SINTEM EXTRATERESTRII PE JUMATATE?

S-a descoperit că jumătate dintre atomii care formează corpurile noastre ar putea proveni, ca să vezi, din afara galaxiei

Aflăm dintr-un nou studiu, publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, că mai mult de o jumătate din materia Căii Lactee (galaxia noastră) şi implicit jumătate dintre atomii care intră în componenţa corpurilor oamenilor, ar putea proveni din exteriorul galaxiei noastre. Simulările realizate pe un supercomputer au condus la identificarea unui fenomen cosmic numit transfer intergalactic, ducînd la descoperirea unor aspecte neştiute din evoluţia galactică.

Astrofizicienii de la Northwestern University (SUA, Illinois) au constatat că exploziile colosale ale supernovelor pot expulza cantităţi imense de materie din propriile galaxii. Atomii pot fi propulsaţi, în acest fel, cu o forţă suficient de mare pentru a parcurge distanţele imense de la o galaxie la alta. Datorită acestor fenomene, galaxia noastră, Calea Lactee, a „importat” materie provenită de la alte galaxii şi, desigur, a şi „exportat” gigantice cantităţi de atomi, în urma exploziilor propriilor supernove.

După cum remarcă conducătorul studiului, Daniel Anglés-Alcázar, în organismul fiecărui om există un număr de atomi proveniţi din galaxiile vecine, deci, ne-am putea considera, fie şi parţial, „călători prin spaţiu” sau „imigranţi extragalactici”.

Folosind un complex sistem de simulare computerizată numit FIRE (Feedback In Realistic Environments), echipa ştiinţifică a construit modele realiste 3D cu ajutorul cărora a fost reprezentată evoluţia galaxiilor începînd cu momentul de după Big Bang şi pînă în prezent. A reieşit că galaxiile mari au primit o imensă cantitate de gaz de la galaxiile de dimensiuni mai mici. Deşi oamenii de ştiinţă ştiau că au existat transferuri de atomi între galaxii, nu bănuiau, pînă acum, amploarea acestor schimburi intergalactice de materie.

O bună parte dintre atomii unei galaxii de dimensiuni considerabile, aşa cum este Calea Lactee, pot proveni de la distanţe impresionante, de la milioane de ani lumină. Galaxiile sînt formate din stele şi alte corpuri cereşti, praf stelar, gaz interstelar, toate ţinute laolaltă de către enorme forţe gravitaţionale. Componentele galaxiilor gravitează în jurul unor găuri negre supermasive. Imediat după Big Bang, în urmă cu 14 miliarde de ani, nu existau nici stele şi nici galaxii, ci numai gaz uniform distribuit. Acum, se estimează că ar exista 200 de miliarde de galaxii, în Univers. O simplă estimare, totuşi, avînd în vedere că s-ar putea ca Universul să fie infinit!

Mihaela VRABIE, studentă, anul II, USM, după sursa: www.sciencealert.com