STRATEGIA SECURITĂŢII NAŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA

Cum este aplicată, care-i sînt limitele şi „concesiile”?

Autor: Mihai CONŢIU

Sîntem în plină campanie electorală, care va fi cea mai dură şi mai costisitoare din istoria Republicii Moldova. Deja ştim care este miza alegerilor din 30 noiembrie şi în materialul de faţă nu vom insista asupra ei. Chestiunea pe care vrem s-o abordăm se va referi la „curăţenia” unor concurenţi electorali. Cînd spunem „curăţenia” acestor „împricinaţi politici” care vor să ne conducă, avem în vedere moralitatea, patriotismul şi supuşenia lor absolută şi obligatorie faţă de legi şi Constituţie.

Absolut toţi politicienii declară că-şi iubesc ţara, că îi doresc un viitor civilizat şi, în consecinţă, le promit moldovenilor, cu „responsabilitate”, o bunăstare cum n-au mai avut parte. De voie sau de ne-voie, indiferent de belelele făcute sau unele promisiuni neîmplinite, actualii guvernanţi au reuşit să pună ţara pe un făgaş pro-european promiţător, aducînd beneficii reale şi perspective pentru oameni şi ţară. Dacă vor reuşi să rămînă la guvernare, colimatorul pro-european în care au intrat chiar că îi va biciui dur, silindu-i să se sacrifice pentru ţară şi moldoveni la cel mai real mod cu putinţă.

Pe de altă parte, aşa cum este şi normal în orice democraţie, avem şi o Opoziţie de care nu putem să nu ţinem seama. Ca orice Opoziţie, fireşte că vrea să ajungă la Putere. Opoziţia actuală vrea să le explice oamenilor că în aceşti ultimi cinci ani nu s-a făcut nimic bun pentru ţară, iar asta în ciuda tuturor evidenţelor. Prin urmare, actuala Opoziţie vrea să şteargă cu buretele tot ce s-a făcut şi să-i gonească pe investitorii occidentali şi UE. Prin asta, noi, ca ţară, am demonstra Occidentului că l-am furat pe faţă timp de cinci ani, că am făcut-o pe săracii ca să înduioşăm UE spre a ne construi atîtea şi atîtea pe degeaba.

În schimbul renunţării la toate astea, Opoziţia actuală ne promite că va duce Republica Moldova într-o Uniune Vamală care nu ne-a dat nici măcar un capăt de aţă. Problema este că nu Opoziţia ne duce acolo, ci altcineva, „fratele de la Răsărit”. Altă problemă este aceea că în direcţia Uniunii Vamale nu se vede nici un crîmpei de lumină. Poate şi din cauză că este la dracul în praznic, la o distanţă pe care ţi-e frică s-o parcurgi din cauza beznei, darămite să-ţi mai şi trimiţi copii să studieze pe acolo!

Indiferent de opţiunile care le sînt prezentate alegătorilor de către politicienii din actuala guvernare şi cei din Opoziţie, acestea trebuie să se înscrie în cadrul legal, constituţional. Aflaţi fiind în plină campanie electorală, politicienii şi partidele au obligaţia să le demonstreze moldovenilor că sînt morali, patrioţi şi că respectă legile şi Constituţia. Cînd fac această afirmaţie, iau în consideraţie şi în acţiunile electorale agresive ale unor subiecţi electorali ca Igor Dodon, Mihail Formuzal sau Renato Usatîi. Nici pînă acum nu cred că există vreo explicaţie contabilă credibilă şi legală faţă de uriaşele investiţii financiare făcute de aceştia în scopul manipulării, mituirii alegătorilor. Aceştia atentează deschis la securitatea şi interesul naţional al Republicii Moldova prin chiar „proiectul” lor de atragere a ţării în Uniunea Vamală şi denunţarea Acordurilor de Asociere cu UE.

