Realitatea internationala pe scurt (4 Martie 2019)

Rusia afirmă că va face tot posibilul pentru ca SUA să nu intervină militar în Venezuela

Rusia va face tot ce este posibil pentru a împiedica o intervenţie militară a SUA în Venezuela, a relatat Duminică agenţia de presă TASS, care a citat-o pe preşedinta Camerei superioare a Parlamentului Federaţiei Ruse, Valentina Matvienko. “Suntem foarte preocupaţi că SUA ar putea pune la cale provocări pentru a vărsa sînge, pentru a găsi o justificare şi un motiv pentru o intervenţie în Venezuela”, i-a declarat Valentina Matvienko vicepreşedintei venezuelene Delcy Rodriguez, aflată în vizită la Moscova, potrivit Agerpres, care citează Reuters. “Dar vom face totul pentru ca acest lucru să nu se întîmple”, a adăugat Matvienko, o aliată apropiată a Preşedintelui rus Vladimir Putin.

Un bărbat bănuit că ar fi asasin plătit a fost arestat în Capitala Cehiei

Bărbatul, căutat pentru asasinate comise în mai multe ţări europene, a fost arestat în urma unei operaţiuni internaţionale. Avea asupra sa acte false, două arme şi muniţie, dar şi cele necesare pentru a-şi schimba înfăţişarea. Potrivit presei de la Belgrad, ar fi vorba de un cetăţean sîrb care a ucis trei oameni numai în ultimele cinci luni. Poliţia cehă nu a confirmat identitatea suspectului.

Poliţia italiană a arestat un important şef al mafiei. Era a doilea pe lista celor mai căutaţi infractori

Poliţia italiană a arestat un important şef al mafiei din Napoli, Marco Di Lauro, al patrulea fiu al lui Paolo Di Lauro şi ultimul aflat în libertate.

Marco Di Lauro, în vîrstă de 38 de ani, a fost arestat fără să opună rezistenţă în cartierul Chiaiano, unde se afla alături de soţia lui, a anunţat presa italiană. Di Lauro, pe numele căruia era emis un mandat internaţional de arestare din 2006, era a doilea pe lista celor mai căutaţi infractori din Italia, în urma mafiotului sicilian Matteo Messina Denaro. Ministrul italian de Interne, Matteo Salvini, a salutat operaţiunea ca fiind una foarte importantă, subliniind că nu există "linişte pentru infractori".

Marco Di Lauro era căutat de Poliţie din 2004, după ce a reuşit să scape din operaţiunea "noaptea cătuşelor". Un informator al Poliţiei i-a imputat în 2010 nu mai puţin de patru crime. Tatăl lui Marco, Paolo, era în fruntea clanului Camorra, care controla cartierele sărace Scampia şi Secondigliano din Napoli. Nu mai puţin de 130 de persoane au fost ucise în conflictele pentru controlul teritoriului după ruptura dintre clanurile Amato-Pagano şi Di Lauro în 2004.

Netanyahu condamnă orice „apariţie a antisemitismului” după un act de vandalism la Strasbourg

Premierul israelian Benjamin Netanyahu a condamnat Duminică orice „apariţie a antisemitismului” în urma distrugerii unui monument la Strasbourg care marca amplasarea unei foste sinagogi dinamitate de nazişti în 1941, conform unui comunicat al biroului său de presă, relatează AFP, potrivit Agerpres. „Condamn cu fermitate orice apariţie a antisemitismului şi fac apel la toţi liderii de ţări luminate să denunţe antisemitismul în mod sistematic”, a declarat Netanyahu în Consiliul de Miniştri, conform comunicatului.

La două săptămîni după profanarea unui cimitir evreiesc în apropiere de Strasbourg, un monument care marchează amplasarea unei foste sinagogi în acest oraş din Estul Franţei, dinamitată de nazişti în 1941, a fost vandalizată în noaptea de Vineri spre Sîmbătă, stîrnind un val de condamnări. Netanyahu a salutat de asemenea faptul că „tot mai multe ţări consideră antisionismul ca o formă de antisemitism”.

La 19 Februarie, 96 de morminte din cimitirul evreiesc din Quatzenheim, la Nord-Vest de Strasbourg, au fost găsite acoperite de zvastici. Premierul israelian a declarat atunci că este vorba de un act „şocant” comis de „sălbatici antisemiţi”. În total, Franţa a contabilizat 541 de acte antisemite în 2018, o cifră în creştere cu 74% comparativ cu anul precedent.

