REPREZENTANTII COMPANIILOR AUTOHTONE AU FOST INSTRUITI PENTRU A BENEFICIA DE OPORTUNITATILE DCFTA

Reprezentanţi ai circa 1300 de companii din Republica Moldova au fost instruiţi pentru a beneficia din plin de oportunităţile Acordului de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător cu UE. Instruirile au fost desfăşurate în cadrul Proiectului “DCFTA. Informarea şi consolidarea capacităţilor agenţilor economici”, finanţat de Guvernul Suediei prin intermediul Corporaţiei Financiare Internaţionale şi implementat de Camera de Comerţ şi Industrie şi Asociaţia Businessului European.

Proiectul a fost derulat în două etape. Prima, care a avut loc în iulie-decembrie 2014, s-a focusat pe informarea agenţilor economici producători de fructe şi legume, iar cea de-a doua, care a avut loc în ianuarie-iunie 2015, a fost dedicată companiilor din industria textilă şi cea de procesare agroalimentară.

“După un an de la semnarea DCFTA, cota exporturilor pe piaţa UE în structura exportului moldovenesc a crescut cu 10%. Proiectul pe care l-am implementat a fost unul pilot, care a generat beneficii directe. Agenţii economici înţeleg acum mai bine ce înseamnă piaţa europeană şi au beneficiat de contacte cu parteneri europeni. Concluzia însă este una comună – pentru a beneficia pe deplin de DCFTA, trebuie să ne sporim competitivitatea, atît la nivel de calitate şi costuri, cît şi din perspectiva de marketing”, a afirmat preşedintele CCI, Valeriu Lazăr.

De asemenea, în cadrul proiectului au fost organizate şapte vizite de studiu în Ţările Baltice, Italia, România, Belgia şi Olanda, iar managerii companiilor din Republica Moldova au participat la un şir de întrevederi cu producători şi importatori din aceste state, precum şi la forumuri de afaceri, unde au avut posibilitatea de a identifica noi parteneri, a mai spus Lazăr.

Prezent la eveniment, Pirkka Tapiola, şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova, a menţionat că Acordul de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător este foarte important pentru producătorii din Republica Moldova pentru că oferă oportunităţi de extindere a exporturilor pe pieţele UE, precum şi de creare a noilor locuri de muncă.

Oficialul a dat asigurări că sectorul privat din Republica Moldova va avea şi în continuare sprijinul Uniunii Europene.

În cadrul aceluiaşi eveniment, CCI a lansat catalogul “Fabricat în Moldova”, care include cele mai performante companii şi branduri competitive locale apreciate la concursurile “Marca comercială a anului 2014” şi “Premiul pentru realizări în domeniul calităţii”. Următoarea ediţie a catalogului va fi lansată în cadrul Galei Businessului Moldovenesc, care va avea loc în ianuarie 2016 şi la care vor fi celebraţi cîştigătorii celor două concursuri.