Se pare că legile şi Constituţia nu sînt suficiente pentru ca ţara să se apere în faţa unor astfel de agresiuni, mai cu seamă în contextul celor ce se întîmplă în Ucraina, dar ţinînd seama şi de semnele ce par să indice şi un „Maidan” moldovenesc. Totuşi cadru legal există, şi altul decît legile şi Constituţia ţării. Pentru a fi şi mai convingători, pentru că sînt destui cititori care nu ştiu, cu riscul de a părea obositor pentru unii, vă prezentăm cîteva selecţii, cu sublinierile de rigoare, din Strategia Securităţii Naţionale a Republicii Moldova, aprobată de Parlament pe data de 15.07.2011.

Strategia Securităţii Naţionale a Republicii Moldova

Interesele naţionale şi politica de securitate. Interesele naţionale vitale ale Republicii Moldova rezidă în asigurarea şi în apărarea independenţei, suveranităţii, integrităţii teritoriale, a frontierelor inalienabile ale statului, a siguranţei cetăţenilor, în respectarea şi în protejarea drepturilor şi a libertăţilor omului, în consolidarea democraţiei, ceea ce permite dezvoltarea unui stat de drept şi a unei economii de piaţă. (…)

Urmare a unei analize a contextului strategic şi a situaţiei din ţară, au fost identificate principalele ameninţări la adresa securităţii naţionale: sărăcia, subdezvoltarea economică şi dependenţa energetică, conflictul transnistrean, tensiunile din zonă şi prezenţa militară străină, coerciţia externă… (…) Securitatea Republicii Moldova este afectată şi de o serie de riscuri şi vulnerabilităţi care pot degenera în ameninţări în cazul ignorării şi/sau al gestionării lor inadecvate. La acest capitol se înscriu: insecuritatea societală, instabilitatea politică şi capacităţile reduse de securizare a frontierei de stat (în particular, lipsa controlului asupra segmentului ei transnistrean)… (…)

În procesul de promovare a intereselor naţionale se va ţine cont de statutul de neutralitate permanentă al Republicii Moldova, care presupune că ţara noastră nu este parte la blocuri militare şi nu admite dislocarea pe teritoriul său de trupe militare sau de armamente ale altor state şi ale blocurilor militare.

Procesul de integrare în Uniunea Europeană

Securitatea naţională a Republicii Moldova nu poate fi concepută în afara contextului securităţii europene. Luînd în considerare faptul că Uniunea Europeană este un factor stabilizator, important pentru sistemul de securitate naţională, Republica Moldova va depune eforturi pentru a avansa în procesul de integrare europeană. Aderarea în perspectivă la Uniunea Europeană va consolida securitatea ţării, Republica Moldova devenind beneficiar şi sursă de stabilitate şi securitate. Negocierea unui cadru de cooperare care să reflecte fără echivoc perspectiva de aderare rămîne un obiectiv strategic pentru Republica Moldova.

Participarea la eforturile internaţionale orientate spre gestionarea ameninţărilor şi a provocărilor contemporane

Republica Moldova va utiliza activ cadrul de cooperare cu Uniunea Europeană, cadrul de cooperare multilaterală, oferit de ONU, de Consiliul Europei, de OSCE, de NATO, de Iniţiativa Central Europeană, de Procesul de Cooperare din Sud-Estul Europei, de alte organizaţii şi iniţiative internaţionale, precum şi programele şi iniţiativele orientate spre prevenirea şi reglementarea conflictelor regionale şi a celor interne, spre abordarea şi soluţionarea problemelor de securitate globală şi regională cu impact asupra securităţii naţionale, spre combaterea terorismului internaţional, contracararea crimelor transfrontaliere, prevenirea degradării mediului ambiant şi bolilor contagioase, a proliferării armelor de distrugere în masă, spre eliminarea sărăciei şi promovarea dezvoltării etc. (…)

Participarea la operaţiunile internaţionale sub egida ONU, UE şi OSCE se va înscrie în contextul contribuţiei Republicii Moldova la eforturile internaţionale de asigurare a securităţii. (…) Cooperarea în cadrul CSI în domeniile ce ţin de securitate este condiţionată de angajamentele asumate la momentul aderării la această organizaţie, potrivit cărora Republica Moldova nu participă la abordarea problemelor politico-militare. Astfel, prioritate se va acorda dimensiunii economice, comerciale cu impact asupra securităţii economice şi energetice a Republicii Moldova, precum şi cooperării bilaterale cu ţările membre ale CSI.