Poliţia franceză a arestat zeci de migranţi care s-au suit la bordul unui feribot în Calais

Poliţia franceză a arestat 44 de migranţi care s-au suit la bordul unui feribot în timp ce nava era ancorată în portul Calais în noaptea de Sîmbătă spre Duminică, a declarat pentru Reuters un oficial al prefecturii Pas-de-Calais, potrivit Agerpres. Migranţii au intrat Sîmbătă noaptea în zona portului aflată sub pază strictă şi au folosit scări pentru a se urca la bordul unui feribot care venise din Dover, Marea Britanie. Migranţii au fost transferaţi la sediul Poliţiei din Calais, în timp ce oficiali ai forţelor de ordine continuau să cerceteze nava Duminică dimineaţa.

Prefectura şi organizaţiile umanitare estimează la cîteva sute migranţii care trăiesc în regiunea portului Calais, cu speranţa că vor găsi o modalitate de a ajunge în Marea Britanie. Potrivit dpa, incidentul a dus la întîrzieri în funcţionarea serviciului de feribot între Franţa şi Marea Britanie. O purtătoare de cuvînt a prefecturii Pas-de-Calais a declarat pentru agenţia germană că dimineaţa tîrziu la bordul feribotului se mai aflau între „cinci şi 10” migranţi, şi din acest motiv nava nu putea să navigheze înapoi către Dover. Compania de feriboturi DFDS a scris pe contul său de Twitter că două curse din Calais spre Dover, la orele 21:40 (20:40 GMT), Sîmbătă, şi 7:40 (6:40 GMT) Duminică, au fost anulate „din motive operaţionale”. Nu mai puţin de 71 de tentative de a traversa ilegal Canalul Mînecii au fost înregistrate anul trecut, faţă de numai 12 în 2017.

Iranul îi avertizează pe aliaţii SUA din Orientul Mijlociu că riscă revolte ale „cetăţenilor lor umiliţi”

Aliaţii SUA din Orientul Mijlociu riscă să se confrunte cu revolte ale „cetăţenilor lor umiliţi” dacă mai continuă să depindă de Washington, a avertizat un responsabil iranian citat de agenţia oficială Irna, preluată de AFP, scrie Agerpres. Preşedintele american Donald Trump şi chiar şi vasalii săi ridiculizează şi umilesc zi şi noapte Arabia Saudită şi Emiratele Arabe Unite, spunînd că „voi nu sunteţi nimic fără noi şi nu aţi rezista nici o zi fără sprijinul SUA”, a avertizat amiralul Ali Shamkhani, secretar al Consiliului suprem de securitate naţională din Iran.

În Octombrie, Trump a declarat că regele Salman al Arabiei Saudite, în vîrstă de 83 de ani, ar putea să nu reziste nici „două săptămîni” fără sprijinul militar al SUA, afirmaţii pe care Riadul le-a ignorat. „Dacă aliaţii Statelor Unite în regiune îşi continuă politica de dependenţă faţă de duşmanii islamului, se vor confrunta cu revolte ale cetăţenilor lor umiliţi”, a insistat Shamkhani, potrivit Irna.

Relaţiile dintre Iran şi vecinii săi din Golf s-au deteriorat în ultimii ani, aminteşte AFP, care notează că tensiunile s-au accentuat la jumătatea lui Februarie în condiţiile în care Teheranul a acuzat Arabia Saudită, principalul său rival în Orientul Mijlociu, şi Emiratele Arabe Unite că au fost complice în comiterea unui atentat care a ucis 27 de membri ai armatei de elită iraniene, Gardienii Revoluţiei. Atentatul, care a vizat la 13 Februarie un autobuz al Gardienilor Revoluţiei, în provincia Sistan-Balucistan (Sud-Est), a fost revendicat de gruparea jihadistă Jaich al-Adel (Armata Justiţiei), cu baza în Pakistan.

Din luna Mai, va exista o taxă de intrare în Veneţia pentru turiştii de o zi

Autorităţile din Veneţia au adoptat proiectul care prevede impunerea unei taxe de intrare pentru turiştii de o zi, care iniţial va fi 3 euro, începînd din luna Mai, a declarat primarul oraşului italian, Luigi Brugnaro, potrivit Reuters. Veneţia devine primul oraş din Italia unde este impusă o astfel de taxă pentru turiştii de o zi, scrie Mediafax. Începînd de la anul, taxa va creşte la 6-10 euro, în funcţie de sezon. Oraşul este vizitat anual de circa 25 de milioane de turişti, din care mai mult de jumătate sunt vizitatori de o zi. Oaspeţii hotelurilor tradiţionale plătesc deja o taxă locală pe perioada şederii.

