PRODUCATORII SUSTIN PLAFONAREA REDUCERILOR COMERCIALE. COMERCIANTII O CRED INACCEPTABILA

Producătorii locali sînt de părere că reducerile comerciale trebuie plafonate prin lege. Și aceasta pentru că, în procesul de negociere a contractelor de livrare a produselor, comercianții solicită de la furnizori diverse reduceri de preț, mărimea cărora depășește în unele cazuri și 30%. Or, situația dată impune deseori producătorii, în special cei mici, să vîndă produsele sub prețul de cost și aceasta poate provoca falimentul întreprinderii. Comisia parlamentară economie, buget și finanțe a organizat audieri publice pe marginea proiectului de lege care propune introducerea unui plafon de 10% pentru reducerile comerciale.

Reprezentații rețelelor comerciale insistă că reducerilor comerciale sînt în interesul consumatorului, nu a comercianților. Pentru a le oferi posibilitatea să procure produse la un preț atractiv, dar și pentru a le menține loialitatea.

Victor Durleșteanu, președintele Asociației patronale „ProBiz”, care are în calitate de membri un șir de rețele de magazine, a declarat că, plafonarea reducerilor comerciale reiese din dorința unor grupuri de interese, fapt care este inacceptabil. Un alt moment ține de plafonarea activităților promoționale, care prin constrîngeri, în opinia sa, va duce la limitarea drepturilor producătorilor mici și mijlocii care vor să pătrundă prin activități de promovare pe piața comerțului organizat.

Victor Durleșteanu a mai spus că propunerea legată de asigurarea pe rafturi a 50% de produse este susținută, însă a fost înaintată o listă clară de produse pe care Moldova nu le poate livra la raft, pentru că nu cresc sau nu se produc aici în țară.

Mariana Rufa, director executiv al Asociației Businessului European, a menționat că membrii asociației nu susțin impunerea plafonărilor la reducerile comerciale. Or, aceste prevederi reprezintă o intervenție în relațiile contractuale.

Vitalie Gorincioi, președintele Asociației „Moldova Fruct”, susține că este imposibil de imaginat cum un producător mic ar putea să supraviețuiască cînd este nevoie să facă reduceri comerciale în mărime de 25%. Potrivit lui, toată lumea a văzut cum o femeie din Florești, care a investit banii cîștigați în străinătate într-o afacere la Florești, plîngea pentru că nu putea să ajungă cu marfa ei pe rafturile magazinelor. „Mergi în magazin și nu găsești un borcan de suc autohton, doar de import. Pe cine susținem?”, spune Vitalie Gorincioi.

Gheorghe Angheluță, reprezentant al unei companii de lactate, a menționat că reducerile comerciale sînt aplicate selectiv și generează concurență neloială între furnizori. Oferind rețelelor comerciale o reducere mai mare, furnizorul este nevoit să ridice prețul produsului. În aceste circumstanțe, prețurile la produsele autohtone se vor nivela cu prețurile la produsele de import sau chiar vor fi mai mari. Ca rezultat, producția autohtonă va deveni necompetitivă. Gheorghe Angheluță este de părere că reducerile comerciale nu sînt decît un profit curat pentru rețelele comerciale. În opinia sa, plafonarea de 10% va fi benefică atît pentru întreprinderilor comerciale, cît și pentru furnizori.

Ecaterina Cechina, director financiar SA „Bucuria”, susține că astăzi pe piață sînt foarte multe bomboane de import, cu prețuri mai mici. În opinia sa, piața trebuie apărată de importurile masive cu produse la costuri foarte micii. „Noi, care sîntem o companie foarte mare, nu putem concura cu importurile masive. Dar ce să mai spunem de producătorii foarte mici? Ei niciodată nu vor fi concurenți pe piața locală”, a mai spus Ecaterina Cechina.

Sursa: IPN