PROIECTUL STRATEGIEI „EDUCAŢIA 2020” ESTE PROPUS SPRE DEZBATERI PUBLICE

Pînă la 1 ianuarie 2014, urmează să fie creat Inspectoratul Şcolar, menirea căruia este de a îmbunătăţi calitatea învăţămîntului, prin asigurarea unei transparenţe totale a procesului educaţional în instituţiile şcolare. Crearea instituţiei este prevăzută de Strategia „Educaţia 2020”, propusă spre dezbateri publice.

Scopul noii strategii este de a reorganiza sistemul educaţional astfel încît să devină principalul factor economic al ţării, a declarat ministrul educaţiei, Maia Sandu, la conferinţa de prezentare a documentului.

Proiectul de strategie continuă politica Ministerului Educaţiei de optimizare a cheltuielilor financiare pentru întreţinerea infrastructurii instituţiilor de învăţămînt. Astfel, comasări ale instituţiilor şcolare cu număr limitat de elevi vor mai avea loc.

Curriculum-ul şcolar va fi racordat la Cadrul Naţional al Calificărilor, ca rezultat vor apărea noi planuri de învăţămînt, manuale, suporturi de curs, ghiduri metodologice şi teste de evaluare. Concomitent, vor avea loc instruiri continue ale cadrelor didactice pe domenii de specialitate, astfel încît, pînă în anul 2020, întregul corp profesional să fie instruit conform Cadrului Naţional al Calificărilor.

„Promovarea cursurilor opţionale şi aplicarea tehnologiilor informaţionale la ore în instituţiile de învăţămînt superior va spori atractivitatea învăţămîntului”, a menţionat ministrul.

Documentul mai prevede reorganizarea învăţămîntul vocaţional tehnic, care va avea  două niveluri: învăţămîntul secundar şi învăţămîntul postsecundar vocaţional. Primul va fi aplicat în şcoli şi licee, iar celălalt în colegii. Admiterea în colegii va fi organizată doar pentru absolvenţii de licee, nu şi pentru cei care au finalizat 9 clase, cum este acum.

Pînă la finele anului 2017, învăţămîntul vocaţional urmează să fie racordat la cerinţele pieţei muncii, astfel încît, după absolvire, angajarea la lucru să crească cu 10 % pentru studenţii din învăţămîntul mediu de specialitate şi cu 50 % pentru absolvenţii învăţămîntului secundar profesional, a spus Maia Sandu.

Copiii cu dizabilităţi şi din familii vulnerabile vor beneficia în continuare de înlesniri –  burse, reduceri la cazare şi alimentare, şi ajutor la angajarea în cîmpul muncii. Sălile de clasă, atelierele de producţie şi căminele vor fi dotate cu echipament şi mobilier modern adecvat domeniului de specializare.

Strategia „Educaţia 2020” va fi propusă spre adoptare Guvernului la finele anului 2013. Costurile de punere în practică a acesteia vor fi acoperite din bugetul de stat, cu contribuţii ale sectorului privat, sponsorizări şi alte surse acceptate de legislaţia în vigoare.

Actualmente în Republica Moldova 141 mii de elevi studiază în 1418 instituţii de învăţămînt preşcolar, 372 mii în licee. În 66 de instituţii de învăţămînt secundar profesional îşi fac studiile 19, 59 mii de elevi. În cele 47 de colegii studiază 30,7 mii de elevi, iar în 34 de instituţii universitare îşi continuă studiile 102 mii de studenţi.

Sursa: IPN