SOCIALISTII SI-AU ATINS SCOPUL: GUVERNUL FILIP VA VENI LA RAPORT IN PARLAMENT

Astăzi, 21 iulie, în Parlament a fost înregistrată moţiunea de cenzură împotriva Guvernului Filip, elaborată de fracţiunea PSRM. Aceasta a fost semnată de Partidul Socialiştilor din Republica Moldova, deputaţii din fracţiunea PLDM şi PCRM.

„Aşa cum am promis noi în luna mai ca Prim-ministrul să vină la raport în Parlament, vreau să informez onoratul plen că sub moţiunea de cenzură, care a fost pregătită de fracţiunea socialiştilor la moment sînt 34 de semnături. Mulţumesc colegilor că au acceptat înaintarea acesteia şi aşteptăm Guvernul săptămîna viitoare la raport”, a spus liderul PSRM în cadrul şedinţei plenare a legislativului.

Igor Dodon a îndemnat deputaţii să voteze săptămîna viitoare pentru moţiune, astfel încît Guvernul Filip să plece iar împreună cu el toată guvernarea coruptă și ineficientă şi să „mergem la alegeri parlamentare anticipate”.

Amintim că socialiştii au încercat în luna mai curent să înainteze o moţiune de cenzură contra Guvernului Filip, iniţiativă care iniţial a fost susţinută de către fracţiunea PLDM şi PCRM, dar mai tîrziu aceştia s-au răzgîndit. Acest lucru i-a motivat pe socialişti să depună moţiuni simple împotriva fiecărui ministru în parte, ceea ce s-a şi făcut în săptămînile anterioare. Astfel fracţiunea PSRM a înregistrat pînă acum moţiuni simple contra Corinei Fusu, Ministru al Educaţiei, Anatol Şalaru, Ministru al Apărării, Octavian Armaşu, Ministrul Finanţelor, a Ministrului Transporturilor, Iurie Chirinciuc, Ministrului Protecţiei Sociale, Stela Grigoraş, ministrului Justiţiei, Vladimir Cebotari dar şi a viceprim-ministrului, Gheorghe Brega.

Comunicat de presă al PSRM

 

 

 

Plenului Parlamentului Republicii Moldova

Domnului Andrian CANDU,

Preşedintele Parlamentului Republicii Moldova

 

Moţiune de cenzură

împotriva Guvernului Republicii Moldova

Astăzi Moldova este în faţa unei opţiuni clare: demitem prin vot acest guvern incompetent şi lipsit de sprijinul poporului, deschizînd calea spre un nou program de guvernare care să corespundă nevoilor cetăţenilor Republicii Moldova, pentru a face un pas clar spre alegeri anticipate, care sînt aşteptate de majoritatea cetăţenilor. Or, încurajăm în continuare menţinerea la guvernare a celor care au creat crize în economia naţională, în justiţie, în sistemul bancar, decapitalizînd băncile de miliarde de lei etc.