Populaţia Veneţiei a avut o scădere dramatică în ultimele decenii, de la 175.000 după cel de-Al Doilea Război Mondial la aproximativ 50.000 în prezent. Rezidenţii se plîng de faptul că oraşul este invadat de turişti, în timp ce ei trebuie să plătească pentru curăţenie şi servicii de securitate. Încă nu s-a stabilit modul de colectare a taxei, dar primarul Luigi Brugnaro a sugerat că suma ar putea fi adăugată la biletul de transport în comun.

„Vestele galbene” au ieșit din nou pe străzile din Franța

Aproximativ 40.000 de persoane au participat Sîmbătă la noi proteste organizate în Franţa de mişcarea „Vestele galbene”, care denunţă degradarea nivelului de trai, anunţă Ministerul de Interne de la Paris, citat de cotidianul Le Figaro, scrie mediafax.

Potrivit cifrelor furnizate Sîmbătă la ora 19.00 (20.00, ora Republicii Moldova), la mitinguri au participat aproximativ 40.000 de persoane, dintre care 4.000 la Paris. Este a 16-a manifestaţie organizată în Capitala Franţei de mişcarea „Vestele galbene”, care protestează faţă de majorarea preţurilor la carburanţi şi faţă de erodarea nivelului de trai.

La Paris, mitingul s-a derulat derulează în zona Boétie, la limita Bulevardului Champs-Elysées, unde au fost impuse restricţii de circulaţie şi au fost mobilizate efective ale forţelor de ordine. Cel puţin nouă persoane implicate în violenţe au fost reţinute. Din cauza protestului, cinci staţii de metrou din centrul Parisului au fost închise. Ministerul francez de Interne a atras atenţia că persoanele violente „vor fi sancţionate” de forţele de ordine. Mitinguri de protest au avut loc şi în oraşele Lille şi Lyon. Confruntări între protestatari şi forţele de ordine au avut loc Sîmbătă după-amiază în Nantes, Toulouse şi Alès.

Tratament anti-îmbătrînire, un succes după primele teste pe oameni

Unele dintre celulele degradate ale organismului nu mor, ele rămîn ca celule senescente, ce nu mai au capacitatea să se dividă, dar pot produce semnale chimice şi pot juca un rol major în bătălia împotriva îmbătrînirii. „Se crede că aceste celule şi substanţele pe care le produc sunt implicate în procesul de îmbătrînire”, a declarat specialistul în longevitate Nicolas Musi, din cadrul Universităţii din Texas. „Ideea este că îndepărtarea acestor celule ar putea duce la o îmbătrînire sănătoasă lipsită de afecţiunile asociate perioadei”, a adăugat Musi. Avînd în vedere primele rezultate ale testelor, teoria ar putea fi pusă în practică, scrie Science Alert.

În Ianuarie, Musi şi colegii săi au publicat rezultatele testelor în care au tratat 14 pacienţi ce sufereau de fibroză pulmonară idiopatică cu un amestec de medicamente ce avea ca scop eliminarea celulelor senescente. Pe parcursul a trei săptămîni, pacienţilor le-au fost administrate nouă doze ale medicamentelor pentru leucemie, Dasatinib şi Quercetin. La sfîrşitul testelor, pacienţii puteau merge pe distanţe mai mari decît de obicei în aceeaşi perioadă de timp. De asemenea, ei au prezentat şi alte semne ale unei stări de bine, totul fără efecte secundare grave. „Deşi este mic ca dimensiuni, studiul reprezintă o reuşită în tratarea bolii asociate vîrstei”, a declarat cercetătorul Jamie Justice. Momentan, nu este sigur dacă această combinaţie de medicamente este eficientă în terapiile anti-îmbătrînire. În prezent, ei testează tratamentul pe un grup de alţi 15 pacienţi cu probleme pulmonare şi 20 de pacienţi ce suferă de afecţiune cronică a rinichilor.

Salonul auto de la Geneva, umbrit de Brexit

Salonul auto de la Geneva va găzdui săptămîna aceasta mixul obişnuit de automobile sport, vehicule de teren şi maşini de familie, cu marea diferenţă că acestea ar putea deveni mai scumpe şi mai dificil de produs din cauza Brexitului, transmite Reuters, potrivit News.ro.