Cooperarea cu Organizaţia Tratatului Nord-Atlantic (NATO)

Relaţiile cu NATO se înscriu în limitele Parteneriatului pentru Pace (PfP), ale Consiliului Parteneriatului Euro-Atlantic (EAPC) şi se realizează în practică potrivit Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova-NATO. Dezvoltarea acestor relaţii reprezintă o contribuţie a ţării noastre la consolidarea securităţii şi stabilităţii europene, care, la rîndul său, are un impact favorabil asupra securităţii naţionale

Cooperarea la nivel bilateral în domeniul securităţii

…Avînd în vedere rolul esenţial în asigurarea securităţii globale şi regionale pe care îl deţin statele cu resurse politico-militare, economice şi informaţionale majore, relaţiile de cooperare în domeniul securităţii vor fi dezvoltate prioritar şi în continuare cu ţările membre ale Uniunii Europene, cu SUA, cu Federaţia Rusă şi cu statele vecine atît pe plan bilateral, cît şi multilateral oferit de cadrul organizaţiilor internaţionale.

Republica Moldova va promova parteneriate strategice şi parteneriate speciale cu România şi Ucraina în vederea integrării europene şi a consolidării securităţii naţionale şi, implicit, a securităţii regionale.

Gestionarea problemelor legate de conflictul transnistrean şi de retragerea trupelor străine

Soluţionarea problemei transnistrene trebuie să fie atinsă exclusiv prin mijloace paşnice în procesul de negocieri în formatul „5+2”. Obiectivul principal al procesului de reglementare politică a conflictului transnistrean constă în identificarea unei soluţii cuprinzătoare, viabile şi definitive pentru conflictul transnistrean, prin elaborarea şi atribuirea unui statut juridic special regiunii transnistrene ca parte integrantă a Republicii Moldova. Soluţia conflictului trebuie să fie bazată pe respectarea principiilor suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Republicii Moldova în cadrul frontierelor ei internaţional recunoscute.

Diminuarea şanselor coerciţiei externe

Republica Moldova rămîne a fi expusă ameninţării coerciţiei politice sau de altă natură, generată din exterior în scopul influenţării opţiunilor ei de politică externă şi internă. Coerciţia externă poate fi exercitată sub forma unor măsuri cu caracter economic sau de alt ordin, precum şi prin intermediul serviciilor speciale ale altor state. (…) Un sistem de informaţii resetat conform standardelor şi practicilor folosite în UE va permite o mai bună orientare a Republicii Moldova în actualul mediu de securitate.

Managementul integrat al frontierei de stat

Managementul integrat al frontierei de stat este unul dintre instrumentele-cheie în menţinerea (protejarea) stării de securitate naţională, fiind îndreptat împotriva migraţiei ilegale şi a infracţiunilor conexe, altor infracţiuni transfrontaliere, inclusiv a celor care se intercalează cu fenomenul terorismului internaţional. Asigurarea managementului integrat al frontierei de stat constituie, de asemenea, unul din obiectivele importante ale reformării sectorului de securitate naţională şi ale avansării pe calea integrării europene.

P. s. Prin urmare, există legi, Constituţie şi Strategia Securităţii Naţionale a Republicii Moldova. Cum sînt ele aplicate şi respectate în contextul actual? Observăm, aşadar, că, în conformitate cu Strategia Securităţii Naţionale, obiectivul strategic al ţării este integrarea în UE, nu în Uniunea Vamală. Îşi imaginează cineva că Dodon, Usatîi, Şelin sau Formuzal cred cu adevărat în independenţa de stat a Republicii Moldova?

Atunci ce-i de făcut în contextul interesului naţional al Republicii Moldova? Mergem înainte spre UE, dar trebuie ca autorităţile să stîrpească din ţară „ameninţările coerciţiei politice sau de altă natură, generate din exterior în scopul influenţării opţiunilor ei de politică externă şi internă”! (M.C.)