Criza politică, economică şi socială acută din ultimii ani este rezultatul incompetenţei guvernării pe de o parte şi influenţei oligarhice pe de altă parte asupra tuturor proceselor la nivelul politicilor şi instituţiilor de stat, sectorului privat, sectorului justiţiei, organelor de drept, mass-media, sectorului non-guvernamental. În consecinţă, realităţile de astăzi sînt sumbre pentru majoritatea sectoarelor economiei naţionale şi sfera socială, indiferent de categoriile de vîrstă şi de ocupaţie a populaţiei: pensionarii se gîndesc cum să supravieţuiască, din cauza creşterii preţurilor la produsele alimentare, medicamente, serviciile comunale. Agricultorii nu ştiu cum şi cu ce în acest an să prelucreze terenurile agricole şi care este piaţa de desfacere a producţiei. Profesorii, directorii de şcoli sînt eliberaţi din funcţie din cauza pseudo-reformei în învăţămînt promovată de cel mai incompetent ministru. Cadrele medicale au în continuare salarii care nu asigură un trai decent, iar instituţiile medicale se închid, în timp ce altele se află într-o stare avansată de degradare. Tinerii nu văd alte perspective decît să plece din ţară. Se încearcă instituirea unei cenzuri în mass-media care a mai rămas nemonopolizată pentru ca aceasta să nu mai relateze adevărul şi să nu mai deranjeze pe cei care au capturat instituţiile de stat din Republica Moldova. În ţara noastră în ultimele luni s-a produs un adevărat atac asupra democraţiei şi statului de drept. La data de 20 ianuarie 2016, noua majoritate parlamentară creată pe bază de şantaj şi corupere a deputaţilor a numit un Guvern în frunte cu Pavel Filip, sfidînd legea, practicile existente şi bunul-simţ. Acest Guvern cleptocrat a fost investit în 7 minute, celeritatea acestui proces fiind demnă de a fi inclusă în cartea recordurilor Guiness, la capitolul rapiditate, dar şi lipsă de procedură democratică. Nu a fost prezentat şi dezbătut Programul de guvernare, Parlamentul aprobînd ceea ce nu a fost prezentat. A fost sfidată Constituţia Republicii Moldova care în articolul 98 alineat (3) consfinţeşte: „Programul de activitate şi lista Guvernului se dezbat în şedinţa Parlamentului. Acesta acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.” După 100 de zile de la investirea Guvernului Filip un scurt inventar al acţiunilor guvernamentale ne relevă dimensiunea dezastrului. Dezastrul economic ca urmare a unui act de guvernare incompetent, lipsit de viziune care a împovărat mediul de afaceri şi a sărăcit populaţia, este completat de acţiuni de capturare ale instituţiilor democratice ale statului. În consecinţă, populaţia, cetăţenii noştri continuă masiv să fugă din ţară.

O bună parte din deputaţi se întreabă: Merită sau nu merită susţinută această moţiune de cenzură atunci cînd ţara se duce de rîpă? Merită să fie susţinută această moţiune de cenzură, în mod categoric, deoarece încă mai putem face ordine, putem reveni la normalitate, la dreptate şi justiţie socială. Mîine va fi prea tîrziu.

Prin această moţiune de cenzură ne facem datoria de deputaţi responsabili, de opoziţie dură şi, în acelaşi rînd, profesionistă. Prin această moţiune de cenzură noi, în calitate de aleşi ai poporului, exprimăm îngrijorarea majoră a peste 85% din populaţia Republicii Moldova care nu este indiferentă faţă de ceea ce se întîmplă şi consideră că ţara merge pe o cale greşită. Trebuie să punem capăt trucurilor sistemului oligarhic creat. Trebuie să punem capăt ilegalităţilor înfăptuite de cei care pot cumpăra cu miliardele furate „justiţie”, care pot cumpăra sau şi mai rău vinde „sănătate”, „educaţie”, “cultură”, „statut social” în timp ce marea majoritate a cetăţenilor noştri sînt săraci şi pleacă din ţară în căutarea unui loc de muncă peste hotare. Ne aducem aminte de acea vizită la Bruxelles a lui Pavel Filip. Avînd scopul de a redobîndi încrederea europenilor, pierdută aproape în totalitate în rezultatul scandalului legat de furtul miliardului din băncile moldoveneşti, lipsa de reforme şi subjugarea instituţiilor statului, Prim-ministrul a declarat: „frauda bancară trebuie să continue”.

Pavel Filip a confirmat, de fapt, că Moldova este un stat capturat, că se ştie foarte bine cine a furat miliardele, că cei care le-au furat vor rămîne nepedepsiţi şi că se va fura în continuare. În această luptă pentru puterea absolută, s-a ajuns la punctul culminant care nu mai poate fi tolerat. Dacă să privim, în ansamblu, acele procese care au loc în economia naţională, în domeniul social, în domeniul justiţiei, ordinii publice şi securităţii naţionale, le putem caracteriza printr-un cuvînt: CATASTROFĂ!