Dacă Marea Britanie va ieşi pe 29 Martie din Uniunea Europeană fără un acord de retragere, orice este posibil să se întîmple cu sistemul de producţie ”just-in-time” (la momentul potrivit) pe care se bazează industria auto europeană sau cu cererea de vehicule de pe continent. Situaţia s-a complicat şi mai mult de cînd premierul Theresa May a ridicat posibilitatea unei scurte amînări a Brexitului, care ar putea perturba planurile producătorilor auto pentru eventualitatea unei separări fără acord.

”Sunt sigur că vorbesc aproape în asentimentul întregii ţări cînd afirm că vrem să se facă. Dorim să ştim unde ne aflăm şi să mergem mai departe”, a declarat Andy Palmer, directorul general al producătorului britanic de automobile sport Aston Martin. Aston Martin a anunţat că va cheltui pînă la 30 de milioane de lire sterline (40 milioane dolari) pentru pregătirea pentru un Brexit dezordonat, prin stocarea mai multor componente şi subansamble, dacă porturile vor fi blocate. Miza este ridicată. Marea Britanie este al doilea mare cumpărător de automobile şi al patrulea mare producător din Europa, ceea ce înseamnă că perturbarea livrărilor şi introducerea unor posibile tarife de pînă la 10% între Marea Britanie şi Uniunea Europeană pot avea repercusiuni asupra industriei.

La mai puţin de o lună pînă la termenul de intrare în vigoare a Brexitului, May încearcă să renegocieze acordul de retragere pe care parlamentarii britanici au refuzat pînă acum să îl aprobe. Momentul este foarte nepotrivit pentru industria auto: economia Chinei, cea mai mare piaţă auto din lume, încetineşte, cererea de vehicule diesel este în scădere puternică, iar companiile fac investiţii mari în vehicule electrice şi autonome. Industria auto britanică înregistrează deja scăderi ale vînzărilor, investiţiilor şi producţiei, cea mai mare lovitură venind din partea Honda, care îşi va închide fabrica britanică.

Producătorii britanici nu îşi pot opri însă planurile la care au lucrat ani de zile. McLaren va prezenta la Geneva automobilul Speedtail, Bentley modelul Bentayga Speed, iar Aston Martin conceptul vehiculului de teren Lagonda. Între timp, Toyota a început producţia noii versiuni Corolla la fabrica sa din Anglia. Alţi producători au decis să nu participe la salonul de la Geneva, între aceştia aflîndu-se Jaguar Land Rover (JLR), cel mai mare producător auto din Mare Britanie, care face economii, şi producătorul american Ford, care îşi reorganizează operaţiunile europene.

JLR a anunţat că va înregistra un impact de 1,2 miliarde de lire sterline asupra profitului în eventualitatea unui Brexit fără acord care ar implica tarife de pînă la 10% pentru automobile şi de 2%-4% pentru componente şi motoare. Ford, care nu fabrică automobile în Marea Britanie dar produce motoare, a avertizat că Brexitul fără acord ar costa compania pînă la 1 miliard de dolari. Compania este îngrijorată că ar putea suporta întîrzieri şi tarife, înainte ca motoarele să poată fi montate pe vehicule în Germania, Turcia, Statele Unite şi alte ţări.

Între producătorii auto, Ford are cea mai expusă fabrică din străinătate, cea din Koln, de la care aproape una din trei maşini are destinaţia Marea Britanie, a treia mare piaţă a companiei, potrivit analiştilor firmei LMC Automotive. Şapte din 10 fabrici care au cele mai mari exporturi în Marea Britanie sunt în Germania, care este şi ea în pragul recesiunii. O amînare a Brexitului ar afecta unele planuri de compensare. JLR, Honda şi mărcile Mini şi Rolls-Royce, care reprezintă circa 55% din producţia auto din Marea Britanie, au anunţat că în Aprilie vor opri activitatea de la o săptămînă la o lună, în cazul unui Brexit fără acord. Aceste opriri ale producţiei sunt organizate de obicei cu luni de zile înainte, pentru ca angajaţii să îşi poată planifica vacanţele, iar furnizorii să îşi ajusteze volumul producţiei, reprogramarea lor fiind dificilă. Din cauza incertitudinilor, producătorii auto trebuie să rezolve o serie de posibile probleme, de la recertificarea modelelor la investiţii în paleţi de transport pentru motoarele fabricate în Germania.