă Energetică pentru Sectorul Corporativ. Costuri totale: 302 milioane de euro; Grant NIF: 2 milioane; Finanţator principal este BERD.

Implementarea Programelor de Susţinere a Întreprinderilor Mici a BERD – Programul de Dezvoltare a Întreprinderilor (EGP) şi Serviciile de Consultanţă în Business(BAS) – în ţările din Parteneriatul Estic (faza I). Costuri totale: 10,4 milioane de euro; Grant NIF: 7,7 milioane; Finanţator principal este BERD.

Facilitate pentru Finanţarea ÎMM din Parteneriatul Estic. Costuri totale: 150 de milioane de euro; Grant NIF: 15 milioane; Finanţatori principali şi cofinanţatori: EIB&EBRD şi KfW.

Fondul European pentru Vecinătate. Costuri totale: 70 de milioane de euro; Grant NIF: 10 milioane; Finanţatori principali şi cofinanţatori: KfW şi OeEB.

Reacţia la criză şi dezvoltarea instituţională în sectorul financiar. Costuri totale: 12 milioane de euro; Grant NIF: 12 milioane de euro; Lead Partner: BERD şi TA.

Facilităţi pentru Susţinerea Directă a ÎMM. Costuri totale: 61,5 milioane de euro; Grant NIF: 10 milioane; Finanţatori principali: BERD şi SIMEST.

În concluzie, reţineţi că aici este vorba despre proiecte europene finanţate numai prin intermediul Facilităţii de Investiţii pentru Vecinătate (NIF)! Reţineţi că şi aceste programe vizează dezvoltarea şi modernizarea R. Moldova! Unde-i Uniunea Vamală? Ce investeşte ea aici? Nimic? Dar a investit vreodată ceva Rusia în R. Moldova din 1991 şi pînă astăzi? Nimic! Poate doar în politica pro Rusia şi Pro Uniunea Vamală! Gaze naturale mai ieftine? Să fim serioşi! Noi avem nevoie de drumuri, ecologizare, epurarea apelor, tehnologizare şi retehnologizare, dezvoltarea IMM, spitale, noi locuri de muncă, modernizarea şi europenizarea ţării…