Economia ţării se sufocă în datorii. În lunile ianuarie-februarie 2016 producţia mărfurilor industriale a scăzut cu 2,5%. În domeniul transporturilor în trimestrul I al anului 2016 se atestă o micşorare a volumului de mărfuri transportate cu 15%, iar pe calea ferată - cu 33%. La capitolul exporturi se înregistrează un trend negativ în toate direcţiile. Astfel exporturile în Federaţia Rusă şi în Uniunea Europeană, în primele trei luni ale anului, au scăzut cu 20%. Această situaţie este o consecinţă nu doar a faptului că antreprenorii locali nu pot, în pofida promisiunilor, să pătrundă pe pieţele Uniunii Europene, dar şi din cauza că Guvernul nu întreprinde măsurile de rigoare pentru a intensifica relaţiile comerciale cu Federaţia Rusă. Pierderile Republicii Moldova în urma restricţiilor la export în Federaţia Rusă nu sînt nici pe departe compensate de exporturile produselor şi serviciilor noastre în ţările UE. Şi este clar pentru toţi, cu excepţia guvernării, că această problemă poate şi trebuie să fie soluţionată nu numai economic, dar şi politic, folosind toate procedeele diplomatice, toate instrumentele de comunicare politică. Dacă să vorbim despre capacitatea de cumpărare a cetăţenilor şi veniturile reale, atestăm o micşorare drastică a veniturilor reale ale populaţiei. În primul trimestru al anului 2016 veniturile pe cap de locuitor în mediul rural au constituit 80% din minimul de existenţă. Indexarea pensiilor a fost realizată cu 10%, indexare pe care o considerăm mizeră şi batjocoritoare. Mai mult ca atît, din cauza neprofesionalismului Guvernului sau a unei rele intenţii, în rezultatul aşa-zisei “indexări”, peste 36 mii de pensionari au rămas cu aceeaşi pensie. La zeci de mii de foşti profesori, ingineri, medici, lucrători în domeniul culturii, artei şi alte domenii, pur şi simplu li s-a tăiat această majorare echivalentă a cîteva pîini sau a unui kilogram de carne.

Majorarea salariului minim în economie nici pe departe nu acoperă necesităţile reale ale cetăţenilor. Starea de lucruri atît pentru pensionari, funcţionari, lucrători cu salarii mici în domeniul real s-a agravat şi din cauza faptului că în această perioadă preţurile la mărfurile de primă necesitate s-au majorat cu 15-20%, la fructe şi legume cu 30-35%, la serviciile comunale cu 15-18%. Iar preţurile continuă să crească pe zi ce trece.

Rămîne a fi catastrofală situaţia în domeniul finanţelor publice. Veniturile la bugetul de stat pentru primul trimestru al anului 2016 au scăzut cu 9,4%, iar cheltuielile bugetului au scăzut cu 2%. Cheltuielile pentru sectoarele vitale ale statului au scăzut drastic, cele pentru sănătate au scăzut cu 42%, iar cheltuielile pentru învăţămînt - cu 14%. Datoria de stat pentru anul 2016 va fi de 56,1 miliarde lei, comparativ cu 33,5 miliarde lei în 2015. Datoria internă a statului se planifică să fie majorată de la 7,2 miliarde lei la 21 miliarde lei. Este inimaginabilă această creştere a datoriei interne a statului de tocmai 3 ori. La fel este planificată creşterea datoriei externe a statului cu 20%. În rezultat vor fi mai săraci, mai împovăraţi cu datorii toţi cetăţenii Republicii Moldova: copiii, părinţii, bătrînii. Toţi, cu excepţia puterii şi lacheilor săi.

Guvernul condus de Pavel Filip face aceleaşi greşeli pe care le-au făcut Guvernele anterioare, iar pe alocuri intervenţiile sînt şi mai grave. Acest Guvern nu este capabil să rezolve problemele majore şi să scoată ţara din impas. Situaţia s-a agravat şi mai mult, astfel, cu cît mai repede vom demite acest Guvern cu atît mai bine va fi pentru ţară, pentru mediul de afaceri şi pentru populaţie.

În loc să fie găsite unele măsuri inedite privind ieşirea din criza profundă, Guvernul condus de Pavel Filip a hotărît să impovăreze cetăţenii cu noi taxe şi impozite. În proiectul politicii bugetar-fiscale aprobat de Parlament în prima lectură se prevede majorarea accizelor cu 10%, o scumpire de 4 ori a vinietei, a impozitului funciar cu 15% şi altele. A fost instituit un impozit nou: impozitul pe avere. Dar guvernarea nu se întreabă, au agonisit avere cetăţenii noştri în timpul guvernării oligarhilor? De menţionat că proiectul legii bugetului pentru anul 2016 nu a fost prezentat Parlamentului pînă în prezent. Dar este luna iunie deja şi nu cred că ne putem aminti de o situaţie similară nici în cele mai rele timpuri din anii 90.

La 9 martie 2016, Ministerul Finanţelor a semnat cu Banca Naţională a Moldovei un Memorandum, prin care ministerul s-a obligat să restituie, în decurs de 25 de ani, suma de 13,6 miliarde de lei, alocată celor trei bănci problematice din contul Băncii Naţionale. Dacă anterior banii au fost alocaţi cu o dobîndă de 0,5% anual, atunci rambursarea lor se preconizează cu o dobîndă de 5% anual. Respectiv bugetul de stat va fi sărăcit anual cu 700 milioane de lei. Prima dată cetăţeanul a fost jefuit cînd s-a produs „furtul secolului”, iar a doua oară este furat acum, cînd noi, plătitorii de taxe şi impozite vom fi obligaţi să achităm aceste dobînzi Băncii Naţionale a Moldovei. Furtul secolului a fost pus pe spinarea cetăţenilor, ceea ce împreună cu alte acţiuni ale Guvernului sînt catalogate de semnatarii acestei moţiuni - drept genocid social.

Moţiunea de cenzură este prezentantă şi pentru a atrage atenţia şi a stopa procesul de privatizări în masă a ceea ce a mai rămas în proprietatea statului. Au fost expuse spre vînzare 18 întreprinderi de stat, cum ar fi: SA ,,Barza Albă” (100%), SA ,,Tutun–CTC” (90,81%), SA Magazinul Universal Central ,,UNIC” (85,45%), SA ,,Aeroport Catering” (100%), SA „Floare–Carpet”. Întreprinderile care aduc sau au adus anterior profituri sînt intenţionat aduse la stare de faliment, pentru a fi preluate la un preţ de nimic. Este un alt jaf intenţionat.

Corupţia rămîne una din problemele principale ale statului. Republica Moldova a devenit un stat capturat, în timp ce aproape un milion de moldoveni au plecat peste hotare în căutarea unei vieţi mai bune. Persoanele care au capturat instituţiile de stat obstrucţionează lupta contra corupţiei. Prin legiferarea migraţiei politice la nivel local şi central a fost asasinat statul de drept în Republica Moldova. Ţara noastră a fost supusă dur criticilor partenerilor externi, care şi-au manifestat de mai multe ori, îngrijorarea în legătură cu modul total netransparent în care adoptaţi legi în domenii sensibile. Vorbim despre reforma procuraturii, reorganizarea instanţelor judecătoreşti, legi care au primit avize negative de la procurori, Consiliul Superior al Magistraturii, Adunarea Judecătorilor. Reformarea unui domeniu sensibil, cum este domeniul justiţiei, doar se mimează şi s-a redus la iniţierea Legii cu privire la reformarea instanţelor judecătoreşti, care de fapt duce la îngrădirea accesului liber al cetăţenilor la justiţie. În realitate, în fruntea instituţiilor importante din sistemul justiţiei îi vedem doar pe “poalelungi”, “chetrari” şi alţi ,,supraveghetori” ai justiţiei corupte.

Diferenţa dintre democraţie şi dictatură este dată de modul în care este dobîndită legitimitatea celor aleşi şi celor numiţi în funcţii cheie. A fost construită o maşinărie odioasă prin care s-au destructurat instituţiile democratice, transformîndu-le în anexe ale sistemului oligarhic. Instituţiile de drept din Moldova au fost transformate în SRL-uri obediente.

Despre statul captiv Republica Moldova au vorbit înalţi demnitari ai Uniunii Europene, ambasadori, preşedinţi de state şi partide. Însuşi, Secretarul General al CoE, Thorbjørn Jagland, a declarat recent că Republica Moldova este un stat capturat, fapt ce periclitează securitatea întregului continent european. Cei care au dat undă verde acestei guvernări, spre exemplu, exponentul SUA, Ambasadorul Petit a confirmat diagnoza, opinînd că există sectoare importante care se află sub controlul cîtorva persoane, mai bine-zis, a unei persoane.

Analizînd cele expuse, concluzionăm: Guvernul Filip a demonstrat incapacitatea totală politică şi profesională de a rezolva problemele acumulate şi de a stopa aprofundarea crizei social-economice în ţară, sărăcirea majorităţii absolute a poporului.

Politica Guvernului Filip nu este capabilă să soluţioneze problemele grave ale Moldovei şi să orienteze ţara pe calea unei dezvoltări stabile, să elaboreze politici coerente în vederea creării unui climat investiţional atractiv şi necorupt, în vederea deofşorizării domeniilor sensibile ale economiei naţionale, etc.

 Cauza de bază a insolvabilităţii acestui Guvern constă în esenţa sa captivă. Fiind creat pe cale nelegitimă de către o majoritate parlamentară constituită într-o noapte prin metode de corupere politică şi şantaj, fără a dezbate programul de activitate şi lista Guvernului, ultimul a devenit ostaticul sistemului oligarhic. În loc de a se ocupa de elaborarea şi implementarea reformelor reale în beneficiul statului şi poporului, Guvernul Filip s-a ocupat, după cum s-a demonstrat mai sus, cu imitarea acestor activităţi, cu aprobarea unor hotărîri haotice şi convulsive lipsite de o abordare sistemică, mai mult declarative şi populiste, precum şi de deservirea sistemului oligarhic. Sarcina acestei Guvernări constă în manipularea pe criterii geopolitice cu scopul de a „cerşi” de la donatorii străini surse financiare pentru a prelungi suferinţa poporului.

Această concluzie nu este doar opinia semnatorilor prezentei moţiuni de cenzură. Chiar şi sondajele realizate în această primăvară de diferite instituţii sociologice relevă clar opţiunile cetăţenilor. Potrivit acestora pînă la 86% din respondenţi consideră că ţara merge pe o cale greşită, iar 90% - că ţara nu este guvernată de voinţa poporului. Autoritatea Guvernului şi Parlamentului a scăzut pînă la 1%, indicator sociologic nemaivăzut pînă în prezent.

În contextul celor expuse, considerăm că unicul mod legal şi democratic pentru a elibera ţara şi poporul Republicii Moldova din captivitate este demisia Guvernului, dizolvarea Parlamentului şi alegerile parlamentare anticipate. Această moţiune de cenzură este şansa unui nou început. Cetăţenii noştri doresc altceva! Ei doresc o guvernare care are grijă de copii, de părinţii acestora, apără şi păstrează tradiţiile strămoşeşti, luptă pentru dreptate. O guvernare care poate asigura stabilitatea zilei de mîine. Cetăţenii ţării noastre doresc o guvernare pentru Moldova. Este necesară o schimbare a direcţiei de la capitalismul oligarhic la un model de justiţie socială.

Urmare a celor expuse, în baza art.106 a Constituţiei Republicii Moldova şi art. 116 al Legii pentru aprobarea Regulamentului Parlamentului, propunem Parlamentului examinarea şi aprobarea prezentei moţiuni de cenzură asupra activităţii Guvernului Filip cu exprimarea votului de neîncredere.